• Y o L o

BF December 2016

När man äter lergigan, måste man tänka på att dricka mindre koffeindrycker då? Dricker inte kaffe men Cola.

• Y o L o

Tack för bra svar. 3 tabletter blir 150mg, då kan jag iaf dricka upp till en liter utan att komma upp i rekommenderad maxgräns :) Cola är det som hjälper mig mot illamåendet på morgonen.

Tess1990 skrev 2016-05-11 12:53:09 följande:

Max rekommenderade dosen koffein för gravida är 300mg/dag

1 lergigan comp innehåller 50mg

I glas coca cola (2,5dl) tror jag innehåller runt 20-30mg?

Så det beror på hur många tabletter du tar och om du får i dig koffein från annat (en del choklad kan innehålla lite och the och såklart kaffedrycker)

Så lite kan man ju tänka på det och inte dricka typ 2L coca cola och ta 10 tabletter på en dag ^^ det innebär ju ökad risk för missfall och hjärtklappning och grejer men definitivt livsfarligt är det inte

• Y o L o

Ja jag håller med, usch va hemskt med MA. Innan jag själv råkade ut för det så hade jag knappt koll på vad det innebar. Nu är det min stora rädsla att behöva uppleva det igen.

• Y o L o

Till er som äter lergigan:

Hjälper det er? Mår ni mindre illa eller slipper ni det helt?

Jag orkar inte må såhär illa hela tiden, tänkte mig att lergigan skulle hjälpa mycket men känns inte så.

• Y o L o

Låter helt normalt. Jag har gått upp samma. Kör på mammabyxor idag, magen är så spänd o svullen.

• Y o L o

Nej det har jag inte testat. Är det även sköldkörteln som kan göra att man fryser hela tiden? Tror någon sa det till mig, jag fryser alltid, har tom extra element på nu i detta väder och dubbla tröjor.

Tess1990 skrev 2016-05-12 09:26:18 följande:

Det hjälpte första dagarna jättebra men nu börjar jag tro att det bara var en slump att jag mådde bättre då för jag har både vart illamående och kräkts trots dom :( fick även kliande utslag på underarmarna andra dagen så har tagit en paus nu och tänkte prova igen i helgen

Har du tagit prover för sköldkörteln?

Min bm sa att det kunde vara den som orsakade mitt illamående

Mitt illamående är som ett jäkla lågtryck i huvudet hela tiden, får panik över att kräkas offentligt, på någon eller typ svimma av.. mår inte heller bättre av att kräkas som förra gången utan blir bara skakis och får ont i magen och är fortsatt illamående

• Y o L o

Äter aco gravid, sen omega 3.

Ang kub sa min bm att v 12 är den optimala veckan att göra kub-ul för att man bäst kan mäta nackspalten då. Så blodprov veckan innan.

• Y o L o

Det vet jag faktiskt inte, skulle inte tro det. Från vecka 9 kan man ju ta blodprovet så det borde ju gå att ta då och sen vänta med ul.

Ang Folsyra, när jag åt rena folsyratabletter fick jag väldigt hög halt folsyra i blodet (gjorde en hälsoundersökning) så sköterskan sa att jag bara skulle ta en tablett var tredje dag då så denna gång körde jag bara med Aco gravid redan innan jag blev gravid och fortsätter med den nu.

Så LyCKa55 du har nog bra lager med folsyra om du vill gå över till typ aco.

Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-12 22:25:03 följande:

Jag ska göra kubtestet 1:a juni tänkte ta blodproverna snart men måste man vänta till veckan innan?

• Y o L o

Att ha för hög halt folsyra är inte bra sa de till mig när gjorde hälsoundersökning. Har läst att det kan öka risken för cancer, samtidigt har jag läst att det inte finns belägg för det och att man oavsett kissar ut överskottet.

Men att hålla sig till rekommenderad dos är väl antagligen bäst :)

Mariro skrev 2016-05-13 11:21:41 följande:

Jag äter också multivitamin kvinna (innhåller folsyra) plus vanliga folsyretabletter. Är det dåligt på något sätt att få i sig en högre dos av folsyra?

• Y o L o

Jag tycker inte man ska oroa sig för att gå upp så mycket, bara ha i åtanke att de ska bort sen också. Gick upp över 30 kg o tog ett år så var de borta plus 5 kg till. Denna gång försöker jag tänka mer på att inte äta så mycket för det krävs jobb sen att gå ner. Fördelen är att man hinner promenera hela dagarna som mammaledig :)

Svar på tråden BF December 2016