• Vinter16

Tandsköterska eller Medicins Sekreterare?

Ska utbilda mig till antingen tandsköterska eller medicinsk sekreterare. Kan inte bestämma mig för vilken utbildning jag ska välja. Finns det någon här som jobbar med detta som kan berätta lite? Vilket yrke ger bäst lön och vilken är roligast?? Vad tror/tycker ni :)

• Svar på tråden Tandsköterska eller Medicins Sekreterare?
  • anonym Bitteli

Är själv medicinsk sekreterare och både trivs och inte trivs med det.
    Gillar jobbet i sej men eftersom det procentuellt är så mycket fler kvinnor inom vården är det mycket skitsnack kvinnor emellan tyvärr. Har varit på 8 olika kliniker och samma sak överallt.
    Vad det gäller lönen ligger den väl mellan 21000 och 25000 nånstans...kanske under eller över. Det är ju olika mellan olika landsting.
    Nåt som är positivt är att det är väldig brist på vårdadministratörer eftersom så många går i pension  idag och dom inte har utbildat tillräckligt med administratörer. Så vill du ha jobb ska du satsa på det!

• ostpaj

Jag pluggar till tsk. Klar om ca 6 veckor. Stor brist. Många i min klass har redan skrivit på arbetsavtal. Du får garanterat jobb. Vissa tycker det är stressigt. Jag tycker inte det. Men där också, är väl olika från klinik till klinik. Det är roligt, socialt och varierande. Får du arbeta med en rolig tandläkare som du kommer bra överens med och ni jobbar bra i team går dagarna riktigt fort! Tröttnar du kan du alltid vidareutbilda dig och hitta din nisch. Många klagar på lönen. Hört allt mellan 20-23.000 före skatt. Ändå ska du kunna många saker, material, sterilen osv. Hela tiden ligga steget före tandläkaren och veta vad denne vill ha. Men det lär man sig snabbt :) Men där kan ju också erfarenhet påverka lönen. Likaså landsting eller om det är privat. Gäller att hitta guldkornen till klinik, men då är du nog inte ensam om att söka ;)

• Vinter16
    anonym Bitteli skrev 2016-04-03 11:45:32 följande:

Är själv medicinsk sekreterare och både trivs och inte trivs med det.
    Gillar jobbet i sej men eftersom det procentuellt är så mycket fler kvinnor inom vården är det mycket skitsnack kvinnor emellan tyvärr. Har varit på 8 olika kliniker och samma sak överallt.
    Vad det gäller lönen ligger den väl mellan 21000 och 25000 nånstans...kanske under eller över. Det är ju olika mellan olika landsting.
    Nåt som är positivt är att det är väldig brist på vårdadministratörer eftersom så många går i pension  idag och dom inte har utbildat tillräckligt med administratörer. Så vill du ha jobb ska du satsa på det!

Tack för svaret! Jag jobbar som undersköterska och det är samma där med att det nästan bara är kvinnor = mycket skitsnack. Hur är arbetstiderna? Helg och kväll eller bara dagtid? Vad innebär vårdadministratör? Vilka uppgifter har man då? Många frågor, hoppas du orkar svara :)
  • Vinter16
    ostpaj skrev 2016-04-03 11:51:12 följande:

Jag pluggar till tsk. Klar om ca 6 veckor. Stor brist. Många i min klass har redan skrivit på arbetsavtal. Du får garanterat jobb. Vissa tycker det är stressigt. Jag tycker inte det. Men där också, är väl olika från klinik till klinik. Det är roligt, socialt och varierande. Får du arbeta med en rolig tandläkare som du kommer bra överens med och ni jobbar bra i team går dagarna riktigt fort! Tröttnar du kan du alltid vidareutbilda dig och hitta din nisch. Många klagar på lönen. Hört allt mellan 20-23.000 före skatt. Ändå ska du kunna många saker, material, sterilen osv. Hela tiden ligga steget före tandläkaren och veta vad denne vill ha. Men det lär man sig snabbt :) Men där kan ju också erfarenhet påverka lönen. Likaså landsting eller om det är privat. Gäller att hitta guldkornen till klinik, men då är du nog inte ensam om att söka ;)

Låter mycket intressant! :) tycker du att utbildningen har varit svår och intensiv? Mycket praktik? Har hört att den bara är på 1,5 år stämmer det? :) antar att man bara jobbar dagtid och inga helger eller röda dagar?
  • ostpaj
    Vinter16 skrev 2016-04-03 17:01:07 följande:
    Låter mycket intressant! :) tycker du att utbildningen har varit svår och intensiv? Mycket praktik? Har hört att den bara är på 1,5 år stämmer det? :) antar att man bara jobbar dagtid och inga helger eller röda dagar?

