• Sparvöga21

Leka med kompisar, hur funkar det?

Jag undrar hur det fungerar när ens barn skall leka med andra kompisar efter dagis eller på helgerna?

- Hur länge är normalt att de leker med varandra? 2 tim typ?

- Åker de med hem från dagis eller kör deras förälder hem dem till oss?

- Hur vanligt är det att föräldrarna kommer in? Eller hämtas/lämnas det mest i dörren?

- Ska man bjuda på mat?

- Hur vanligt är det att 4-5 åringar leker hemma hos varandra?

• Svar på tråden Leka med kompisar, hur funkar det?
  • Carambolan

Det har inte hänt oss jätteofta på förskolenivå, men när det gjort det så har barnet följt med oss hem när vi hämtat vårt barn. Sen har föräldrarna kommit tills oss kanske 2 timmar senare (typ passat på att jobba över lite eller handla på vägen, eller gått med sina andra barn till parken en stund) och hämtat i dörren. Sen har de gått hem till sig för middag.

Först framåt 8-9 år har vi börjat fråga medföljande kompisar om de vill stanna på middag (och då har de ringt sin förälder och frågat). Men då är de ju också stora nog att gå hem själva antingen vid matdags eller läggdags.

• Lemt77

Mina barn har börjat ta hem kompisar sista terminen på förskola, alltså när de ska vidare på förskoleklass. Då har vi nån gång ibland tagit med nån kompis. Inte så ofta dock. Bjuder kanske på mellis men mina barn och kompisar blir hämtade innan mat. Första gången de leker hemma utan föräldrar så tycker jag det räcker med nån timma. MAX 2.

I förskoleklass tar vi med nån kompis ibland, faktiskt inte så jätteofta där heller. Oftast bestäms det nån dag innan. Bra å bestämma en tid för hämtning hos kompisen oxå.

Jag tycker att barnen fått leka rätt mkt redan när man hämtar så rätt skönt att komma hem och varva ner själva.

• Natulcien

Vår 5-åring har hittills aldrig lekt med sina kompisar på vardagar efter förskolan. Men på helgerna leker han ofta med kompisar, och då är det kompisar från förskolan som bor i närheten. Antingen går vi med honom hem till kompisen eller så går kompisens förälder med kompisen hem till oss. Det barn som hälsar på lämnas utan föräldrar. (Upp till ca 4,5 år var föräldrarna med.)
    De brukar leka på em, efter lunch, och fram till middagen, 3-4 tim. Vi har aldrig bjudit på mat, men ofta mellanmål.
    Ibland leker de ute och då är vi föräldrar med.
  • tulip79

Sonen är 4,5 år o en gång (i år) har en dagiskompis varit här o lekt. Han o hans mamma kom en lör fm o stannade ca 2 timmar. Alldeles lagom för båda grabbarna. Vi bestämde redan innan att de skulle få fika när de kom hit.

• Alexi

Vår femåring har aldrig lekt hos andra, han vågar inte vara utan oss. Han har haft kompis här två gånger och det har varit på en helg. Ena gången med och andra gången utan förälder. Sonen har egentligen inget behov alls av kompisar hemma, han leker ju med dem på förskolan, hemma leker han ensam eller med storasyster.

7-åringen leker ofta med kompis efter skolan. Vi hämtar vid 15.30 och då följer ibland en med, som antingen är bestämt i förväg eller att de frågar när man kommer för att hämta. Då är kompisen oftast kvar över middagen (tyvärr... jag föredrar att äta middag i lugn och ro med bara familjen) och hämtas 18.30. Några gånger har vi haft hämtning före middagen, 17.30, främst för att det varit en spontant bestämd grej och vi inte haft middag till fler.

När dottern är hos kompisar, i princip samma, hämtning 18.30 och middag där.

Följer barnet med efter skola/förskola är det ju självklart de som hämtar som tar med båda barnen hem. Är det på helgen får ju det barnets föräldrar hämta och lämna.

• mammalovis

Vi har inte kommit igång med det, men då har vi en 5åring, en på 2,5 och yngsta på 6 månader. 5-åringen pratar ofta om det, men det har inte blivit av. Helgerna går så fort här då hon ena veckan är hos pappa från lördag till söndag och andra helgen är bonussystern här så då är det full rulle ändå. Några kalas har det inte varit sedan förra kullen lämnade förskolan.

Hon går tisdag till torsdag 5 timmar per dag och ibland går vi till ö f de andra två. Till sommaren borde vi väl få till det, då hon är ledig mer.

• Annsiss

Dottern är fem vi hämtar ofta med nån kompis från förskolan vid fyra sen kommer föräldern vid 18-18.30 då äter barnet såklart hos oss också under den tiden, på helgen kan de träffas typ tre h på em.

• Fru Ve

Min 4,5 åring leker med två andra barn som går på samma förskola, vi känner även föräldrarna i de fallen. Tycker det underlättar när det gäller så pass små barn. Vi lämnar barnen i dörren. Om de är här när vi ska äta får de också mat. Sonen kan också leka med grannens pojke en stund ute på gården ibland men de är inte inne hos varann än för grannens barn är lite yngre.

