Inlägg från: Misszandra |Visa alla inlägg
  • Misszandra

Grav.penning

Hejsan.

Jag har frågor till er som har för tunga jobb för att jobba fram till bf. 

Jag undrar hur lätt/svårt det är att få gravpenning? Vad baseras den på? Är det samma som föräldrapenningen? Och hur blir föräldrapenningen sen om man inte jobbar fram till bf. Hur räknas den då? Hoppas ni förstår och kan svara! :)

• Svar på tråden Grav.penning
  • Misszandra
    Nonym skrev 2016-03-23 00:03:00 följande:

Jag har full graviditetspenning, var inga problem att få den beviljad, har dock ett extremt tungt och relativt farligt arbete (svetsare/montör/reparatör av stora tunga detaljer)

Den baseras väl också på sgi tror jag, men taket är lägre (700 nånting om dagen) och man får den 7 dagar i veckan. Föräldrapenningen påverkas inte av om du får graviditetspenning.

Åh vad glad jag blir av att höra det. Jag jobbar natt i hemtjänsten och känner redan (är i vecka 22 på torsdag) att det tär något fruktansvärt på min kropp. Vill egentligen inte bli sjukskriven, då jag tror jag klarar några veckor till. Men vill inte göra något som skadar barnet eller mig själv på långsikt. Men de två sista månaderna kommer jag aldrig klara av och tänker då ansöka om gravpenning. 

Bör man prata om detta med sin barnmorska eller ska man gå direkt till läkare för det?
  • Misszandra
    Nonym skrev 2016-03-23 00:27:48 följande:
    Att jobba natt är väl ändå inte bra när man är gravid?

Du borde prata redan nu med din arbetsgivare om att bli omplacerad till dagtid, det är även viktigt att försöka bli omplacerad till så lätta uppgifter som möjligt, gärna redan nu, det är ett "krav" att man gjort det innan man kan få graviditetspenning..

Jag jobbade halvtid mellan vecka 30 och 34 (sjukskriven) och därefter gick jag hem helt på graviditetspenning och det är jag glad för

Graviditetspenning är inget du söker genom läkare, det är något du och din arbetsgivare ansöker om. Däremot om du inte klarar av att jobba längre innan de här 60 dagarna innan bf så behöver du gå till läkare och bli sjukskriven, du kanske behöver gå ner och jobba deltid för att orka precis som jag, eller så får du avslag på din graviditetspenning och vill spara på föräldradagarna då kan du också gå till läkare och försöka bli sjukskriven..
    Varför är inte det bra för att man är gravid? Jag ser inte nattjobb som ett problem. Däremot är inte alla arbetsuppgifter så bra när man är gravid. Men jag kan säga att jobba dag med allt vad det innebär (städning, bädda sängar, tynga lyft osv) är nog jobbigare än nattjobb. Dessutom är jag timanställd med schema just nu, jobbar väldigt långt hemifrån av den anledningen att ingen anställer en gravid (har testat) och nattjobb tjänar jag mest på då. Mitt andra jobb är inom skolkök, vilket också innebär tunga lyft, dåliga golv och dåliga skor. Jag får kontakta fk då. 
  • Misszandra
    vikkey skrev 2016-03-23 00:26:56 följande:

Graviditetspenning söker du hos FK, behöver varken BM eller läkares inblandning. Jag blev beviljad full gravpenning (dvs heltid från 8 veckor innan BF till 10 dagar innan BF), och jag jobbar heltid som butikschef i en klädbutik: mycket leveranser, lyft och stengolv..

Tack för svar. Jag blandande nog ihop sjukskrivning med gravpenning. Tror dock läkare, beroende på vad man jobbar med inte gärna sjukskriver. 
  • Misszandra
    Jemp skrev 2016-03-23 00:32:47 följande:

Jag blev beviljad direkt. Beror nog lite på hur ni skriver ansökan. Min var ganska kortfattad (läst här om de som skriver flera sidor) men fick fram problemen, både det jag och arbetsgivaren skrev. Det är som sagt du och jobbet som fyller i ansökan till fk, läkare är inte inblandad.

Behöver du sjukskrivning är det ju dock läkare som har hand om. Här vill de helst att det tas via mvc.

Varken graviditetspenning eller sjukskrivning påverkar din föräldrapenning. 

