• ostpaj

Tandsköterska eller Medicins Sekreterare?

Jag pluggar till tsk. Klar om ca 6 veckor. Stor brist. Många i min klass har redan skrivit på arbetsavtal. Du får garanterat jobb. Vissa tycker det är stressigt. Jag tycker inte det. Men där också, är väl olika från klinik till klinik. Det är roligt, socialt och varierande. Får du arbeta med en rolig tandläkare som du kommer bra överens med och ni jobbar bra i team går dagarna riktigt fort! Tröttnar du kan du alltid vidareutbilda dig och hitta din nisch. Många klagar på lönen. Hört allt mellan 20-23.000 före skatt. Ändå ska du kunna många saker, material, sterilen osv. Hela tiden ligga steget före tandläkaren och veta vad denne vill ha. Men det lär man sig snabbt :) Men där kan ju också erfarenhet påverka lönen. Likaså landsting eller om det är privat. Gäller att hitta guldkornen till klinik, men då är du nog inte ensam om att söka ;)

• ostpaj
    Vinter16 skrev 2016-04-03 17:01:07 följande:
    Låter mycket intressant! :) tycker du att utbildningen har varit svår och intensiv? Mycket praktik? Har hört att den bara är på 1,5 år stämmer det? :) antar att man bara jobbar dagtid och inga helger eller röda dagar?

Jag tycker INTE att utbildningen har vart speciellt intensiv! Vi har gått i skolan ons-fre, och varannan vecka tors-fre. De andra dagarna har jag jobbat = sluppit studielån. Andra hoppade av jobb för att börja plugga och ångrade sig sen när de märkte hur slött det var. Iaf på våran skola. Nu i våras försvann csn's krav på närvaro. Behöver jag säga att antalet närvarande sjönk drastiskt? Man var där på typ föreläsningar och prov. Resten var frivilligt. Där jag gör min praktik nu var det en tjej som läste på distans. Hennes utbildning slutade med fyra månader praktik och hon sa att det är på plats du lär dig! Min utbildning var tre terminer, så 1,5 år som du säger. Men då har det ju vart i ganska slött tempo. Första praktiken var 2 veckor. I andra terminen hade vi 5 veckor och nu sista är 9 veckor. De flesta folktandvård har öppet typ 7-19. Inga röda dagar men olika kliniker kan ha en lördag i månaden och då är det väl frivilligt om man kan och vill jobba :)
  • ostpaj

Meen, verkligen *WALL OF TEXT* när jag skriver fast jag delar upp det i stycken :(

• ostpaj
    Vinter16 skrev 2016-04-03 18:41:28 följande:
    Haha ingen fara! Hmm det låter väldigt intressant verkligen! Tror jag ska söka till hösten :) krävs det höga betyg för att komma in? Fick 0,75 på högskoleprovet så jag hoppas på att det ska räcka :)

Jag har inte ens gjort högskoleprovet. Vi fick göra ngt test, litet. På engelska, matte och svenska. Det var allt. Den här utbildningen är en yrkesutbildning, så de ville att man skulle ha minst 6 månaders yrkeserfarenhet. Men en tjej i min klass började direkt efter gymnasiet iaf. Många i klassen jobbade inom vården innan. Så du kan bara lugn. Kanske t.o.m överkvalificerad? ;)
Svar på tråden Tandsköterska eller Medicins Sekreterare?