• Greta90

Studieuppehåll mitt i termin pga graviditet?

Hej! Det är såhär att jag för ca 2 veckor sedan har fått veta att jag är gravid, jag borde vara i v,8 (7+1) om man räknar från sista mensens första dag. Och nu är det såhär att jag är tjänstledig från mitt arbete pga heltidsstudier på universitetet där jag studerar till förskollärare. Hur funkar det egentligen med studieuppehåll? När måste man ansöka om det och går det att ansöka om studieuppehåll på HT-16 trots att jag kommer att plugga en bit in på höstterminen? (BF i november nångång). Någon som har gjort detta och kan hjälpa mig hur man ska gå till väga? 

Jag kommer nog att få föräldrapenning grundat på min tidigare inkomst eftersom jag arbetade heltid innan studierna. Men hur gör jag med csn? Tar man csn fram tills förlossningen och sedan föräldrapenning? 

• Svar på tråden Studieuppehåll mitt i termin pga graviditet?
  • Callo

Känns som sådant ändras emellanåt. Det bästa är antagligen om du kontaktar CSN och Försäkringskassan, då får du veta vad som gäller ekonomiskt. Men prata även med en studievägledare och kolla vad som gäller för just din utbildning. Vet att en del väljer att fortsätta plugga och ha med sin bebis så ofta det går. Detta för att helt enkelt bli klar med utbildningen. Men även för att Lärarutbildningen har en tendens till att ändra format titt som tätt, vilket kan göra det svårt att komma tillbaka efter föräldraledighet. Så var det när jag läste till lärare (tog examen 2014). Kanske är annorlunda nu.

Vad gäller ifall du kan läsa en bit in på terminen, och sedan vara ledig. Det borde gå, då du väl läser två kurser/termin? Läser du klart en kurs på terminen, så räknas ju de poängen.

Lycka till!

• Misscaswell

Jag arbetade som studievägledare en termin, delvis inom lärarutbildningen. Som redan sagts är det bäst om du pratar direkt med csn, fk och studievägledare på din utbildning. Vad gäller att studera del av termin kan det vara bra att kolla upp om den terminens kurs är indelade i delkurser och hur de delkurserna löper. Är det möjligt kan det ju vara bra att lägga avbrottet precis i brytningen mellan två delkurser, så blir det lättare sen med vad du behöver läsa om och vad du inte behöver läsa om. Alltså, hinner du inte tenta av någon delkurs på höstterminen kan det bli så att du måste gå om hela den kursen oavsett hur länge du hinner plugga i höst. Förstår du hur jag menar? De lär behöva papper på hur stor del av höstkursen du hinner med liksom, och det får de genom att du hinner få betyg på en delkurs.

• Greta90
    Callo skrev 2016-03-24 02:52:00 följande:

Känns som sådant ändras emellanåt. Det bästa är antagligen om du kontaktar CSN och Försäkringskassan, då får du veta vad som gäller ekonomiskt. Men prata även med en studievägledare och kolla vad som gäller för just din utbildning. Vet att en del väljer att fortsätta plugga och ha med sin bebis så ofta det går. Detta för att helt enkelt bli klar med utbildningen. Men även för att Lärarutbildningen har en tendens till att ändra format titt som tätt, vilket kan göra det svårt att komma tillbaka efter föräldraledighet. Så var det när jag läste till lärare (tog examen 2014). Kanske är annorlunda nu.

Vad gäller ifall du kan läsa en bit in på terminen, och sedan vara ledig. Det borde gå, då du väl läser två kurser/termin? Läser du klart en kurs på terminen, så räknas ju de poängen.

Lycka till!

Frågan är om man klarar av att fortsätta plugga och inte ta något uppehåll alls? Ska mejla csn och fråga hur det funkar, men om jag inte minns helt fel så har jag läst någonstans att man får ta "ledigt" 2veckor i samband med förlossning utan att det ska påverka ens bidrag/lån. 