Det kan jag tänka mig, de vill nog slippa läsa flera sidor av förklaring. Är jobbet även inblandat i ansökan? Jag har två jobb, hur gör jag då? Har bara kontakt med chefen på mitt nattjobb det andra har jag inte ens träffat någon chef (varit anställd i 1.5år, jag vet, skumt) Är ju som sagt timanställd med schema på nattjobbet och bara timanställd på mitt andra. Men känner att jag klarar av nattjobbet lättare än köksjobbet, antagligen för förståelsen människorna har där som jag jobbar med. 
  • Misszandra
    vikkey skrev 2016-03-23 09:08:18 följande:
    Jag har även hunnit med sjukskrivning. Nu har mitt landsting en fantastisk läkare på barnmorskemott/förlossningen/BB som (sitt manliga kön till trots) verkligen förstår oss kvinnor. Jag blev sjukskriven på halvtid i början av november (kring v 22), för fogarna och nervsmärtor, typ falsk ischias. När den gick ut gjorde vi en ny utvärdering och han sjukskrev mig på halvtid resten av graviditeten. Så ska du träffa en läkare, se till att få träffa en inom barnafödande, inte en stressad vårdcentralenläkare. Det viktiga är att ditt sjukintyg är så tydligt att FK inte har någon anledning att inte godkänna din sjukskrivning.. För godkänner dem den inte, får du heller inga pengar. :(

Fördelen för mig med att vara sjukskriven på halvtid och sen bara ta halv gravpenning (trots att jag blev beviljad hel) är att jag fortfarande får min halva sjukpeng de sista tio dagarna då man inte får gravpeng, samt nu när jag fått över tiden :)
    Tack för tipsen. Sånt man själv inte tänker på. Egentligen vill jag inte bli sjukskriven men känner redan att min kropp (som redan innan graviditet inte var helt 100) inte klarar hur mkt som helst. Vi sitter ju i bilen hela nätterna, hoppar in och ut från bilen en 80 gånger per natt. Kan ju säga att på morgonen tar det verkligen emot och vill inte ens tänka tanken hur det blir när magen blir gigantisk! Springer i trappor och mycket lyft och böjningar.

Jag hoppas verkligen att jag får gravpenning. Vet inte hur jag ska göra på mitt andra jobb då jag aldrig ens träffat en chef där! Systemet där är katastrof! Får man inte pengar de sista 10 dagarna och även de man går över? (Om man nu gör det)
  • Misszandra
    Skånetjej01 skrev 2016-03-23 05:21:51 följande:

Jag hade inte heller problem med o få grav penning, jobbar på förskola småbarnsavd. Blev först sjukskriven halvtid o sen grav penning. Du ska fylla i en lapp o skicka till fk o din chef ska fylla i en. Har man två jobb så borde det ju vara samma procedur på båda jobben.

Jaa man tycker ju det. Får försöka kontakta någon och fråga hur jag ska göra då jag som sagt inte haft någon kontakt med någon chef där. Bara mitt nattjobb, där är det inga problem alls! När är det man ska skicka in gravpennings-ansökan då? Hur långt innan. För jag räknade ut att nästa söndag har jag exakt 4 månader till bf, och då 2 månader att jobba om jag får gravpenning dvs!
  • Misszandra
    Skånetjej01 skrev 2016-03-24 20:12:06 följande:
    På natt jobbet tror jag inte att det är några problem o få gravpenning, jag hade sökt nu.
    Som sagt så får du bara till 10 dagar innan bf, så sen får du ta föräldradagar jag hade turen o föda 11 dagar innan bf så det va bra planerat :p
    Åh jag hoppas på samma tur som dig! :D Jag ska ringa min chef i nästa vecka när påsken är över och se om hon har tid att hjälpa mig redan nu. Är ju som sagt bara 2 månader till jag ska arbeta då. 
  • Misszandra
    vikkey skrev 2016-03-24 13:54:51 följande:
    Jag ville verkligen inte bli sjukskriven, jag älskar att jobba plus att det blev mycket mental stress för mig: är butikschef och att ha heltidsansvar över en butik främst runt julhandel och rea när man bara jobbar halvtid. Helt kasst! Men kroppen sa emot, och jag klarade inte jobbet fysiskt med både ischias och foglossning, tyvärr. Så då var det bara o sjukskriva sig!

