Inlägg från: CatEyes |Visa alla inlägg
  • CatEyes

Ångest av att amma

Har en bebis som är 2 veckor. Amningen har kommit igång men vi ger ersättning också för att hon fick det redan på BB (stor bebis= de tyckte att hon behövde extra mat)

Mitt problem är att jag får ångest av att amma. Känner att alla pressar mig. Jag kan inte tänka mig att amma offentligt. Tycker att det är bökigt, mjölken sprutar innan bebisen får rätt tag och vi blir båda blöta. Jag kan inte ha mitt barn i famnen för att hon söker brösten på en gång. Allt det här har gjort att jag känner mig nere, låst. Vill inte träffa någon eller gå ut.

Går det här över? Någon mer som har känt så här? Känns som att alla mina vänner älskar att amma. Vad är det för fel på mig som inte gillar det alls?

Har funderat på att sluta och bara ge ersättning men jag känner mig så egoistisk. Men samtidigt vill jag må bra.

• Svar på tråden Ångest av att amma
  • CatEyes

Skönt att höra att man inte är ensam i att inte gilla/trivas med amning.

Jag vet ju att bröstmjölk är det bästa men man kan inte må hur dåligt som helst. Därför undrade jag om det går över sedan.

• CatEyes
    Lia4 skrev 2016-03-20 20:11:12 följande:

Och att de ger extra mat på bb till stora barn är för att förhindra att deras blodsocker sjunker i början. Om du har så mycket mat så att det sprutar så kan du säkert prova att endast ge bröstmjölk. Om du känner att du orkar försöka ett tag till såklart.

Jag har provat men hon kan amma i 30-45 min men är endå missnöjd tills hon får ersättning. Känns jobbigt att sitta så länge när hon endå inte blir mätt.
  • CatEyes
    Carambolan skrev 2016-03-20 23:14:52 följande:

Två veckor är ju ingen tid alls att vänja sig vid att vara förälder! Efter så kort tid tyckte jag också att det kändes skitjobbigt att amma offentligt, men precis lika jobbigt var det varje gång bebisen bajsade offentligt, skrek offentligt eller kräktes offentligt ;) Allt var en pina i början så fort jag gick utanför dörren.

Rent praktiskt så kommer ammningen snart att gå mycket fortare, vara mindre sprutande och både du och barnet kommer att ha lärt dig bästa ställningarna. Gör som du mår bäst av, men om du mest är ute efter enkelhet så kommer det väldigt snart att vara mycket lättare att hala fram tuttarna än att stå och blanda ersättning :) Och vill du så kan du ju fortsätta med båda tv.

Jag har en 2,5 åring också så det här är mitt andra barn. Amning har jag provat på förut men då hade jag knappt någon mjölk (höll ut i 4 månader) tyckte att det gick bra att ge ersättning så jag gav upp till slut.

Men nu har jag mjölk, det är väl där det tar emot.
  • CatEyes

Nu har jag slutat. Känner mig lättad men med dålig samvete :( Har knappt orkat hålla min bebis för att hon börjar söka efter bröstet.

Hon fick torsk för två veckor sedan som jag också fick, har tjatat om att få något utskrivet för att det ska försvinna för att jag hade så ont men bvc tanten vill inte skriva ut något. Så jag gav upp till slut, blev delamning 1 månad iallafall.

Hur länge tar det innan mjölken försvinner? Det läcker fortfarande. Har inte ammat sedan i fredags kväll.

• CatEyes

Brösten känns mjuka, alltså som vanligt. Men ibland känner jag när mjölken rinner till och då börjar det droppa.

Svar på tråden Ångest av att amma