Det bästa hade absolut varit om jag sluppit ta studieuppehåll och låta pappan vara föräldraledig så mycket som möjligt medan jag fortsätter ta csn-lån och plugga. Men om man inte tar ut sin föräldrapenning i samband med förlossningen, blir den sparad då? 

• Callo

Kolla upp med Försäkringskassan. Men föräldraledighet kan du spara till ditt barn är 8 år (osäker på exakt ålder, ändrades nog nyligen). Så då borde ju du kunna spara dina dagar helt enkelt.

Men att du behöver ett par veckor hemma efter FL känns ju som självklart. Herregud, stålkvinna att dyka upp dagen efter. Det går ju inte. Kan tycka att två veckor är rätt tufft, på gränsen till övermäktigt.

Jag hade nog personligen inte fixat studier + nyfödd hemma, även om pappan var ledig. Hade en studiekamrat som gjorde din sista praktikperiod, och pappan var hemma med den nyfödda. På lunchen kom han med bebisen då hon kunde amma och pumpa. Helt galet! Kan säga att hon var en zombie! Men hon vägrade göra uppehåll, då praktiken i princip var det sista momentet i utbildningen. Hon hade fått dispens att göra examensarbetet inför sista terminen (över sommaren), istället för under sista terminen.

Allt handlar ju om vad man själv vill och känner att man klarar av, men framförallt vad som är bäst för barnet. Så priotera vad som känns rätt för dig och familjen.

Lycka till!

• Greta90
    Callo skrev 2016-04-04 01:21:40 följande:

Kolla upp med Försäkringskassan. Men föräldraledighet kan du spara till ditt barn är 8 år (osäker på exakt ålder, ändrades nog nyligen). Så då borde ju du kunna spara dina dagar helt enkelt.

Men att du behöver ett par veckor hemma efter FL känns ju som självklart. Herregud, stålkvinna att dyka upp dagen efter. Det går ju inte. Kan tycka att två veckor är rätt tufft, på gränsen till övermäktigt.

Jag hade nog personligen inte fixat studier + nyfödd hemma, även om pappan var ledig. Hade en studiekamrat som gjorde din sista praktikperiod, och pappan var hemma med den nyfödda. På lunchen kom han med bebisen då hon kunde amma och pumpa. Helt galet! Kan säga att hon var en zombie! Men hon vägrade göra uppehåll, då praktiken i princip var det sista momentet i utbildningen. Hon hade fått dispens att göra examensarbetet inför sista terminen (över sommaren), istället för under sista terminen.

Allt handlar ju om vad man själv vill och känner att man klarar av, men framförallt vad som är bäst för barnet. Så priotera vad som känns rätt för dig och familjen.

Lycka till!

Som det ser ut just nu så har det varit väldigt mycket självstudier. Nästan ingenting i skolan överhuvudtaget, bara några enstaka obligatoriska seminarium/tentor och då handlar det om kanske 3 timmar högst. Men annars får man lägga upp tiden ganska fritt själv, vilket är bra. Om det fortsätter såhär så borde det gå att inte ta uppehåll, iaf inte något längre uppehåll. Barnet sover väl nångång och pappan finns ju där så nog borde man kunna avvara några timmar per dag åt studier. Men jag har som sagt ingen aning om hur det kommer att vara eller vad för liten plutt vi får. Vi kan ju ha turen att få en snäll en eller oturen att få en mindre snäll som inte vill sova alls :P haha.

Jag vill verkligen slippa ta uppehåll eftersom jag gärna vill bli klar med utbildningen så fort som möjligt. 

Sedan är jag otroligt envis och brukar klara det mesta, så ingenting är väl omöjligt. Men vi ser väl :) 

• Callo

Det är sant, det kan vara en hel del självstudier eller då man måste träffa sin grupp. Dock kan kursupplägg variera. Men känner du att du skulle kunna fixa det, så kör på det. Undersök vad du har för alternativ ifall det skulle bli för mäktigt. Just in case.

Svar på tråden Studieuppehåll mitt i termin pga graviditet?