Ang gravpenning, så får du det som längst till 10 dagar innan BF (jag hade BF 18/3, fick gravpenning sista dagen 7/3), trots att jag nu gått över sex dagar. Men man har rätt att ta ut föräldradagar 60 dagar innan BF, om man behöver det ekonomiskt. Men jag blev ju halvtidssjukskriven ända fram till faktiskt födelsedatum, så även om jag nu inte får den halva gravpengen, så får jag iaf min halva sjukpeng. :)
    Nej jag förstår dig, ibland får man lyssna på kroppen istället för hjärnan. Man har ju mer än sig själv att tänka på också. Jag har lätt för att stressa i onödan och det kan lätt bli att man måste hålla andras tempo men jag har verkligen försökt att tänka att allt jag gör påverkar min bebis och det har fått mig att inte stressa i onödan. Speciellt inte för andra tycker att det ska gå lite snabbare. 

Jaa okej. Det låter tråkigt men är det så, så är det ju så. Jag hoppas jag slipper gå över så ska det väl ordna sig. Tack för hjälpen! :)
  • Misszandra

Finns de nån kvar här som kan hjälpa mig?

Jag behöver hjälp att förstå hur allt ska skickas in. Jag har nu fått hemskickat från arbetsgivaren, arbetsgivarintyg och även i fylld gravpenning utlåtande från arbetsgivaren. Men när skickar jag in det? Bör jag söka gravpenning först på FKs hemsida och sen skicka in alla papper?

Hur gjorde ni?

• Misszandra
    Moorii skrev 2016-04-13 18:45:30 följande:
    Jag skickade in allt samtidigt, du behöver inte vänta med något! När de har alla papper de behöver (grav.penning ansökan, arbetsgivarens utlåtande, moderskapsintyg) så gör de därefter bedömning. Fick mitt svar efter tio dagar!
    Perfekt! Då hade jag kunnat göra en egen ansökan nu och skicka in papperna från arbetsgivaren när jag fått dom? :)
    Tack för svar! :))
  • Misszandra
    Anonym (pop) skrev 2016-04-13 20:22:00 följande:

Du kan nog inte ansöka innan det är beviljat? Skicka in papper, få besked hem med posten och därefter ansök om ersättning för grav.penningen (om den beviljas). FK har 30 dagars handläggningstid.

Lycka till!

Måste jag inte göra en ansökan för att få det beviljat? Jag förstår inte. Det är ju papperna om gravpenning jag ska skicka in. Att jag är gravid är ju inget de ska bevilja, snarare något de ska registrera eller har jag fattat ditt inlägg fel? :O
  • Misszandra
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-04-13 21:43:59 följande:

Jag fick bara igenom 25% den tiden jag jobbade i förbutik/post. Resterande 75% då jag jobbar i kassan gav de avslag på båda graviditeterna.
    Jag fick knappt plats i kassan sista tiden men sådant har de ingen hänsyn till tyvärr.

Usch vad jobbigt, jag hoppas jag får på heltid, kan knappt jobba mer nu och är bara i vecka 25. Jobbar natt inom hemtjänsten. 
  • Misszandra
    Moorii skrev 2016-04-13 20:12:15 följande:
    Precis :) hoppas det går vägen nu!
    Perfekt, tusen tack för hjälpen! :)
  • Misszandra
    Moorii skrev 2016-04-14 10:10:15 följande:
    Jag tror hon syftade på papper om SGI, vilken lön din ersättning ska baseras på, men är inte helt säker? De papper man får hem efter att moderskapsintyget är registrerat. Är det redan inskickat, eller om du redan har ett SGI som stämmer med nuvarande så är det ju inget du behöver tänka på när det gäller graviditetspenningen :)

Tror dessutom inte den behöver vara godkänd innan du ansöker om graviditetspenning, men det är väl skönt om det är färdigt såklart :)
    Misszandra skrev 2016-04-13 22:36:24 följande:

Perfekt, tusen tack för hjälpen! :)