Jag tycker INTE att utbildningen har vart speciellt intensiv! Vi har gått i skolan ons-fre, och varannan vecka tors-fre. De andra dagarna har jag jobbat = sluppit studielån. Andra hoppade av jobb för att börja plugga och ångrade sig sen när de märkte hur slött det var. Iaf på våran skola. Nu i våras försvann csn's krav på närvaro. Behöver jag säga att antalet närvarande sjönk drastiskt? Man var där på typ föreläsningar och prov. Resten var frivilligt. Där jag gör min praktik nu var det en tjej som läste på distans. Hennes utbildning slutade med fyra månader praktik och hon sa att det är på plats du lär dig! Min utbildning var tre terminer, så 1,5 år som du säger. Men då har det ju vart i ganska slött tempo. Första praktiken var 2 veckor. I andra terminen hade vi 5 veckor och nu sista är 9 veckor. De flesta folktandvård har öppet typ 7-19. Inga röda dagar men olika kliniker kan ha en lördag i månaden och då är det väl frivilligt om man kan och vill jobba :)
  • ostpaj

Meen, verkligen *WALL OF TEXT* när jag skriver fast jag delar upp det i stycken :(

• Vinter16
    ostpaj skrev 2016-04-03 17:45:14 följande:

Meen, verkligen *WALL OF TEXT* när jag skriver fast jag delar upp det i stycken :(

Haha ingen fara! Hmm det låter väldigt intressant verkligen! Tror jag ska söka till hösten :) krävs det höga betyg för att komma in? Fick 0,75 på högskoleprovet så jag hoppas på att det ska räcka :)
  • ostpaj
    Vinter16 skrev 2016-04-03 18:41:28 följande:
    Haha ingen fara! Hmm det låter väldigt intressant verkligen! Tror jag ska söka till hösten :) krävs det höga betyg för att komma in? Fick 0,75 på högskoleprovet så jag hoppas på att det ska räcka :)

Jag har inte ens gjort högskoleprovet. Vi fick göra ngt test, litet. På engelska, matte och svenska. Det var allt. Den här utbildningen är en yrkesutbildning, så de ville att man skulle ha minst 6 månaders yrkeserfarenhet. Men en tjej i min klass började direkt efter gymnasiet iaf. Många i klassen jobbade inom vården innan. Så du kan bara lugn. Kanske t.o.m överkvalificerad? ;)
  • Alvi

Jag är vårdadministratör och jag är hemskt nöjd med det! Jag tror att jag har en bra lön för antal år i yrket (blev klar 2o1o (saknar nolla på tangentbordet...) och var mammaledig ett år också. 

Jag jobbar just nu på en liten klinik och vi är för tillfället väldigt få i teamet och det passar mig perfelkt! Vi sköter oss själva och tar hand om "våra" patienter på ett hemskt bra sätt!  

Tandsköterska verkar faktiskt också roligt, men jag har ingen koll på lönen, men ska man gå efter det jag läste här i tråden är det ju lite sämre lön?

• anonym Bitteli
    Vinter16 skrev 2016-04-03 16:58:31 följande:
    Tack för svaret! Jag jobbar som undersköterska och det är samma där med att det nästan bara är kvinnor = mycket skitsnack. Hur är arbetstiderna? Helg och kväll eller bara dagtid? Vad innebär vårdadministratör? Vilka uppgifter har man då? Många frågor, hoppas du orkar svara :)
    När jag jobbade på akuten jobbade vi dygnet runt i 5 olika skift. På andra kliniker har det bara varit dagtid, ofta flex 7-9 och 16-18.
    Jag skrev journaler, jobbade i reception, tog hand om remisser, ordnade tider för läkarbesök, svarade i telefonen och hade hand om fakturahantering.
    Om man trivs med yrket eller inte har mycket att göra med den klinik du hamnar på. Finns både dåliga och bra  På mitt senaste jobb var stämningen väldigt dålig, mycket att göra så det ledde till att jag blev utbränd och jobbar med andra saker idag. Kommer kanske att gå tillbaka till vårdadministratörsyrket igen men då till ett ställe jag verkligen trivs på. Tror generellt att vårdcentralen är bättre än att jobba på sjukhus.
Svar på tråden Tandsköterska eller Medicins Sekreterare?