Misszandra skrev 2016-03-23 00:12:27 följande:
Åh vad glad jag blir av att höra det. Jag jobbar natt i hemtjänsten och känner redan (är i vecka 22 på torsdag) att det tär något fruktansvärt på min kropp. Vill egentligen inte bli sjukskriven, då jag tror jag klarar några veckor till. Men vill inte göra något som skadar barnet eller mig själv på långsikt. Men de två sista månaderna kommer jag aldrig klara av och tänker då ansöka om gravpenning.
Bör man prata om detta med sin barnmorska eller ska man gå direkt till läkare för det?
Att jobba natt är väl ändå inte bra när man är gravid?
Du borde prata redan nu med din arbetsgivare om att bli omplacerad till dagtid, det är även viktigt att försöka bli omplacerad till så lätta uppgifter som möjligt, gärna redan nu, det är ett "krav" att man gjort det innan man kan få graviditetspenning..
Jag jobbade halvtid mellan vecka 30 och 34 (sjukskriven) och därefter gick jag hem helt på graviditetspenning och det är jag glad för
Graviditetspenning är inget du söker genom läkare, det är något du och din arbetsgivare ansöker om. Däremot om du inte klarar av att jobba längre innan de här 60 dagarna innan bf så behöver du gå till läkare och bli sjukskriven, du kanske behöver gå ner och jobba deltid för att orka precis som jag, eller så får du avslag på din graviditetspenning och vill spara på föräldradagarna då kan du också gå till läkare och försöka bli sjukskriven..