• Anonym (mamma)

Flamsig och tramsig 10-åring

Hur hanterar man en väldigt flamsig och tramsig 10-åring? Han är så otroligt upptrissad och tramsig att det nästan alltid slutar med olyckor, något som far i golvet eller någon som slår sig, eller sårade känslor. Han kan lugna ner sig om han får en förälders fulla uppmärksamhet, men så fort man vänder ryggen till, om det så bara är för att gå på toaletten eller hämta in efterrätten, så förlorar han helt kontrollen och flamsar igen. Man måste ha ögonkontakt eller aktivt massera och hålla i honom eller engagera honom i aktiv konversation för att bryta igenom den tramsiga fasaden. Jag har verkligen försökt den här helgen att verkligen kärleksbomba honom och överösa honom med uppmärksamhet. Och visst fungerar det. Men han verkar vara helt omättlig. Och jag är helt slut - jag får inte en sekund för mig själv.

Han har alltid varit intensiv, men de senaste veckorna har varit extrema. 

Frågar man honom så får jag inget riktigt svar. Han mår väl bra, säger han. Han vet inte varför han är så hyper. Inga problem, tycker han, men han verkar ha helt avsagt sig ansvaret för självkontroll. Är det ingen som håller honom i handen, så att säga, så tänker han inte ens försöka.

Jag vet att han har det stressigt just nu och det är mycket som är på gång i hans liv. Hans pappa är sjuk -- prognosen är god och han svarar bra på behandlingen han får, men han är allvarligt sjuk och orkar inte så mycket som han brukar. Hela familjen är förstås orolig för det.
    Pojken har det stressigt i skolan. Han är en ganska ojämn elev som är väldigt duktig i matematik och svenska - han har vunnit tävlingar och utmärkelser, som han är stolt över. Och samtidigt så får han kämpa hårt i tex samhällskunskap och geografi för att ens hänga med. Och bild har han också fått kritik i. De senaste veckorna har han också kommit hem med mycket skolarbete som han skulle ha gjort i skolan, men inte gjort, och istället fått göra det över helgerna hemma, med mycket hjälp från oss föräldrar. *
    Han avskyr sin tandställning och vi måste hela tiden bråka och tjata på honom att stoppa in den i munnen. 
    Som grädden på moset så har vädret varit uruselt och vi har varit hänvisade till att sitta inne och inte kunnat göra av med lika mycket sprall och energi utomhus som vi brukar kunna.

*Bara för att förtydliga så tror jag att han upplever det som en stressig situation. Killen går i fyran och är smart som bara den, jag är inte orolig för hans utbildning eller akademiska framtid, och jag hoppas att jag inte stressar upp honom mer än det han lägger på sig själv.

• Svar på tråden Flamsig och tramsig 10-åring
  • Fröken Apelsin

Har han alltid varit flamsig? Jag tänkte spontant ADHD då jag läste din trådstart, ADHD blir värre av oförutsatta och stressiga situationer.

• Anonym (@)

Jag tänker " söker uppmärksamhet , understimulerad "

• Anonym (mamma)
    Fröken Apelsin skrev 2016-03-28 19:51:15 följande:

Har han alltid varit flamsig? Jag tänkte spontant ADHD då jag läste din trådstart, ADHD blir värre av oförutsatta och stressiga situationer.

Nej han har inte alltid varit flamsig. Inte extremt i alla fall. Visst har han alltid kunnat tramsa och busa, men på en ganska normal nivå och inte så att det har varit svårt för honom att bryta... Nu verkar viljan att inte flamsa helt försvunnen.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (@) skrev 2016-03-28 19:58:07 följande:

Jag tänker " söker uppmärksamhet , understimulerad "

Jag håller med om att han söker uppmärksamhet. Och det får han gärna - uppmärksamhet menar jag. Men det känns så bottenlöst nu. Som att jag kan ge hur mycket som helst och det skulle behövas mer ändå. 

Understimulerad vet jag inte. Han är ganska stressad över allt skolarbete så där finns ju mycket att göra. Men visst, i vanliga fall så är han ute och rasar av sig mycket energi, men dåligt väder har gjort att vi har fått hålla oss inne mer än vi brukar. 
  • Aniiee

Jag tänker spontant att han är understimulerad. Han behöver mer att tänka på, helt enkelt. Hur går det i skolan/med skolarbetet? Har han lätt för sig?

Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2016-03-28 20:39:55 följande:

Jag tänker spontant att han är understimulerad. Han behöver mer att tänka på, helt enkelt. Hur går det i skolan/med skolarbetet? Har han lätt för sig?

Sorry, läste nu att du skrivit om skolan (skyller på huvudvärken). Låt honom läsa samhällskunskap och geografi på ett mer avslappnat sätt, till exempel genom populärvetenskapliga tidningar, eller romaner som knyter and till det han läser i skolan. Så att allt inte bara är läxor.
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Anonym (mamma)
    Aniiee skrev 2016-03-28 20:39:55 följande:

Som sagt väldigt blandat. Han ligger långt fram i matte och svenska. Han fick nyss en utmärkelse för en uppsats han skrivit i svenska och han vann skolans mattemästerskap tidigare i år där han mötte elever upp i sjätte klass. Det tycker han är kul och han är verkligen stolt över sina prestationer. Samtidigt så presterar han inte särskilt bra i samhällskunskap och har fått tillsägelse om att skärpa till sig i bild (!) och jag tror att han tycker att det är jobbigt att inte vara "duktig".
  • Anonym (mamma)
    Aniiee skrev 2016-03-28 20:45:33 följande:
    Sorry, läste nu att du skrivit om skolan (skyller på huvudvärken). Låt honom läsa samhällskunskap och geografi på ett mer avslappnat sätt, till exempel genom populärvetenskapliga tidningar, eller romaner som knyter and till det han läser i skolan. Så att allt inte bara är läxor.
    Ja det skulle nog vara bra för honom. Men jag tycker väl också att han ska få välja det han läser på sin fritid mer efter intresse... Får väl se om några nummer av "Illustrerad Historia" och "National Geographics" kan få honom att spontant ändra uppfattning.

(Hoppas huvudvärken går över snabbt.)
  • Anonym (B)

Om jag hade varit dig så hade jag sökt efter samtal/stöd/utredning för pojken. Och stöd för dig som förälder, verktyg att hantera beteendet för jag förstår att det tar energi. Har han syskon?

• Anonym (mamma)
    Anonym (B) skrev 2016-03-28 21:04:41 följande:

Om jag hade varit dig så hade jag sökt efter samtal/stöd/utredning för pojken. Och stöd för dig som förälder, verktyg att hantera beteendet för jag förstår att det tar energi. Har han syskon?

Ja han har en storebror och en lillasyster. De har verkligen fått öva upp sitt tålamod med sin bror. 
    Vilken sorts stöd tänker du på? 
Svar på tråden Flamsig och tramsig 10-åring