• Loppalisa

fler 90-talister som vill följas åt till +?

Åh jag vill också hänga på! Precis en sån här tråd jag vill hänga i. Vi är 25/26 och jag plockade ut min P-stav den 9 mars. Fick en liten blödning dagarna efter men efter det inget. Jag minns typ inte hur det kändes innan jag stoppade i min första P-stav för nästan 10 år sen så känner inte min kropp och någon typ av cykel alls. Det är lite spännande.. vi hade först inte tänkt att börja försöka än men efter att ha pratat lite om det så kändes det självklart att köra igång.

Det är tydligen väldigt olika för alla när ÄL kommer igång men jag hoppas på ganska snart :) är fullt medveten om att det kan ta ett tag, fick höra att det kan ta upp 6 månader och ännu längre innan det går vägen så vi håller tummarna. Det finns ju en chans att det går vägen direkt också men hade jag fått önska så ska det helst inte bli ett december-barn ;)

• Loppalisa

ally01: Hur har det gått? Har du fått din mens än? Här händer det inte mycket. Kroppen känns inte direkt annorlunda och har inga tecken på varken mens eller graviditet. Tråkigt när man bara vill att allt ska komma igång omgående :P Dock har uttaget av P-staven gjort att min sexlust är tillbaka och det är ju fantastiskt då den varit superlåg under en tid. Tänk vad hormoner gör med kroppen, aldrig mer säger jag bara.

feliciaka: Spännande! När har du BIM? :)

• Loppalisa
    ally01 skrev 2016-04-05 10:57:35 följande:
    Mensen lyser med sin frånvaro!!:( har ömma bröstvårtor och lite större bröst men det verkar endast vara en effekt av uttagen pstav. Ingen ägglossning ännu tyvärr.jag hoppas det börjar komma igång snart.
    Hur gör du för att hålla koll på ÄL? Tempar du eller använder du tester?
  • Loppalisa
    ally01 skrev 2016-04-05 11:47:25 följande:
    Jag tempar. Ska dock tillägga att det mest optimala är att börja tempa efter första mensen men jag kör på redan nu. Letar då efter en avvikande höjning av min temp som sedan ska hålla sig högt:) känns omöjligt att köra på ältestet eftersom man då måste testa varje dag ända fram till äl vilket kan ta lång tid och bli dyrt. Men tempmetoden skulle jag dock rekommendera:)
    Det låter bra, ska nog testa det. Vet inte riktigt hur jag ska börja? Måste man betala för natural cycles eller kan man köpa en termometer bara och notera själv? Vad måste man tänka på vid val av termometer? Sorry för många frågor!
  • Loppalisa

Välkomna alla nya! Inte för att jag är TS men kul med en aktiv tråd tycker jag!

Tack för all info och tips om att tempa. En termometer är nu beställd så får vi se :)

I övrigt har jag inga symptom och inte ett tecken på mens. Jag vet att chansen för att man ska bli gravid på första försöket är liten men jag kan ändå inte låta bli att hoppas på att det är därför mensen inte kommit ännu  :) Antagligen beror det nog bara på min ÄL inte kommit igång ännu men man får ju alltid hoppas.

Fridson skrev 2016-04-06 12:55:29 följande:

Här hakar jag på!!

Jag och min sambo planerar bebis, vi har dock inte sagt något till någon än, men det gör det bara ännu mer spännande Oskyldig
    Jag har aldrig varit preggo tidigare utan klarat mig fint på p-piller. Slängde dem i mitten på februari (tror jag, har börjat fundera på när jag satte igång sista pillermensen..), väntar på mensen nu men den verkar vara 1 vecka sen. 
    Har fått megapattar, illamående och halsbränna. Men jag försöker intala mig att jag är skenis. Alla test har visat neg, så min BM rekommenderade vänta 1 vecka till. Minst.. Obestämd

Vi har inte heller berättat för någon och jag håller med om att det känns väldigt spännande :) Min bästa vän vet att jag var tvungen att ta ut min p-stav under våren så han har frågat om jag har gjort det än men jag nekad :S Vill liksom inte att någon ens ska ha ett litet hum än :P 

• Loppalisa

Bara av ren nyfikenhet! :)

Är ni gifta, sambos eller kanske särbos? 

