• finee

IVF-start slutet på april/början på maj

Nu har jag tagit första sprutan menopur! Blev så orolig när jag skulle blanda. Det läckte nämligen "upp" lite av blandningsvätskan :/ Har det hänt någon av er?? Blir så orolig att blandningen blir fel nu. Så jag satt där och stirrade på flaskan, blev stressad och började sedan knäppa kort på den vätska som åkt ut för att försöka "dokumentera" eländet för att visa någon läkare... Och så tog jag ett kryddmått med vatten och försökte hälla en lika stor vattenfläck bredvid blandningsvätskanfläcken för att försöka uppskatta mängden på missödet. Sedan började jag känna mig riktigt knäpp av mitt nojjande (speciellt när min man kom förbi och frågade vad jag gjorde). Nåväl, satte istället igång med att googla på fenomenet (as usual) men hittade endast en tråd där de diskuterade saken. Fick iaf lugnande besked där - var en som hade frågat sin läkare om saken och denne hade sagt att det var lugnt... Jaha, tänkte jag. Vad gör jag nu? Och kliniken öppnar inte förens på måndag, så jag kommer att hinna spruta fel i tre dagar. Men det är ju som det är nu. Och hellre spruta fel än inte alls. Okidok. Nu är jag igång i alla fall! Och har redan genomgått en rejäl dos av nojjande - let the show begin...!

Hehe, kanske ska säga att själva sprutandet gick bra. Är inte det minsta spruträdd, och det gjorde inte ont att spruta in det.

Kram och god natt alla :)

• finee

Halfmoon, Kaosart och Regnbågsdröm - tack för ert lugnande stöd och er förståelse över att det är så lätt att nojja i den här processen vid alla olika steg. Hoppas, och tror, att det är lugnt med det lilla spill som blev igår. Det värsta som kan hända är att jag får i mig någon liten liten enhet extra. Något som likaväl hade kunnat hända genom att man råkat dra upp kolven i sprutan lite för långt.

Halfmoon - har inte heller hört om att kroppen tar över medicinerna. Sa de något om hur vanligt det är?

• finee

Jaha mina vänner, hur har ni det i värmen? Själv ska jag på (för mig alkoholfri) grillfest och har bäddat in menopuren i en vadderad läkerolask My precious..! Kommer lägga den i ett trångt fack i handväskan och se till att INTE skaka handväskan. Sen får jag väl smyga ifrån vid 22-tiden och injicera lite diskret :) hehe.

Hur gör ni? Törs nu spruta hemifrån? Eller vill ni helst vara i hemmets lugna vrå? Trevlig lördag!

• finee
    Marre22 skrev 2016-05-07 16:03:14 följande:

Gud så smart!

Det tipset ska jag ta till mig!

Går det inte att tillreda en spruta och ta med själva sprutan? Det trodde jag.

Jag kommer ha 2 eller 3 kvällsaktiviteter under min spruttid, så jag har funderat hur jag ska lösa det.

Det funkade fint igår. Jo, kanske går det att förbereda en spruta, och sätta tillbaka plasthatten på kanylen. Men då blir den nog vääldigt känslig, skulle man råka komma åt sprutan så kolven rör sig, så borde den ju börja läcka.
    daisy80 skrev 2016-05-07 18:38:31 följande:

bra där! Jag jobbar en del kvällar till 22 och fick ta med ovitrellen-sprutan till jobbet för den skulle tas kl 21 och dessutom ligga i kylen.. Lite smusslande så gick det bra! Och på Valborg var vi ute o kollade brasa osv, då tog jag med orgalutranen och smög in på en gata på stan, sambon spejade så ingen skulle se att jag stod där som nån sprutnarkoman i en gränd haha

Hahaha, ja visst känner man sig lite sprutnarkomanig när fipplar med det här
    KaosArt skrev 2016-05-07 18:51:26 följande:

Har det bra här! Har dock tyvärr blivit bränd på axlar och rygg idag :/ hehe svider nu!

Vad härligt med grillfest! Smart idé, det är bra att du inte låter dig begränsas av det här.

Själv har jag ju haft lite jobbigt med sprutorna som jag skrivit så jag har sett till att vara hemma till 20 när det är dags. Har fungerat bra ändå, och har hela tiden tänk att det ju bara är en kort period så. :)

Ja, egentligen så är det ju bara en kort period så nog kan man anpassa livet och göra lite färre kvällsaktiviteter än vanligt, om det är så att man blir stressad av att hålla på och transportera och grejja.

