• Regnbågsdröm

IVF-start slutet på april/början på maj

Marre22 skrev 2016-05-06 09:20:50 följande:
    Vi går i Falun och där kan man iaf bli inseminerad med donerade spermier!
    Ja, inseminerad ja. Det är ju just det. Alla tar för givet att det är insemination som gäller för homosexuella par som behöver donator. Jag måste göra IVF! Och det görs inte med donerade spermier på privata kliniker i Sverige.
  • Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-05-06 10:44:50 följande:
    Nej, jag tar det inte för givet att det handlar om

insemination, men jag resonerade som så att man kunde insemineras med donerade spermier på privat klinik så borde det gå att få IVF på privat klinik med donerade spermier.

Just eftersom man betalar själv.

Men jag tog det långt i från förgivet faktiskt...
    Nej tyvärr är det ju inte så. Man kan inte det.
  • Regnbågsdröm
    malre skrev 2016-05-06 10:46:31 följande:

Så tråkigt att ni är i den sitsen, detta är verkligen något som borde ses om. Det räcker ju inte med bara insemination alla gånger.

Exakt. Det kan man absolut tycka. Men tyvärr har vi i Sverige inte kommit så långt. Om än längre än många andra länder i vissa sammanhang, så verkligen inte tillräckligt här.
  • Regnbågsdröm
    provi87 skrev 2016-05-06 11:16:10 följande:
    Tre IVF-försök på privat klinik i Göteborg kostar 67 000 senast jag kollade. Antar du är insatt i att man kan åka utomlands. 
    Det känns som ni hamnar mellan stolarna för ingen tänkt på att er situation kan uppstå, som att det tänker "funkar det inte att inseminera den ena partnern så kan vi alltid inseminera den andra". 
    Känner verkligen med er, hoppas ni får er lilla familj! 
    Precis. Så tror de att det funkar. Vilket gör mig så jävla ledsen, arg och frustrerad. Som att en homosexuell kvinnas längtan efter att få vara gravid skulle vara mindre än en heterosexuells. Det är inte klokt.

Men det är bara att punga ut 43500 och hoppas på det bästa. Vi har liksom inte så många andra val. Håller på att kolla upp möjligheterna i Danmark nu, om man bara kan lämna över journalerna. För måste vi göra om hela utredningen vilket jag befarar, så tappar vi för mycket tid. Min kropp är tyvärr för gammal och trött för att vänta, enligt läkarna.
  • Regnbågsdröm
    finee skrev 2016-05-06 23:22:54 följande:

Nu har jag tagit första sprutan menopur! Blev så orolig när jag skulle blanda. Det läckte nämligen "upp" lite av blandningsvätskan :/ Har det hänt någon av er?? Blir så orolig att blandningen blir fel nu. Så jag satt där och stirrade på flaskan, blev stressad och började sedan knäppa kort på den vätska som åkt ut för att försöka "dokumentera" eländet för att visa någon läkare... Och så tog jag ett kryddmått med vatten och försökte hälla en lika stor vattenfläck bredvid blandningsvätskanfläcken för att försöka uppskatta mängden på missödet. Sedan började jag känna mig riktigt knäpp av mitt nojjande (speciellt när min man kom förbi och frågade vad jag gjorde). Nåväl, satte istället igång med att googla på fenomenet (as usual) men hittade endast en tråd där de diskuterade saken. Fick iaf lugnande besked där - var en som hade frågat sin läkare om saken och denne hade sagt att det var lugnt... Jaha, tänkte jag. Vad gör jag nu? Och kliniken öppnar inte förens på måndag, så jag kommer att hinna spruta fel i tre dagar. Men det är ju som det är nu. Och hellre spruta fel än inte alls. Okidok. Nu är jag igång i alla fall! Och har redan genomgått en rejäl dos av nojjande - let the show begin...!

Hehe, kanske ska säga att själva sprutandet gick bra. Är inte det minsta spruträdd, och det gjorde inte ont att spruta in det.

Kram och god natt alla :)

Oroa dig inte. Jag vet själv att man gör det. Men det har bubblat upp för mig sådär också i en flaska. Jag tror inte det påverkade. Kom till äggplock precis som vanligt. Så du kan slappna av <3 Lycka till med menopuren, jag vet hur jobbig den är!
  • Regnbågsdröm

Hej alla. Jag har länge funderat över vart man ska ta vägen med alla sina känslor efter misslyckade IVF-försök. De här grupperna betyder mycket, men vart hamnar man emellan. Har skapat en grupp "Vi som misslyckats". Ligger under "svårt att få barn - IVF/provrörsbefruktning". Läs gärna den och hoppa in om ni vill, ni som behöver någon att prata med och skriva av er efter misslyckandet.

• Regnbågsdröm
    malre skrev 2016-05-09 12:23:26 följande:
    Tråkigt att det gjorde ont, men det är över nu. 

