Inlägg från: Anonym (nog ingen diagnos.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nog ingen diagnos.)

Flamsig och tramsig 10-åring

Väldigt långt framme i matte och svenska, ojämn i övriga ämnen. Kan det vara så att ha kommit efter i vissa ämnen för att han inte gillar att skriva för hand, tro? Sk särskild begåvning (dvs det går snabbt i huvudet, man lär sig snabbt där intresset finns) i kombination med att man är den sortens särskild begåvad som dessutom har hög fysisk energinivå kan yttra sig på det sätt du beskriver i vissa situationer. Understimulans i kombination med känslomässigt jobbig period skulle definitivt kunna vara en sådan situation. Klart man kan ha en diagnos ovanpå det med, men jag skulle kolla upp detta först. Googla särbegåvning, särskild begåvning samt psykomotor overexcitable och om det finns igenkänning så sök er till gruppen Filurum Föräldrar (sluten FB-grupp, googla Filurum så hittar du hur man söker) för mer information.

Kopplingen för de högenergiska särskilt begåvade är ofta negativ känsla, dåligt mående -> utåtagerande eller ""tramsigt" beteende, liksom upp i varv, inte sig själv. Eftersom understimulans får särskilt begåvade att må just dåligt så är detta en vanlig koppling till negativt beteende för den högenergiska sorten. Men för din son kan de negativa känslorna lika gärna vara just pappas sjukdom i kombination med fysisk understimulans. Testa att låta honom få springa av sig i kombination med lite skojiga matteuppgifter och se om det blir bättre. Utan att stänga av allt uppmärksamhetsgivande förstås! Det vet jag att du redan fattar men jag lägger till det för alltid är det någon som missförstår och blir upprörd .

Ja, och så är det jättejobbigt att huvudet går fortare än handen, så skriva för hand kan bli till ett förvånandsvärt stort problem.

Svar på tråden Flamsig och tramsig 10-åring