• Fru Ve

Leka med kompisar, hur funkar det?

Min 4,5 åring leker med två andra barn som går på samma förskola, vi känner även föräldrarna i de fallen. Tycker det underlättar när det gäller så pass små barn. Vi lämnar barnen i dörren. Om de är här när vi ska äta får de också mat. Sonen kan också leka med grannens pojke en stund ute på gården ibland men de är inte inne hos varann än för grannens barn är lite yngre.

Ibland kan jag ta med något av barnen hem från fsk men det beror på när föräldrarna sen kan hämta. Det är osäkert i den åldern hur länge barnen leker bra. Ofta räcker det med lek i 1-2 timmar men ibland kan de ju leka bra längre. Jag tycker i alla fall att det är bra om man kan ringa föräldern för hämtning om barnen tröttnar.

Generellt funkar det bättre med "hemmalek" från att barnen är 5-6 år tycker jag. De har då mer förmåga att kompromissa även om kompisen inte vill göra exakt samma sak vilket är svårt med yngre barn. Om min son ska ha kompisar hemma vill jag att det ska vara till hjälp för sysselsättning, inte att bara få ett till barn att ta hand om och hitta på aktiviteter åt.

• Fru Ve
    Humlan87 skrev 2016-04-08 09:59:42 följande:

Hur gör ni när ni tar med andras barn hem när det handlar om små barn, har ni dubbla bilstolar?

Vi bor så nära förskolan så ofta promenerar vi. Men har jag bil så tar jag med en av de extra bilkuddar som jag köpt på Biltema, har ett par stycken i reserv för såna ändamål eller om t.ex. mormor behöver låna.
Svar på tråden Leka med kompisar, hur funkar det?