Förresten - när kommer det börja kännas i äggstockarna att man har "deffat" dem? Jag känner ingenting än. Inga biverkningar heller.
  • finee
    stajlish skrev 2016-05-07 19:21:32 följande:

Smart inbäddning där :) Jag skulle på middag hos en kompis precis samma dag jag skulle ta min första gonal-f spruta förra ivf:en minns jag..så fick smyga in på toan o injecera.. haha, lite komiskt ändå! Vad ska man göra liksom? Man måste ju leva ändå, och fortsätta umgås med folk o va iväg osv :) Hoppas du får en trevlig grillfest! 

Ja, visst känns det komiskt!
    grodan26 skrev 2016-05-08 00:03:54 följande:

Fortfarande ingen mens här :( 

Mitt goda humör som jag tidigare skröt om är som bortblåst. 

Allt bara sköljer över mig nu. All oro som jag trängt undan senaste tiden.

Allt känns skit. 

Mensen måste nämligen komma inom ett par dagar, annars hinner vi inte denna gången. Sambon jobbar nämligen borta 2 veckor och är hemma 2 veckor så vi har det schemat att passa också, mitt i allt detta pusslande. 

Hoppas det går bättre för er andra. Vi har iallafall tur med vädret..

Åh, vad surt grodan!! Förstår att ditt humör är sänkt. Hoppas mensen kommer idag eller imorgon. Typiskt att den är sen när man väl vill ha den!
    Kvinna84a skrev 2016-05-08 09:28:29 följande:

Imorn är det dags för äggplock. Sitter här med svullen och öm mage. Sista sprutorna hade jag med till restaurangen igår ;)

Hoppas vi får flera mogna ägg denna gång.

Lycka till imorgon! Hur många ägg fick ni sist? Hur många blåsor hade du på vul nu senast?
  • finee
    Kvinna84a skrev 2016-05-08 09:44:27 följande:

Hur många ägg fick ni sist? Hur många blåsor hade du på vul nu senast?

Första ivf fick vi ut 6mogna och 3 blev befruktade 1 återfördes

Andra ivf fick vi ut 8mogna och 4 blev befruktade och 2 återfördes

Denna gång: gjorde vul i tisdags då hade jag endast 3stora blåser vänster men 6stora på höger tror jag. Sen flera små som dom hoppades skulle växa tills imorn. Så det är bara att vänta och se imorn :)

Hur går det för er?[/quote]

Ok, hoppas på många bra ägg då :) Att alla blåsor växer till sig. Nu får det bli tredje gången gillt!

Det går bra för oss, tror jag. Tar tredje sprutan menopur 150ie ikväll. Inga biverkningar, inga känningat i äggstockarna. Blodprov på onsdag blir det, då får vi förmodligen lite mer klarhet i hur det hela ligger till.
    KaosArt skrev 2016-05-08 10:21:57 följande:

Jag har inte känt så mycket alls faktiskt. Har känt av lite som jag kan känna vid äl eller lite som mensvärk. Men inte så att jag kan känna mycket hur det har växt. Men har läst att endel känner mer efter äggmognadsprutan, att man blir mer svullen och sådär. Så får se efter ikväll, :)

Har mest haft biverkning att jag varit extremt trött, och varigit känslig. Har också haft en tryckande obehagskänsla i underlivet, som känns extra mycket vid toabesök.Lycka till imorgon, hopas det går bra för dig! Ikväll blir det ovitrelle för mig :)

Ok, skönt att du inte känt så mkt. Förutom lite mensvärk då. Vilken sprutdag kom den? Själv känner jag ingentin, som sagt. Förutom i min panikhjärna, där har jag massa känningar hehe. Nog möjligt som du säger att man känner mer efter äggmignadssprutan. Lycka till med den jkväll! Vilken tid tar du den och när har du sedan äggplock?
  • finee

Vilken aktivitet vi har här i tråden! Härligt!

