• Anonym (Emelie)

Försöka skaffa barn efter 7 månader?

Jag och min kille träffades för 7 månader sedan. Har mer eller mindre bott ihop sedan dag ett.

Med honom känns det som att jag hittat hem!

Vi är båda 30+, har fasta jobb, ett barn var sedan tidigare.

Tillvaron är trygg och stabil. Nästan FÖR bra. Det finns liksom inget jag stör mig på och vi har aldrig haft något att tjafsa om även om vi tycker olika om många saker.

Vi kompletterar varandra bra. Där han är stark kanske jag brister lite, och tvärtom.

Nu var jag till gyn i fredags för att jag varje månad har smärtor från ÄL till mensen. Har gjort flera besök tidigare men denna gång skulle jag komma in och göra ett VUL i samband med ÄL.

Jag har tidigare diagnostiserats med PCO. Har gått ner i vikt och är normalviktig idag men har fortfarande oregelbunden cykel.

När hon gör VUL säger hon bekymrat att detta är något väldigt ovanligt.

Jag hade 6 ägg på 20-22 mm som var redo att släppa när som helst. Jag hade 8 ägg som var 16-19 mm som kanske också skulle hinna mogna till och släppa

Iaf några av dem.

Att jag blir så svullen och får ont mellan ÄL och mens beror troligen på att jag blir naturligt överstimulerad. Man har tidigare sett att jag har vätska i buken, men det har varit oklart var det kommer ifrån.

Hon såg även mörka fläckar/skuggor som mycket väl kan vara endometrios och jag kommer att få en kallelse för titthålskirurgi.

Hon sa att vi absolut inte skulle ha sex den närmsta veckan. Inte ens med dubbla kondomer sa hon lite skämtsamt.

Hon frågade om vi vill ha barn i framtiden. Vi sa då att vi pratar om det men att vi kanske väntar något år innan vi försöker.

Hon tyckte att vi skulle ta ställning snart. Dels för att en graviditet i många fall gör en besvärsfri från endometrios, men också för att min smärtproblematik kan innebära att man kanske vill operera bort äggledare, äggstockar och livmoder.

Vi skulle ta ställning och höra av oss snarast om det var aktuellt med barn. Tydligen måste jag först behandlas med hormoner för att minska ner antalet ägg och det kan vara svårt att hitta rätt balans och ta tid. Så om vi börjar försöka väldigt snart kan vi ändå räkna med att ligga över genomsnittet i antal försök. Och jag har "slösat" på ägg så det finns inte överdrivet många kvar sa hon.

Min kille vill att vi sätter igång direkt. Han är jätterädd att vi missar chansen annars.

Jag är också rädd för det. Men jag är nog mer rädd att det fina vi har tillsammans grusas om vi börjar försöka få barn efter 7 månader tillsammans.

Med mitt ex blev jag gravid efter 8 månader. Hade då haft oskyddat sex i 10 år utan att bli gravid så jag tror inte att jag har lätt för det. För oss blev det katastrof att bli föräldrar tillsammans. Vi var en dålig match redan från start så oddsen var inte med oss.

Vill inte att det ska hända igen.

Någon som har hört talas eller varit med om detta fenomen med att man släpper för många ägg?

Någon som också fått ta ställning till att bli gravida tidigt i förhållandet? Vågade ni chansa? Hur gick det sedan?

• Svar på tråden Försöka skaffa barn efter 7 månader?
  • Anonym (hade väntat)

Jag skulle vänta. Alla är vansinnigt förälskade efter bara 7 månader. Ens partner känns nästan alltid som den rätte så tidigt. Jag hade inte velat riskera att dra ett litet barn genom en separation och jag skulle inte vilja att dom befintliga barnen skulle behöva gp igenom ytterligare separationer med vv-syskon osv.

För mig så väger ett barns rätt till en trygg och hel familj tyngre än min barnlängtan. Och chansen att familjen förblir hel är större om man känner varandra väl och är förbi förälskestadiet. Men om du känner att du bara måste ha fler barn och inte har något emot att eventuellt bli ensamstående och orkar med styvmammor och vv så kör på!

• Anonym (Lycka till)
    Anonym (hade väntat) skrev 2016-04-04 07:13:09 följande:

Jag skulle vänta. Alla är vansinnigt förälskade efter bara 7 månader. Ens partner känns nästan alltid som den rätte så tidigt. Jag hade inte velat riskera att dra ett litet barn genom en separation och jag skulle inte vilja att dom befintliga barnen skulle behöva gp igenom ytterligare separationer med vv-syskon osv.

För mig så väger ett barns rätt till en trygg och hel familj tyngre än min barnlängtan. Och chansen att familjen förblir hel är större om man känner varandra väl och är förbi förälskestadiet. Men om du känner att du bara måste ha fler barn och inte har något emot att eventuellt bli ensamstående och orkar med styvmammor och vv så kör på!

