Inlägg från: Bosselarsson |Visa alla inlägg
  • Bosselarsson

Snart 8 månader, vaknar 4-5 ggr per natt. Måste amma för att somna om...

annasv1980 skrev 2016-04-03 08:04:17 följande:

Tycker det låter som lite mat ändå så jag skulle nog ge mer mat och burkmat två gånger per dag både lunch och middag. Vill du sluta amma på natten har jag förstått att du först måste sluta på dagen. Kanske inte sova i samma rum som barnet några nätter upp till en vecka och låta pappan ta hand om honom och försöka få honom att somna om. Det verkar jättejobbigt men så har jag läst att andra gör. Ge vatten att dricka dagtid eller ersättning om du (som jag) är noga med att barnet får i sig näringsämnen även genom vätskan. När min son ville ha mat på natten spädde jag ut ersättningen så att den till slut bara var som vatten. Nu nöjer han sig med vatten på natten. Han är stor, +2 i vikt.

Man kan absolut sluta på natten och fortsätta på dagen!! jag slutade nattamma vid 10 mån och nu vid 16 mån ammar vi fortfarande morgon och kväll. Det krävs några jobbiga nätter men det innebär ofta bättre nattsömn, dock ingen garanti. Vid 7-9 mån är det dock lite dumt att sluta pga separationsfasen, men det beror ju på när du ska börja jobba också. Bra om det inte sker precis samtidigt, utan lite innan eller lite efter, eftersom det är en separativ handling att sluta nattamma..
  • Bosselarsson

Och jag rekommenderar att ta det själv, inte låta pappan avsluta din amning. På med tight linne och ge hen massor av kärlek och närhet men utan bröstet. Det är ju en grej mellan er, liksom..

Svar på tråden Snart 8 månader, vaknar 4-5 ggr per natt. Måste amma för att somna om...