Kaosart - insättning imorgon, hur känns det? Snart ruvare Och grattis till er som nyss blivit ruvare - malre, daisy80 och fru78. Fru78 - låter MYCKET lovande för dig gällande möjligheten att få blastiseskimåer Håller tummarna :)

Grodan26 - SKÖNT att mensen kom, sällan har den väl varit så välkommen. I grevens tid, på håret - du klarade det precis Kag undrar också kring vanligaste äggplockdagen vid kort protokoll. Tror det brukar vara cykeldag 13-15. Typ som vanlig ÄL, men det är ju så individuellt.

Kvinna84 - förstår att 6 ägg känns få när du jämför med de 12 du fick sist, självklart. Men tänker att det ändå finns en väldigt god chans att något av alla 6 är av fin kvalitet. Jobbigt att du fick ont

Fruholmli och manna86 - välkomna hit!

Själv har jag idag på sprutdag tre börjat känna en liiiite lite "tung" känsla äver äggstockarna. Gör inte ont, men lite tungt. Typ som jag brukar ha vid ÄL. Och sedan har jag börjat få äl-flytningar också, vilket känns konstigt eftersom det är för tidigt än vad jag är av med. Mensen tog slut en dag tidigare än vanligt, konstigt. Men det kanske blir så av hormonerna? Hur var det för er andra (jag gör kort protokoll)?

• finee
    KaosArt skrev 2016-05-10 17:45:04 följande:

Hej, alla. Känns som att jag missat en del här inne när jag varit "borta".

Har haft en riktigt jobbig dag idag. Sov jätte dåligt i natt och var så orolig och nervös i morse att ja mådde illa och knappt kunde äta frukost. Kom till kliniken och började böla direkt, fick lugnande men de hjälpte inte så jätte mycket. 

Sen blev det äggplock, bedövningen man får föst gjorde verkligen jätte ont. Sköterskan fick ge mig mer och mer smärtstillande för jag hade så ont. När de väl började med själva äggplocket gick det bättre, fortfarande jätte ont men hanterbart nu.

Fick ut 6 ägg, och det känns ganska ok. Spermaprovet såg mycket bra ut. Så när allt var klart och vi var påväg hem så kände jag mig så lättad. Allt det jobbigaste skulle vara över, sprutorna som jag haft så jobbigt med var klart och ÄP var klart. inget med smärtsamt kvar. trodde jag.....

Så ringer sköterskan och säger att värdena från mitt blodprov var lite höga. Och det innebär att jag måste ta ytterligare en spruta och en annan tablett varje dag i minst tre veckor till! Jag hatar det här! Det är verkligen skit med mig nu! Jag vill inte ta mer sprutor...

Så jävla ironiskt att riskera överstimulering med 6 ägg som resultat.

Känns om att min kropp motarbetar mig hela tiden.

Om inte detta går vägen nu och jag hat gjort allt detta i onödan så vet jag fan inte hur jag kommer att reagera....

Har verkligen tänkt på dig idag! Bra jobbat Kaosart, hoppas att du har landat lite nu efter känslostormen. 6 ägg är ju kanon. Jobbigt verkligen med risk för överstimulering och att du måste ta fler sprutor. Förstår att du är trött på sprutorna. Usch, visst känns det som att kroppen motarbetar en i det här, ibland kan man bli så arg :( Håller tummarna på att du piggnar på dig och att det blir insättning snart! När får du veta hur befruktningen gått?
  • finee

VÄLKOMNA alla nya till tråden också Nu är vi ett ganska stort gäng!

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4.

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF1 sprutstart menopur 150ie 6/5. Korta protokollet.

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart ca 20/4

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20

ivfbullen: 29 år, barnlös pga 13 miljoner simmare och inte 20 miljoner, försökt nu i 2 år. IVF försök 3 nu med fryst liten eskimå (blastocyst) som insattes den 6/4.

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4.

Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =)

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj

Daisy80: 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. ÄP 3/5. ET 6/5. TD 22/5.

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj.

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan.

LillHenNr2: IVF3?? Sprutstart månadsskiftet april/maj????

Grodan26: IVF1, sprutstart 9/5. Har endometrios. Ett missfall bakom mig. Kort protokoll.

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF med ICSI och PESA/TESA, korta protokollet med sprutstart 2/5.

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång

S1981: 34år försökt tre år med ett X i aug 2015, bortopererad äggledare. Långt protokoll, sprutstart 5/5. UL 11/5.

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj