Callo skrev 2016-04-04 01:21:40 följande:
Kolla upp med Försäkringskassan. Men föräldraledighet kan du spara till ditt barn är 8 år (osäker på exakt ålder, ändrades nog nyligen). Så då borde ju du kunna spara dina dagar helt enkelt.
Men att du behöver ett par veckor hemma efter FL känns ju som självklart. Herregud, stålkvinna att dyka upp dagen efter. Det går ju inte. Kan tycka att två veckor är rätt tufft, på gränsen till övermäktigt.
Jag hade nog personligen inte fixat studier + nyfödd hemma, även om pappan var ledig. Hade en studiekamrat som gjorde din sista praktikperiod, och pappan var hemma med den nyfödda. På lunchen kom han med bebisen då hon kunde amma och pumpa. Helt galet! Kan säga att hon var en zombie! Men hon vägrade göra uppehåll, då praktiken i princip var det sista momentet i utbildningen. Hon hade fått dispens att göra examensarbetet inför sista terminen (över sommaren), istället för under sista terminen.
Allt handlar ju om vad man själv vill och känner att man klarar av, men framförallt vad som är bäst för barnet. Så priotera vad som känns rätt för dig och familjen.
Lycka till!
Som det ser ut just nu så har det varit väldigt mycket självstudier. Nästan ingenting i skolan överhuvudtaget, bara några enstaka obligatoriska seminarium/tentor och då handlar det om kanske 3 timmar högst. Men annars får man lägga upp tiden ganska fritt själv, vilket är bra. Om det fortsätter såhär så borde det gå att inte ta uppehåll, iaf inte något längre uppehåll. Barnet sover väl nångång och pappan finns ju där så nog borde man kunna avvara några timmar per dag åt studier. Men jag har som sagt ingen aning om hur det kommer att vara eller vad för liten plutt vi får. Vi kan ju ha turen att få en snäll en eller oturen att få en mindre snäll som inte vill sova alls :P haha.
Jag vill verkligen slippa ta uppehåll eftersom jag gärna vill bli klar med utbildningen så fort som möjligt.
Sedan är jag otroligt envis och brukar klara det mesta, så ingenting är väl omöjligt. Men vi ser väl :)