• ostpaj

Tandsköterska eller Medicins Sekreterare?

Jag pluggar till tsk. Klar om ca 6 veckor. Stor brist. Många i min klass har redan skrivit på arbetsavtal. Du får garanterat jobb. Vissa tycker det är stressigt. Jag tycker inte det. Men där också, är väl olika från klinik till klinik. Det är roligt, socialt och varierande. Får du arbeta med en rolig tandläkare som du kommer bra överens med och ni jobbar bra i team går dagarna riktigt fort! Tröttnar du kan du alltid vidareutbilda dig och hitta din nisch. Många klagar på lönen. Hört allt mellan 20-23.000 före skatt. Ändå ska du kunna många saker, material, sterilen osv. Hela tiden ligga steget före tandläkaren och veta vad denne vill ha. Men det lär man sig snabbt :) Men där kan ju också erfarenhet påverka lönen. Likaså landsting eller om det är privat. Gäller att hitta guldkornen till klinik, men då är du nog inte ensam om att söka ;)

• ostpaj
    Vinter16 skrev 2016-04-03 17:01:07 följande:
    Låter mycket intressant! :) tycker du att utbildningen har varit svår och intensiv? Mycket praktik? Har hört att den bara är på 1,5 år stämmer det? :) antar att man bara jobbar dagtid och inga helger eller röda dagar?