• Vinter16

Tandsköterska eller Medicins Sekreterare?

Ska utbilda mig till antingen tandsköterska eller medicinsk sekreterare. Kan inte bestämma mig för vilken utbildning jag ska välja. Finns det någon här som jobbar med detta som kan berätta lite? Vilket yrke ger bäst lön och vilken är roligast?? Vad tror/tycker ni :)

• Svar på tråden Tandsköterska eller Medicins Sekreterare?
  • Vinter16
    anonym Bitteli skrev 2016-04-03 11:45:32 följande:

Är själv medicinsk sekreterare och både trivs och inte trivs med det.
    Gillar jobbet i sej men eftersom det procentuellt är så mycket fler kvinnor inom vården är det mycket skitsnack kvinnor emellan tyvärr. Har varit på 8 olika kliniker och samma sak överallt.
    Vad det gäller lönen ligger den väl mellan 21000 och 25000 nånstans...kanske under eller över. Det är ju olika mellan olika landsting.
    Nåt som är positivt är att det är väldig brist på vårdadministratörer eftersom så många går i pension  idag och dom inte har utbildat tillräckligt med administratörer. Så vill du ha jobb ska du satsa på det!

Tack för svaret! Jag jobbar som undersköterska och det är samma där med att det nästan bara är kvinnor = mycket skitsnack. Hur är arbetstiderna? Helg och kväll eller bara dagtid? Vad innebär vårdadministratör? Vilka uppgifter har man då? Många frågor, hoppas du orkar svara :)
  • Vinter16
    ostpaj skrev 2016-04-03 11:51:12 följande:

Jag pluggar till tsk. Klar om ca 6 veckor. Stor brist. Många i min klass har redan skrivit på arbetsavtal. Du får garanterat jobb. Vissa tycker det är stressigt. Jag tycker inte det. Men där också, är väl olika från klinik till klinik. Det är roligt, socialt och varierande. Får du arbeta med en rolig tandläkare som du kommer bra överens med och ni jobbar bra i team går dagarna riktigt fort! Tröttnar du kan du alltid vidareutbilda dig och hitta din nisch. Många klagar på lönen. Hört allt mellan 20-23.000 före skatt. Ändå ska du kunna många saker, material, sterilen osv. Hela tiden ligga steget före tandläkaren och veta vad denne vill ha. Men det lär man sig snabbt :) Men där kan ju också erfarenhet påverka lönen. Likaså landsting eller om det är privat. Gäller att hitta guldkornen till klinik, men då är du nog inte ensam om att söka ;)

Låter mycket intressant! :) tycker du att utbildningen har varit svår och intensiv? Mycket praktik? Har hört att den bara är på 1,5 år stämmer det? :) antar att man bara jobbar dagtid och inga helger eller röda dagar?
  • Vinter16
    ostpaj skrev 2016-04-03 17:45:14 följande:

Meen, verkligen *WALL OF TEXT* när jag skriver fast jag delar upp det i stycken :(

Haha ingen fara! Hmm det låter väldigt intressant verkligen! Tror jag ska söka till hösten :) krävs det höga betyg för att komma in? Fick 0,75 på högskoleprovet så jag hoppas på att det ska räcka :)
Svar på tråden Tandsköterska eller Medicins Sekreterare?