• tundra

Är hon mjölkprotein allergiker? Hjälp!

Haft två mp allergiska pojkar, nu är de större och det har växt bort, och det låter ganska exakt som deras symptom. Iaf största eftersom jag fångade det senare än med lilla pojken.

Jag skulle inte tveka.
    Minst 2 veckor helst en månad skulle jag vänta innan jag testade o provocera (dvs att ge mjölk enligt schema för att få "bevis" på att det är mp allergi).

• tundra

Nej torr hud och eksem kan vara en varningsflagga. Det hade svägerskans minsta med sin mp allergiska son. Den sonen led av förstoppning, också ett vanligt symptom men det kan manifestera sig åt andra hållet med gröngul slemmig diarré många gånger per dag.

Det tar tid för irritationen i tarmarna att lägga sig. Jag tror mer än månad än två veckor, men du borde iaf märka SKILLNAD även om den är liten efter två veckor. Men vet vet man inte förrän efter provokation som du gör i samråd med dietist (eller läkare).

Mp kan visa sig olika hos olika barn och för 98 procent växer det bort innan 4 års dagen.

• tundra

Blodet lär ju komma från att tarmarna retas av upprepade diarréer.
    När du slutar med mjölk tar det två veckor innan mp lämnar systemet och fortsätter alltså att finnas kvar i kroppen och "störa".

Sen har du olika känsliga barn. När bajset blir fastare saktar peristaltiken ner, dvs tarmens rörelse, vilket kan skapa obehag och koliksymptom. Många upplever att barnet blir sämre när mp tas bort. Tålamod och att läsa barnets signaler är A och O.

• tundra

Mina söner hade inte heller torr hud btw, men det är ett möjligt symptom som förknippas med mp.

Svar på tråden Är hon mjölkprotein allergiker? Hjälp!