• CatEyes

Ångest av att amma

Har en bebis som är 2 veckor. Amningen har kommit igång men vi ger ersättning också för att hon fick det redan på BB (stor bebis= de tyckte att hon behövde extra mat)

Mitt problem är att jag får ångest av att amma. Känner att alla pressar mig. Jag kan inte tänka mig att amma offentligt. Tycker att det är bökigt, mjölken sprutar innan bebisen får rätt tag och vi blir båda blöta. Jag kan inte ha mitt barn i famnen för att hon söker brösten på en gång. Allt det här har gjort att jag känner mig nere, låst. Vill inte träffa någon eller gå ut.

Går det här över? Någon mer som har känt så här? Känns som att alla mina vänner älskar att amma. Vad är det för fel på mig som inte gillar det alls?

Har funderat på att sluta och bara ge ersättning men jag känner mig så egoistisk. Men samtidigt vill jag må bra.

• Svar på tråden Ångest av att amma
  • Santin

Alla gillar inte att amma. Jag hatade det. Var bara en massa bråk. Jag gav upp efter 12 veckor. Då orkade jag inte mer. Nästa gång kommer jag inte amma alls. Jag mådde så sjukt dåligt av att amma.

• Solsken1

Jag kämpade i nästan tre månader tills jag kände att det fick vara nog när jag satt på natten och bara ville gråta. Var så skönt när jag tig beslutet och min man stöttade mig. Med nästa barn kommer jag inte amma alls.

• Larvens lurv

Bebisar blir glada och friska av ersättning också. Pressa dig inte så långt att du mår dåligt, det är det inte värt.

• Lena

Amma inte om du mår dåligt av det. Sökandet efter brösten och mjölksprutandet minskar dock med tiden.

• ser91

Jag känner likadant som dig! Har två barn, andra barnet är snart 3 månader och han får endast bröstmjölk. Men istället för att amma så pumpar jag ur och ger i flaska istället. Känner precis som dig, skulle aldrig kunna känna mig bekväm i att amma offentligt (tycker egentligen inte att det är det minsta konstigt att göra det, och har inget emot att andra gör det). Med frstöa barnet började jag amma, sen amma + pumpa, till att sedan bara pumpa. Sen fick jag mjölkstockning ochmjölken började sina. Fick aldrig igång det som det funkade innan. Men denna gång ammade jag några dagar, sen började jag enbart pumpa och det funkar kanon denna gång! Har eldriven pump som även går på batteri. Är vi iväg pumpar jag t.o.m i bilen när vi åker :) . När sonen vaknar på nätterna så sätter jag mig och pumpar, sen matar sambon. Får man ur mer mjölk än barnet kräver så kan man spara den 3 dagar i kylskåp eller annars frysa. Hur bra som helst tycker jag iaf! Du rä verkligen inte ensam om dessa känslor. Är vanligare än man tror.

• ser91

Glömde skriva, självklart ska du ge ersättning istället om du tycker det känns bäst. Som tidigare nämntäär det viktigast att du och barnet mår bra :) Personligen ville jag helst amma, men när det inte funkade så känner jag mig väldigt tillfreds med att veta att jag ändå kan ge mitt barn bröstmjölk. Svårt att förklara men det kändes lättare att ge upp amningen tackvare pumpningen.

• ulliiz

Jag kände precis lika, grät hela tiden. Verkligen jätte jobbigt. De e en stor omställning och mycket hormoner vilket gör det ennu värre.

Men mitt råd är håll ut lite till, blir de inte bättre sluta, barnet mår bäst när du mår bra.

Jag själv är jätte glad att jag va lite envis och inte slutade amma, idag tycker jag de e sååå bekvämt att alltid ha maten redo och slippa hålla på med flaskor. Amma bland mycket människor tycker jag fortfarande är jobbigt ibland men då går jag undan eller har med flaska då.

Och sprutandet går över och bebis kommer också vilja snutta mer sällan sen, testa napp :)

• viseversa

Håll ut i 6 veckor. Då har bebisen fått i sig den nyttiga råmjölken med alla bra ämnen som stärker immunförsvaret.

• Lia4

Håller med viseversa. Det har bara gått två veckor. Det är jobbigt i början men ofta ändras det inom de närmaste veckorna. Och gör det inte det så sluta. Jag har haft ångestkänslor i början med alla mina barn men efter ett tag har jag verkligen älskat att amma.

Ge det en liten chans till är mitt råd.

Svar på tråden Ångest av att amma