Inlägg från: annasv1980 |Visa alla inlägg
  • annasv1980

Snart 8 månader, vaknar 4-5 ggr per natt. Måste amma för att somna om...

Jag har inte ammat min son som också är 8 mån men funderar på om du ska ge honom mer mat dagtid. Eller ammar han bara då också? Min son har bara en flaska kvar och äter i övrigt mat och gröt. Sluta amma verkar extremt jobbigt så jag är glad att jag körde flaska. Min son vaknar dock om nätterna av andra skäl än mat, oftast att han har gaser el har rapar så vi har många uppvak ändå. Vid 8 mån "ska" även sömnen bli oroligare har jag läst, det är en fas. Men äta så många gånger kan ju inte vara nödvändigt. Är han liten för sin ålder?

• annasv1980

Tycker det låter som lite mat ändå så jag skulle nog ge mer mat och burkmat två gånger per dag både lunch och middag. Vill du sluta amma på natten har jag förstått att du först måste sluta på dagen. Kanske inte sova i samma rum som barnet några nätter upp till en vecka och låta pappan ta hand om honom och försöka få honom att somna om. Det verkar jättejobbigt men så har jag läst att andra gör. Ge vatten att dricka dagtid eller ersättning om du (som jag) är noga med att barnet får i sig näringsämnen även genom vätskan. När min son ville ha mat på natten spädde jag ut ersättningen så att den till slut bara var som vatten. Nu nöjer han sig med vatten på natten. Han är stor, +2 i vikt.

Chasingdreams skrev 2016-04-03 06:45:36 följande:

Han äter en portion gröt på morgonen, ammar som fika, äter en halv burk puré till lunch, ammar eller får frukt som fika och äter en portion gröt som middag. Ammar sen innan han ska sova. Mer vill han inte äta i dagsläget. Han är snarare en lång kille för sin ålder och väger normalt. Tror inte att han äter av hunger utan snarare närhet eller hjälp att somna om. Maten i sig har inte gjort att han sovit bättre på natten, snarare tvärtom.

Svar på tråden Snart 8 månader, vaknar 4-5 ggr per natt. Måste amma för att somna om...