• Erkki

Får skolan boka tid för remiss till ortoped utan mitt medgivande? Fadern har gett medgivande. Gemensam vårdnad

Man kan visst anpassa:

Från skolverkets hemsida,

Elever med funktionsnedsättning och betyg
    I skollagen finns en bestämmelse som säger att läraren har möjlighet att bortse från enstaka delar av kunskapskraven vid betygssättningen om det finns särskilda skäl för detta. Med särskilda skäl menas att eleven har en funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som hindrar eleven från att nå ett visst kunskapskrav. Den här bestämmelsen brukar kallas undantagsbestämmelse

Som svar på dina frågor. Nej om ni är överens om ingen utredning har skolan ingen som helst rätt att utreda vidare eller skicka remisser.

Är ni inte överens vet jag inte vad som gäller tyvärr.

• Erkki

Men läs innantill; det finns möjlighet enligt Skolverket att pysa enstaka kunskapskrav. Om man har en bestående funktionsnedsättning. Det är inget som vi hittar på Skolverket är statens organisation för att kontrollera skolan.

Länk: www.skolverket.se/bedomning/betyg/elever-med-funktionsnedsattning

Jag tror inte jag VET jag pyste exempelvis ett kunskapskrav för min gravt synskadade elev när jag satte betyg i julas.

Svar på tråden Får skolan boka tid för remiss till ortoped utan mitt medgivande? Fadern har gett medgivande. Gemensam vårdnad