Får skolan boka tid för remiss till ortoped utan mitt medgivande? Fadern har gett medgivande. Gemensam vårdnad
Först för att tala specifikt om just idrottsämnet; I roll som lärare skulle iaf jag helst sett ett intyg på vad din son har exakt från läkare. Har du redan lämnat in ett sådant så ska undervisningen kunna anpassas iaf helt klart så att din son får motsvarande godkänt betyg i ämnet, men helst skulle jag se anpassning till även ett par till grader i betyg. Skolsköterskan har högre sekretess än lärare så även om denne har tillgång till en diagnos är det inte säkert att hon kan dela med sig av den. Fixa ett intyg direkt till idrottsläraren är mitt tips.
Men som idrottslärare blir du expert i att se rörelsemönster (något som ibland inte finns hos läkare och troligtvis inte alls hos dig). Läraren kanske kan hjälpa din son att bli mindre stel och klumpig? Även om han är rörelsehindrad i någon kroppsdel kan man ofta träna upp en annan för att kompensera. Kan det finnas saker som kan skada din son och han därmed inte bör delta i? Är det något extra att se upp med i undervisningen? Allt detta är jätteviktigt för en idrottslärare att veta. Nästan alltid finns det något man kan göra för att hjälpa och tänk dig att det kan göra att din son får det enklare i framtiden. Oftast ju tidigare desto bättre! Om din son utvecklar ett felaktigt rörelsemönster som följd av hans nedsättning så är det dessutom viktigt att fixa snabbt så han inte får problem med leder eller annat som vuxen.
Varför vill du inte att din son ska se skolsköterskan eller en ortoped? Om din son har en nedsättning kommer han varken bli mer eller mindre upprörd över en till undersökning. Om han till exempel alltid åker ut först i kull så är han nog själv ytterst medveten om hans problem (även hans klasskamrater- de är unga, men inte blinda och sådant märks snabbt), så tror inte att det kommer att skapa något problem som din son inte redan märkt av och hanterat.