Vi är förlovad sedan 4 år tillbaka och har inte hunnit komma till skott ännu. Vi har planerat bröllop till och från men det har inte känts prioriterat nog rent ekonomiskt. Livet kom emellan brukar jag säga och nu är vi så barnsugna att vi inte kan hålla oss. Eftersom barn inte är gratis så blir det till att spara till det istället för bröllop. Vi älskar ju varandra ändå liksom.. Men gifta mig vill jag gärna göra så småningom :) 

• Loppalisa
    PMEH skrev 2016-04-06 14:04:17 följande:
    Vi är också förlovade sen ett år tillbaka :) vi har pratat om att gifta oss men inte bestämt något datum än och nu har vi ju börjat försöka bli gravida så det blir väl att vi gifter oss lite senare :) jag trodde att vi skulle hinna gifta oss innan sambon ville ha barn men sen tog han upp att han var redo för barn och ville att vi skulle börja försöka om jag också ville det så nu blev det så istället
    Ja men jag hade också alltid tänkt mig att vi skulle gifta oss först men barn känns mycket mer lockande :)
    201405 skrev 2016-04-06 15:04:23 följande:
    Vi är "bara" sambos :) vi kommer prioritera att köpa hus/lägenhet innan ev bröllop, vi letar nu men inte hittat något bra än :) men så småningom vill vi självklart gifta oss, väntar bara på att han ska fria ;)
    Vi prioriterar också boende men här i Stockholm är det ju inte billigt. Vi får se om vi hinner köpa något innan barn men det är min förhoppning :) 
    feliciaka skrev 2016-04-06 18:06:57 följande:

Ja, jag testade nu...

Inbillar jag mig eller är där ett streck?!

Jag ser strecket! Wow grattis! Va kul!!

• Loppalisa
    feliciaka skrev 2016-04-07 08:22:55 följande:

Från imorse.. Ser ni fortfarande ett streck?? Jag ser det, dock svagt men visst är där ett idag också?! Skall bege mig till apoteket och köpa ett CB när dom öppnar nu kl 09...

Jag ser det svagt! :)
  • Loppalisa
    feliciaka skrev 2016-04-07 11:13:54 följande:

Hej allesammans! Har tagit ett digitalt nu och det stod "inte gravid"...

Besvikelsen är maxad.. Dock konstigt att jag fått positivt på de andra två.. Jag vet inte vad som händer. Någon som känner till det här? Att få positivt på vissa test men negativt på andra? Ett streck är väl alltid ett streck - oavsett hur svagt det än är? Får väl inte upp ett streck om jag inte är gravid? Ingen mens än.. men så länge den håller sig borta finns det väl hopp. 

Förstår att du är besviken men tappa inte hoppet :) Kan ju vara som Ally01 skriver, att det fortfarande är lite tidigt med digitaltest. 
  • Loppalisa
    Fridson skrev 2016-04-08 08:29:09 följande:

Hörrni, jag håller på att bli galen på min kropp!
    I natt vaknade jag och var 100 % att jag hade fått mens. Sprang upp på toa men det var bara en suuupervattnig flytning. Under gårdagen hade jag en extremt orolig mage och konstiga känningar i nedre delen av magen/mot äggstockarna (det gjorde faktiskt rätt ont mellanåt, var därför säker att mensen var på g). Självutnämnd google-doktor som man är har man givetvis googlat Obestämd Det som kommer fram är cysta som spruckit, gravid eller infektion. Har ju enligt vul ingen cysta som kan ha spruckit.