Så lite så! Tycker själv att det var en djungel innan allt var klart, så jag är glad att kunna hjälpa om jag kan :)
    Du får ursäkta mig men jag förstår inget alls nu. ;o
    Hur får jag tag i papperna med SGI då? jag trodde bara jag behövde arbetsgivarintyg, det är ju verkligen en djungel. En hel vetenskap bara att förstå sig på allt, trodde det ändå skulle va relativt lätt. Jag vill ju verkligen försöka få det klart så jag får pengar till när jag ska om jag nu blir beviljad. 
  • Misszandra
    Moorii skrev 2016-04-14 22:20:17 följande:
    Ok, så här gick det iallafall till för mig. Jag skickade in moderskapsintyg så fort jag fått det från min bm. Ungefär en vecka senare fick jag papper hemskickat från försäkringskassan där löneuppgifterna ska fyllas i. I papperen står vad som behöver fyllas i beroende på om man har heltidstjänst eller deltid osv. Det ska fyllas i av chefen eller de på lönekontoret och skrivas under av den som fyllt i det. Den genomsnittliga summan pengar chefen /lönekontoret kommer fram till är vad din ersättning sen grundas på, ca 80 % av den inkomsten. Det är alltså vad SGI är. Har du inte fått dom papperen så kan du ringa och be om att få dom hemskickade. Hoppas du förstår vad jag svamlar om :P
    Ja men nu tror jag att jag blev liiite klokare. Men jag har ju två jobb, har man möjlighet att båda fyller i samma eller behöver jag två lappar då? :) Tack så jättemkt för all hjälp till en väldigt förvirrad själ! :)
  • Misszandra
    Moorii skrev 2016-04-14 22:20:17 följande:
    Ok, så här gick det iallafall till för mig. Jag skickade in moderskapsintyg så fort jag fått det från min bm. Ungefär en vecka senare fick jag papper hemskickat från försäkringskassan där löneuppgifterna ska fyllas i. I papperen står vad som behöver fyllas i beroende på om man har heltidstjänst eller deltid osv. Det ska fyllas i av chefen eller de på lönekontoret och skrivas under av den som fyllt i det. Den genomsnittliga summan pengar chefen /lönekontoret kommer fram till är vad din ersättning sen grundas på, ca 80 % av den inkomsten. Det är alltså vad SGI är. Har du inte fått dom papperen så kan du ringa och be om att få dom hemskickade. Hoppas du förstår vad jag svamlar om :P
    Jag skickade in mitt moderskapsintyg i tisdags, det var då jag fick det av bm. Det här känns verkligen väldigt invecklat. Känns som jag redan gjort 100 samtal till alla som behöver hjälpa mig med allt och det verkar inte ta slut :(
  • Misszandra
    Moorii skrev 2016-04-15 09:04:49 följande:
    Aha, ok. Då borde dina papper komma nästa vecka! Men om du har alla papper för att ansöka om gravidpenning så kan du ju göra det. Vet inte riktigt hur det fungerar om man har två jobb, där hade jag gör säkerhets skull ringt försäkringskassan och frågat vad som gäller när man ska fylla i lönepapperen.

Det ÄR krångligt! Jag fick ringa och fråga försäkringskassan, var nästan gråtfärdig för att jag inte förstod vad som menades. Har ringt två ggr hittills, var nog inte sista gången heller :P
    jaa jag tror att jag får ringa dom i början på nästa vecka, känns nog säkrast så får jag väl svar på mina frågor förhoppningsvis. Tusen tack för all hjälp! :)
  • Misszandra
    Emmasofiabe skrev 2016-04-15 17:41:09 följande:

Jag ringde och pratade med FK pga att jag har haft tre olika jobb som lappat över varandra det senaste året då sa kvinnan där att man måste ringa in till FK efter att du fått papper tbx efter att du skickat moderskapsintyget och be om två till (för min del alltså) och så måste vardera arbetsgivare fylla i ett varsitt papper.... Snark

Usch vad krångligt, känns som att det kan ta en tid. Men så jag har förstått det rätt, jag har nu skickat in moderskapsintyg, kommer de då skicka hem de lapparna till mig angående SGI? Eller lappen, och sen får jag ringa och be om en till? Så egentligen behöver jag inte ringa tills jag fått hem brev från FK då?
  • Misszandra
    Anonym (pop) skrev 2016-04-16 09:13:55 följande:
    Ja det skickas hem efter någon vecka. Ta en kopia och ge till andra arbetsgivaren så slipper du vänta på en till på posten.
    Jaa, smart. Det ska jag göra! Tack :)
Svar på tråden Grav.penning