Få ägg behöver inte betyda att befruktningen blir dålig. 6 st är ändå helt OK tycker jag, men jag förstår din oro. Det kan räcka och tom bli nån till frysen.
    Försök vila idag, du har gjord det jobbigaste nu, imorgon kanske du får de bästa nyheterna du kan tänka dig.

Jag ska hålla tummarna 
    6 ägg är inte att räkna som få.

Hoppas på bra befruktning! Lycka till!
  • Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-05-09 17:21:02 följande:
    Grattis till ruvarstatus eller vad man ska säga!

Vad var det som gjorde ont?

Jag har en jättekänslig livmodertapp som skriker när man försöker gå in med något där, så jag är också orolig för insättning...
    Insättning ska inte göra ont. Det känns knappt. En vanlig gynundersökning känns mer. Så gör det ont är det troligtvis något de kommer åt som de inte ska komma åt, så att säga. Så oroa dig verkligen inte över det!
  • Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-05-09 17:37:26 följande:
    Men de ska väl in med en liten slang genom tappen, och det är det min tapp inte grejar, den är deformerad och en av anledning till att vi provar IVF.
    Jo fast det känns verkligen inte. Men visst, om det är något du har särskilt problem med så kanske det känns på dig då. Men det är inte meningen att det ska göra det.
  • Regnbågsdröm
    manna86 skrev 2016-05-09 20:19:26 följande:
    Jag blev informerad att det vanligtvis sker på dag 11-13 efter injektionsstart men att det kanske skilja sig åt beroende på hur storleken på blåsorna utvecklas (och att de helst inte lägger det på en helgdag). Fick definitivt besked på sista ul och det blev äp dag 13 (mensdag 15)
    Det går inte att säga. Alla är vi olika och kräver olika lång hormonbehandling beroende på hur vi svarar på den. Vissa tar ju hög dos. Andra låg. Vissa i få dagar. Andra i många. Helt unikt från person till person. Jag tar cirka 12 dagar maxdos från dag 1 tex.
  • Regnbågsdröm
    finee skrev 2016-05-10 23:03:17 följande:

Alltså jag blir lite orolig över min dos menopur... Hela flaskan ska ju vara på 1200ie. Jag ska ta 150ie varje kväll, vilket betyder att flaskan borde räcka i åtta dagar. Har nu sprutat sedan i fredags, dvs tagit fem doser. Flaskan är nästan tom nu ser det ut som!! Eller, det kanske är en max två doser kvar, tror jag. Jag hade ju mitt lilla missöde där när jag blandade (som ni kanske kommer ihåg) där det läckte ut lite blandningsvätska. Nu är jag orolig att jag fått i mig för hög dos! Typ närmare 200ie om dagen. Har någon annan som sprutat menopur haft såhär? Eller har era doser varit perfekta? Vill ju inte få i mig mer läkemedel än ordinerat :/

Fast du drar ju själv upp dosen i sprutan, då vet du ju om du dragit upp 150 eller 200? Eller är det något jag inte förstår nu?
  • Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-05-28 09:04:21 följande:

Så ringde kliniken.

Av våra 8 ägg var 6 mogna och 4 hade befruktat sig normalt.

Jag känner mig lite ledsen då vi missade långtidsodling, samt att jag fick lite vatten på min kvarn om att jag plockades för tidigt.

Fast 6 mogna av 8 plockade är ett bra resultat. Det är ju bara två omogna. Har lärt mig under den här processen och tre äggplock att det är få läkare som bara fokuserar på att plocka ut mogna ägg. De allra flesta tar ut även små ägg. Varför har jag aldrig riktigt förstått, då det ofta kan ge falska förhoppningar.
    Men du bör vara nöjd med ditt resultat. Hade varit mer förvånande om alla 8 ägg var mogna faktiskt.
  • Regnbågsdröm

Majastina - det är vanligare att INTE få till frysen än att få det. Som någon skrivit ovan är det typ 30 procent som får till frysen. Alltså 70 procent som inte får det. Det är tråkigt att den informationen verkar nå folk så sent..

• Regnbågsdröm
    Miri skrev 2016-06-03 22:24:07 följande:
    Hej, hoppar in här och skriver en rad och hoppas att du läser det här...
    Fertilitetscentrum Stockholm, IVF-kliniken Falun, Fertilitetscentrum Göteborg och IVF-kliniken CuraÖresund är privata fertilitetskliniker som fått tillstånd att sedan hösten 2015 hantera och behandla med donerade könsceller.