Kaffe mår jag illa av, förvisso är jag skapligt förkyld just nu.
    Test vill jag helst inte göra förens på måndag då jag har BIM +13-14.. Det roliga är att efter jag "gav upp" efter BM-samtalet i tisdags så har min kropp gått ännu mer banans. Skrikandes

SÅ. Nu har jag ventilerat lite iaf ;P
    Hur går det för er andra?

Bara att ventilera på! Det är det vi är till för :) Jobbigt när man inte riktigt får kläm på vad som händer i ens kropp. 

Jag tror jag känner efter för mycket mest hela tiden ;P haft en hel del humörsvängningar men inser att det lika väl kan bero på stress, trötthet eller hunger. Haft känningar i ländryggen men det kan ju också ha med något annat att göra. Mått lite illa också men nu var det ett tag sedan. Så nä jag har nog egentligen inte haft några riktiga symptomer ännu.

Fick hem min termometer igår så tempade första gången idag. Kan blir intressant :)

Jag har ett CB-test (vanligt, inte digitalt) hemma som jag funderar på att använda. Eller vad säger ni? Hur lång tid efter uttag av p-staven bör man vänta på sin mens innan man testar? Jag har ingen aning om jag har haft ÄL eftersom jag inte tempat innan eller testast med stickor. Jag vet att chansen är liten men hoppet finns ju ändå där :)

• Loppalisa
    ally01 skrev 2016-04-08 10:47:55 följande:
    Alltså mensen kan ju ta upp mot 6 månader innan den kommer vad jag förstått. Har den inte kommit efter 3 skulle jag nog ta kontakt med barnmorska och fråga om råd:) det svåra med gravtest är ju att man inte har någon aning om varken är eller bim efter uttag. Tycker du ska avvakta med att ta det fram tills dess att du vet att du haft äl eller att du fått symtom på graviditet:)

Men härligt att du börjat tempa! Då kommer du nog se då sin äl varit:) enligt min temp så verkar min äl varit för typ 3-4dgr sedan. Nackdelen är ju att man ser detta i efterhand och därmed inte lyckas tajma in samlaget:/
    Jo jag vet. När jag tog ut staven så sa BM att jag ska ta kontakt med en gynekolog om mensen inte kommit igång efter 6 månader. Men hoppet finns ju ändå därför eftersom jag har hört och läst om flera som inte ens hunnit få mens innan dem blir gravida. 

Vi kör på ganska regelbundet ;) så förhoppningsvis missar vi inte ÄL även om man upptäcker det i efterhand när man tempar nu i början. 

Men du har nog rätt. Ska vänta på lite mer tydliga symptom innan jag testar första gången. Hoppas du haft ÄL nu så att din cykel kommer igång ordentligt :) 
    Fridson skrev 2016-04-08 10:31:14 följande:

Jag är testoman OCH nybörjare på allt sånt här ;P 
    Men jag utgår att man kan testa från den beräknade BIM-dagen, även om man haft p-medel. Dock blir det ju dyrt om man (som jag) testar i "onödan".

Håller tummarna för att det är riktiga symptom du haft och inte inbillning. Tycker det är så spännande att följa alla här!! (Sitter på jobbet, kan inte slita mig härifrån. kryssar ner såfort någon kommer därav mina eventuellt babbliga svar... ;P)

slutade ju med mina neovletta för 1,5 månad sen. Det skumma är att jag alltid fått "pillermens" regelbundet (alltså på DAGEN även om jag försökt skjuta upp) men nu är den sen. Fattar inget. Måste sluta spekulera, min sambo blir galen! ;P

Tycker också det är superkul att följa alla, tror det är mitt sätt att hantera att tiden går så sakta :P Sitter också på jobbet och smygsurfar. 
  • Loppalisa
    feliciaka skrev 2016-04-11 09:31:05 följande:

Hej allesammans!

Hur går det för er alla nu? Har inte varit aktiv på några dagar då jag varit i Stockholm och jobbat! 

Jag plussade svagt förra veckan men fick "inte gravid" på CB digital, tog ett sådant idag och fick "gravid 1-2" så nu känns det mer verkligt! Jag är såååå glad och hoppas allt går bra!!!