Ibland kan jag ta med något av barnen hem från fsk men det beror på när föräldrarna sen kan hämta. Det är osäkert i den åldern hur länge barnen leker bra. Ofta räcker det med lek i 1-2 timmar men ibland kan de ju leka bra längre. Jag tycker i alla fall att det är bra om man kan ringa föräldern för hämtning om barnen tröttnar.

Generellt funkar det bättre med "hemmalek" från att barnen är 5-6 år tycker jag. De har då mer förmåga att kompromissa även om kompisen inte vill göra exakt samma sak vilket är svårt med yngre barn. Om min son ska ha kompisar hemma vill jag att det ska vara till hjälp för sysselsättning, inte att bara få ett till barn att ta hand om och hitta på aktiviteter åt.

• Humlan87

Hur gör ni när ni tar med andras barn hem när det handlar om små barn, har ni dubbla bilstolar?

• Gladhannapanna

Våra har haft hem kompisar från 4-5års åldern. Jag tycker att det är skillnad på att leka på förskolan när man inte kan välja att bara leka två eftersom att alla ska få vara med och att vara hemma i lugn och ro.

För oss har det varit självklart att den som hämtar tar med båda barnen hem och att man sedan hämtar sitt barn hos kompisen på överenskommen tid. Oftast innebär det att barnen äter med kompisen, antingen här eller hos kompisen. Det är underförstått bland barnens kompisar att man får middag om man stannar till kl 18.

Vår stora tjej går ofta hem själv med kompisar och även hem från kompisar, hon är nio.

• Fru Ve
    Humlan87 skrev 2016-04-08 09:59:42 följande:

Hur gör ni när ni tar med andras barn hem när det handlar om små barn, har ni dubbla bilstolar?

Vi bor så nära förskolan så ofta promenerar vi. Men har jag bil så tar jag med en av de extra bilkuddar som jag köpt på Biltema, har ett par stycken i reserv för såna ändamål eller om t.ex. mormor behöver låna.
  • Anonym (5 år)

Vi har ännu så länge inte haft med kompisar hem från dagis. Barnen har väl frågat nån gång men det är ju sånt som måste bestämmas i förväg om man inte känner familjerna väldigt väl. Ibland leker äldsta med grannflickan men då går de hem när det är dags för mat. Våra barn är kvällströtta och efter kvällsmaten finns det ändå inte mer tid för lek.

På helgerna leker äldsta ibland med en kompis som tidigare gick på samma dagis. Då lämnar/hämtar föräldrarna och de brukar leka 4-6h. Vi brukar turas om vem de är hos så att det blir ungefär jämt med mat etc. I början var nån förälder med (och då blev det kortare sessioner) men runt 5årsdagen började de leka själva.

• Mandelskorpan

Mina har lekt med kompisar sen de var ca tre år. Nästa uteslutande med grannungar. Oftast går de till varann hemifrån men ibland har man bestämt i förväg att kompisen följer med hem direkt från dagis.

Det är så nära mellan husen att de tidigt fått gå själva. När de varit små har jag gått med och även hämtat. Brukar inte gå in.

• Hedebris

Våra har lekt med kompisar sen de var typ 3år. Följer med varandra hem, leker på helgen, sover över. Vi bjuder alltid på mat om föräldern inte säger att de hämtar typ kl 17.. Skickar aldrig hem barnen för att vi ska äta

• isolande

Min stora är snart 5 och har lekt hos en och samma dagiskompis sen hon var 2,5 ungefär. På kompisens initiativ oftast, och inte särskilt frekvent. Någon gång ibland. Vid ett tillfälle har hon varit hos en annan dagiskompis. Jag har följt med henne en gång, sedan fick jag inte vara med mer Drömmer. Ibland följer kompisen med oss till parken efter dagis och så lämnar vi henne hemma hos sig när vi ska gå hem.

Min yngsta är precis 3 och han har oxå en specifik dagiskompis som han lekt hemma hos ett par ggr. Jag har varit med varje gång och vi har setts på helgen. Vi har även hittat på utflykter tillsammans med den familjen. Han har även en grannpojke som bor mitt över trapphuset som han leker med spontant både helg och vardagseftermiddagar.

Generellt tycker jag vardagar är dåliga lekdagar eftersom barnen ofta är trötta efter dagis och det blir mer konflikter. Vissa gånger vill de ändå bara kolla på TV och då är det ju helt meningslöst.

Helger däremot är ju jättekul! 2-3 timmar brukar räcka. Jag brukar erbjuda fika/mat på vanliga tiderna då vi äter. Vill besökande barn ha mat då så får man det. Vill man inte får man vänta i vardagsrummet eller liknande.

Jag tycker det är rätt jobbigt med lekdater med "nya" familjer då man måste umgås med folk man inte känner i deras hem. Det känns rätt intimt.... De familjer våra barn leker med känner vi ganska bra numera och vi har kul ihop både föräldrar och barn.

Tror våra barn är ovanligt tidiga, men de har varit väldigt "på" själva om lekeriet så vi har låtit det flyta på. Men det är liksom ingen brådska med att utöka med fler kompisar och fler tillfällen. Just nu är det helt tillräckligt som det är.

• NollÅtta

vår 5-åring har lekt ett par ggr hemma hos en kompis. Då har föräldern oftast messat oss och frågat om nan vill komma över någon dag på helgen. Vi har då lämnat sonen där på helgen i kanske 2 tim och sen hämtat.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden Leka med kompisar, hur funkar det?