Set blir ju lite knäppt när du talar om att vänta och detta knappast finns som ett alternativ för TS. Det är ju det tråden handlar om.

Som jag uppfattar det så är det snarare så att det står mellan 1) inte skaffa något gemensamt barn alls (med risk för att killen då väljer att lämna relationen eftersom han verkar vilja ha barn) och 2) att skaffa barn nu. Med dessa två alternativ så vet jag vad jag hade valt iaf - det sistnämnda.

Så, TS: Jag föreslår en liten kompromiss. Avvakta i tre månader och kör så igång. Det är ju inte säkert att du blir gravid direkt och kommer dessutom att vara gravid i 9 månader innan barnet kommer, så eran relation är då uppe på ungefär 2 år. Detta är inte för tidigt.
  • Cyanea

Har tyvärr ingen egen erfarenhet att komma med, TS. Men finns det ingen möjlighet att plocka ut ägg och använda senare ifall det inte skulle gå på naturlig väg när ni väl bestämt er? Det kan man ju göra till följd av andra fertilitetsproblem. Man fryser dem och tar sedan fram dem och befruktar dem när tidpunkten är kommen. 

Det känns ju liksom märkligt att ni kanske måste börja försöka nu om ni inte är redo att bli föräldrar tillsammans, framförallt när det finns hjälp att få. 

Stort lycka till, hoppas det löser sig :) 

• Anonym (Lycka till)

Jo, möjligheten finns och jag har själv gjort exakt detta. Man får dock räkna med att det kostar omkring 100 000 kr inkl hormoninjektioner, äggplock som måste upprepas för att få ut tillräckligt mga ägg, årlig fryskostnad på 5000 kr osv. Sedan ska man betala för insättning/IVF själv när det är dags, en procedur som också kan behöva upprepas. Man får räkna med i runda slängar 200 000 kr för att vara på den säkra sidan.

Men nu är det alltså ev aktuellt för TS med en hysterektomi vilket innebär att hon inte kommer kunna bära på sitt eget barn oavsett om hon har ägg i frysen eller ej. Såldes krävs en surrogatmamma, och detta är ej tillåtet i Sverige.

• Anonym (Lycka till)
    Cyanea skrev 2016-04-04 12:39:28 följande:

Har tyvärr ingen egen erfarenhet att komma med, TS. Men finns det ingen möjlighet att plocka ut ägg och använda senare ifall det inte skulle gå på naturlig väg när ni väl bestämt er? Det kan man ju göra till följd av andra fertilitetsproblem. Man fryser dem och tar sedan fram dem och befruktar dem när tidpunkten är kommen. 

Det känns ju liksom märkligt att ni kanske måste börja försöka nu om ni inte är redo att bli föräldrar tillsammans, framförallt när det finns hjälp att få. 

Stort lycka till, hoppas det löser sig :) 

Jo, möjligheten finns och jag har själv gjort exakt detta. Man får dock räkna med att det kostar omkring 100 000 kr inkl hormoninjektioner, äggplock som måste upprepas för att få ut tillräckligt mga ägg, årlig fryskostnad på 5000 kr osv. Sedan ska man betala för insättning/IVF själv när det är dags, en procedur som också kan behöva upprepas. Man får räkna med i runda slängar 200 000 kr för att vara på den säkra sidan.

Men nu är det alltså ev aktuellt för TS med en hysterektomi vilket innebär att hon inte kommer kunna bära på sitt eget barn oavsett om hon har ägg i frysen eller ej. Såldes krävs en surrogatmamma, och detta är ej tillåtet i Sverige.
  • Anonym (började tidigt)

Har inte samma problematik med överstimulering som du. Men kan svara på den andra frågan. 

Jag har barn sen innan med en kille, 5 och 8 år gamla. Hade väl tänkt att jag var klar och nöjd pga min ålder och hade gett upp tanken på ett barn till som jag eg skulle vilja uppleva...

MEN, så träffade jag min stora kärlek! Hjärta Inga barn sen innan och mycket yngre...så barnfrågan kom upp rätt tidigt då jag inte ville frånta han chansen genom att bli tillsammans med en så mycket äldre tjej som sen kanske visar sig inte kan ge honom några egna barn...vi bestämde oss för att ta ut spiralen när vi hade vart ihop i 7 månader. För att inte tappa tid och gå miste om den ev lilla chans vi har på ett gemensamt barn...nu närmar vi oss försök nr 5, blev gravida på andra försöket, total lycka..men slutade i ett missfall efter en vecka Gråter 

Så nu har vi vart ihop ett år och det kan ju ta tid, tiden är ju det vi har emot oss men vi kommer söka privat hjälp efter sommaren om det inte tagit sig till dess så det känns iaf skönt. 

Svar på tråden Försöka skaffa barn efter 7 månader?