• Greta90

Studieuppehåll mitt i termin pga graviditet?

Hej! Det är såhär att jag för ca 2 veckor sedan har fått veta att jag är gravid, jag borde vara i v,8 (7+1) om man räknar från sista mensens första dag. Och nu är det såhär att jag är tjänstledig från mitt arbete pga heltidsstudier på universitetet där jag studerar till förskollärare. Hur funkar det egentligen med studieuppehåll? När måste man ansöka om det och går det att ansöka om studieuppehåll på HT-16 trots att jag kommer att plugga en bit in på höstterminen? (BF i november nångång). Någon som har gjort detta och kan hjälpa mig hur man ska gå till väga? 

Jag kommer nog att få föräldrapenning grundat på min tidigare inkomst eftersom jag arbetade heltid innan studierna. Men hur gör jag med csn? Tar man csn fram tills förlossningen och sedan föräldrapenning? 

• Svar på tråden Studieuppehåll mitt i termin pga graviditet?
  • Callo

Känns som sådant ändras emellanåt. Det bästa är antagligen om du kontaktar CSN och Försäkringskassan, då får du veta vad som gäller ekonomiskt. Men prata även med en studievägledare och kolla vad som gäller för just din utbildning. Vet att en del väljer att fortsätta plugga och ha med sin bebis så ofta det går. Detta för att helt enkelt bli klar med utbildningen. Men även för att Lärarutbildningen har en tendens till att ändra format titt som tätt, vilket kan göra det svårt att komma tillbaka efter föräldraledighet. Så var det när jag läste till lärare (tog examen 2014). Kanske är annorlunda nu.

Vad gäller ifall du kan läsa en bit in på terminen, och sedan vara ledig. Det borde gå, då du väl läser två kurser/termin? Läser du klart en kurs på terminen, så räknas ju de poängen.

Lycka till!

• Misscaswell