Åh grattis!! Va kul för dig :) skönt att få det mera svart på vitt.

Jag har haft en fullspäckad helg med bland annat högskoleprov så har inte hunnit tänka så mycket. Däremot var det ljusljusrosa på pappret igår innan jag gick och la mig och samma sak i morse. Inga övriga tecken på mens men det kan ju vara det som är på g. Hade nästan varit skönt för då känns det som att kroppen börjat hoppa igång efter P-staven och då kanske jag kan försöka ta reda på när jag har ägglossning nästa gång.

Jag vet inte om vi är helt galna egentligen men vi kunde inte riktigt låta bli så jag och sambon kollade lite på vagn i helgen och vi har typ redan bestämt oss :P Vi var också och kollade ut ny säng och även ny bil. Jag vet att det är att ta ut lyckan i förskott men det är ju så kul att planera. Men ja jag skäms lite..
  • Loppalisa
    ally01 skrev 2016-04-11 09:43:25 följande:
    Grattis till er!????

Jag har Bim 16/17 april så vi får väl se:)
    Då håller vi tummarna! :) visst är det ert första försök eller blandar jag ihop dig med någon annan?
  • Loppalisa
    ally01 skrev 2016-04-11 10:30:57 följande:
    Det stämmer bra, bra koll:) första äl efter pstav, lite osäker om vi lyckades pricka in samlag men borde ha fått till ett dagen före, samma dag eller dagen efter beroende på när nu äl varit. Inte så stora förhoppningar denna gång utan känns mer skönt att börja komma igång:)
    Jag känner precis som du skönt att det bara kommer igång som det ska. Inte helt självklart. Men det hade ju såklart varit kul om ni lyckades på första försöket :) jag tror som sagt att min mens är på g och det känns faktiskt ganska bra. Det måste ju inte betyda att jag har haft ÄL men då finns det i alla fall en chans :)
  • Loppalisa
    linnea91 skrev 2016-04-11 11:04:11 följande:

Går de ta bort bild från inlägg? De råkade ju komma en helt annan bild än tänkt!?

Jag antar att det var ett plus du skulle visa. I sådana fall stort grattis!! :) Tyvärr vet jag inte hur man får bort bilder :S 
  • Loppalisa
    ally01 skrev 2016-04-14 09:16:56 följande:

Här har det de två senaste dagarna varit en tempdipp så förväntar mig mensen idag eller imorgon. Verkar ha kortare mellan äl och Bim än jag trott. Hur går det för er andra?:)

Ja då kanske den är på väg? Min mens håller i sig och tempen bara fortsätter att gå ner. Första gå gången jag tempade, några dagar innan mens så låg jag på 36,61 och idag låg jag på 36,28. Men det kanske är normalt med så stor skillnad? Det verkar ju som att jag hade ägglossning i alla fall så det är ju bra. Vi hade däremot aldrig sex runt de dagarna som ÄL borde ha varit så inte jättekonstigt att det inte tog sig denna gången.
  • Loppalisa
    ally01 skrev 2016-04-14 09:39:31 följande:
    Men nu när mensen kommit blir det iaf lättare för oss att träffa in och beräkna äl nästa gång:) tror tempskillnaden är vanlig:)
    Precis! Jag provade några ÄL stickor förra månaden och såg stegringen men fick inte helt positivt. Sen kom vi på att vi helst inte ville ha ett decemberbarn så bestämde oss för att avvakta med stickor och mys någon vecka. Men jag håller tummarna för denna månaden. Hade varit kul om det gick fort. Däremot ska vi utomlands med svärisarna i slutet på maj och jag vet att det kommer trugas drinkar och vin. Vill ju inte dricka om det skulle vara så att det går vägen :/ Det lär inte bli helt lätt att dölja för svärmor i 2 veckor Oskyldig
Svar på tråden fler 90-talister som vill följas åt till +?