Inlägg från: Callo |Visa alla inlägg
  • Callo

Studieuppehåll mitt i termin pga graviditet?

Känns som sådant ändras emellanåt. Det bästa är antagligen om du kontaktar CSN och Försäkringskassan, då får du veta vad som gäller ekonomiskt. Men prata även med en studievägledare och kolla vad som gäller för just din utbildning. Vet att en del väljer att fortsätta plugga och ha med sin bebis så ofta det går. Detta för att helt enkelt bli klar med utbildningen. Men även för att Lärarutbildningen har en tendens till att ändra format titt som tätt, vilket kan göra det svårt att komma tillbaka efter föräldraledighet. Så var det när jag läste till lärare (tog examen 2014). Kanske är annorlunda nu.

Vad gäller ifall du kan läsa en bit in på terminen, och sedan vara ledig. Det borde gå, då du väl läser två kurser/termin? Läser du klart en kurs på terminen, så räknas ju de poängen.

Lycka till!

• Callo

Kolla upp med Försäkringskassan. Men föräldraledighet kan du spara till ditt barn är 8 år (osäker på exakt ålder, ändrades nog nyligen). Så då borde ju du kunna spara dina dagar helt enkelt.

Men att du behöver ett par veckor hemma efter FL känns ju som självklart. Herregud, stålkvinna att dyka upp dagen efter. Det går ju inte. Kan tycka att två veckor är rätt tufft, på gränsen till övermäktigt.

Jag hade nog personligen inte fixat studier + nyfödd hemma, även om pappan var ledig. Hade en studiekamrat som gjorde din sista praktikperiod, och pappan var hemma med den nyfödda. På lunchen kom han med bebisen då hon kunde amma och pumpa. Helt galet! Kan säga att hon var en zombie! Men hon vägrade göra uppehåll, då praktiken i princip var det sista momentet i utbildningen. Hon hade fått dispens att göra examensarbetet inför sista terminen (över sommaren), istället för under sista terminen.

Allt handlar ju om vad man själv vill och känner att man klarar av, men framförallt vad som är bäst för barnet. Så priotera vad som känns rätt för dig och familjen.

Lycka till!

• Callo

Det är sant, det kan vara en hel del självstudier eller då man måste träffa sin grupp. Dock kan kursupplägg variera. Men känner du att du skulle kunna fixa det, så kör på det. Undersök vad du har för alternativ ifall det skulle bli för mäktigt. Just in case.

Svar på tråden Studieuppehåll mitt i termin pga graviditet?