(Själv gått igenom ivf, lågt amh 0,9 ng/mL, högt fsh 15, 38 år, ensamstående.)
    Tack för ditt svar. Men jag behöver göra IVF MED DONERADE SPERMIER. Det hjälper inte mig att de har tillstånd att hantera donerade könsceller. De gör bara insemination med dem. Jag behöver fortfarande IVF. Jag ber om ursäkt om jag låter otrevlig, men får svara på detta hela tiden...
  • Regnbågsdröm
    Regnbågsdröm skrev 2016-06-04 14:30:25 följande:
    Tack för ditt svar. Men jag behöver göra IVF MED DONERADE SPERMIER. Det hjälper inte mig att de har tillstånd att hantera donerade könsceller. De gör bara insemination med dem. Jag behöver fortfarande IVF. Jag ber om ursäkt om jag låter otrevlig, men får svara på detta hela tiden...
    Tillägg till miri - vart gjorde du? För ensamstående blev ju tillåtet typ NU.
  • Regnbågsdröm
    Miri skrev 2016-06-04 20:57:28 följande:
    Det är helt ok att vara trött, sur och lite bitter... det här tar på krafterna! Lite naivt utgick jag från att de privata klinikerna fick göra ivf också. Förstår inte alls varför det inte kan göra det?

Jag gjorde ivf i Danmark på Stork. Sprutstart (korta) 18 april och tänker söka pengar från FK för vård i annat eu-land. Ville bli behandlad på rmc i Malmö, men de väntar fortfarande på direktiv... och sedan är det ju kö så det blev Danmark (ringde den 1/4 och fick tid den 14/4, men hade då redan gjort alla utredningar.)

Köpte 3-paket med öppen donator för ca 66 000 Skr.
    Tog sig på första försöket, är i vecka 7+1 idag. Kan fortfarande inte fatta vilken tur jag har! Tror fortfarande inte riktigt på det...
    Nej, det är väldigt lätt att utgå från det. Det borde ju liksom inte vara några konstigheter, men tyvärr är det så det ser ut. De tycker väl att de är jättesnälla som kan hjälpa "homosexuella att få barn, då de erbjuder donation av spermier", men de missar detaljen att en homosexuell kvinna är som vilken annan kvinna som helst, dvs att hon också kan ha svårt att bli gravid och behöva extra hjälp med det. Så är det tyvärr i mitt fall. Insemination är inget alternativ, då jag inte kan bli gravid på den vägen. Det är IVF som gäller. Om det ens kommer gå. Har gjort tre försök hittills och ska ge oss på ett fjärde i höst. Då får vi dock betala, vilket också gör det sinnessjukt dyrt då vår variant av hjälp som sagt inte erbjuds på så många ställen.

Grattis till dig!
    Men gällande din behandling. Tänker på mediciner och så.. Det blir ju svindyrt när man gör i Danmark, då det ju är utländska recept? Det är därför vi la ner idén om att gå över till Danmark.. Då vi räknade och insåg hur mycket dyrare det skulle bli. 66 000 är ju inte slutsumman, tänker jag. Eller du kanske löste medicin på annat sätt?
  • Regnbågsdröm
    Miri skrev 2016-06-05 12:09:58 följande:
    Jag har en gynekolog i Malmö (Peter Ottenståhl) som har hjälpt mig med utredning, ultraljud och översatt de danska recepten till svenska. Så då gäller de vanliga högkostnadsskydden för besök och medicin. På storks hemsida tror jag att det finns en lista över "snälla" gynekologer.

Sen tillkommer ju resa, jag bor i Lund så ca 250 kr t.o.r. Så min behandling slutade på ganska exakt 67000 Skr och får nog tillbaka ca 30-35000 från FK (men det är inte alls säkert eftersom vården just nu, lagen till trots, inte erbjuds ensamstående i mitt hemlandsting...)
    Och har man turen att kunna frysa tillkommer ytterligare ca 7000 Skr för frysning (upptining och insättning 2 försök ingår däremot.)

Jag har innan ivf försökt i 4 år med privata donatorer men utan ett plus i sikte. Och med tanke på mina amh och fsh så var ivf nästa självklara steg... väntade bara på att det skulle bli lagligt för ensamstående. Funderade på att göra det privat men föll på att jag då fick stå för hela kostnaden själv, inte kunde jag ana att de inte allas hade gått!? Blir så jäkla arg!

Hoppas du och din tjej hittar en väg framåt, vet hur tungt och hopplöst det kan kännas. Allt jobb man måste göra med att samla in information, koordinera sin egen vård, kostnader, resor.. och mitt i allt ska man leva också.
    Okej. Vad bra att du kunde få hjälp med recepten. Har också läst att man kan få det, men tänkt att det är krångligt. Ville heller inte riskera att stå där sen och trots allt behöva betala medicinerna rakt av. Jag tar maxdos av allt, så det går på runt 20 tusen per försök liksom. I övrigt är ju själva behandlingen billigare i Danmark.

Vi har också långt att åka redan nu. Nästan 3h enkel resa till Malmö, så har ju redan kostnader för resor.

Tack för dina ord. Vi ska försöka en gång till i höst via landstinget, men mot betalning. Efter det får vi se hur vi går vidare. Men får ta en sak i taget.
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj