• majsa88

Är hon mjölkprotein allergiker? Hjälp!

Behöver verkligen hjälp!

Min dotter är 3,5 månader o sedan första dagen hon föddes var hon skrikig. Första dygnet då hon borde sova var hon uppe hela natten o ville bara ammas men ändå skrek hon.

Hon har haft jätte ont i magen, svårt o få ut gaser o bajsa, torrnhud o hormonplitar på hela ansiktet armar, ben, bröstkorg, rygg o nacke. BVC sa att jag skulle testa mjökfritt o jag hade en strikt mjökfri kost o gav Pepticate till kvällen. Jag upplevde att hon blev värre så jag slutade efter 5 dagar .

Jag började ha henne mer liggandes på magen o börja potta henne. Hon blev en helt ny bebis, fik fortfarande lite små knip men det var okej tyckte jag.

Hennes avföring är dock VÄLDIGT skummigt, hon sprut bajsar massa skum, många gånger luktar det alsolsprit.

För 3 veckor sen en kväll verkade hon inte nöjd med amningen så jag gav henne 4 ml NAN sensetive efter amningen, efter 2 timmar mår hon plötsligt dålig o kaskad spyr hon kanske 15 gånger under 30 minuter o bajsar ner sig själv o viker sig av magsmärtor. Hon var helt blek o knappt kontaktbar så vi åkte in med henne. Läkaren sa att hon inte tror att det är mp allergi men min magkänsla säger så. ( hon har inte torr hud längre med några prickar )

När vi kom hem från akuten hade hon fortsatt ont i magen i flera dagar o hade diarréer. DärEfter har hon haft pytte lite blodstrimmor varje gång hon bajsat, ifatt vid slutet då hon bajsar massa skum o ibland innan också.

Så nu sa BVC att blod är symtom på mp allergi så nu äter jag mp fri kost men jag vill inte ge Pepticate, fick veta att det är baserat på komjölk o är rädd att hon ska få ont i magen igen.

Men vad tror ni? Låter det som att hon är mp allergiker? Observera att det inte är några mängder blod i avföringen, små smååå blodstrimmor, prickar o ibland rosa/orange vätska.

Vart mjökfr nu i 4 dagar o hon har inte haft blod sen dess förutom igår då det kom liiite igen, o bajsar fortfarande skumma men hört att det tar 2 till 3 veckor tills tarmen har läkt.

Ni med erfarenhet, låter det som mp allergi?

• Svar på tråden Är hon mjölkprotein allergiker? Hjälp!
  • majsa88

Vill tillägga att dagen efter akuten lät hon förkyld, rosslig o slemmig. Men en vän sa till mig att hon inte är förkyld utan en reaktion mp allergiker får efter att ha fått i sig mjölk då man kan tro att de är förkylda fast de bara är en reaktion på mjölk.

Så vad säger ni?

• tundra

Haft två mp allergiska pojkar, nu är de större och det har växt bort, och det låter ganska exakt som deras symptom. Iaf största eftersom jag fångade det senare än med lilla pojken.

Jag skulle inte tveka.
    Minst 2 veckor helst en månad skulle jag vänta innan jag testade o provocera (dvs att ge mjölk enligt schema för att få "bevis" på att det är mp allergi).

• majsa88
    tundra skrev 2016-03-15 11:02:36 följande:

Haft två mp allergiska pojkar, nu är de större och det har växt bort, och det låter ganska exakt som deras symptom. Iaf största eftersom jag fångade det senare än med lilla pojken.

Jag skulle inte tveka.

Minst 2 veckor helst en månad skulle jag vänta innan jag testade o provocera (dvs att ge mjölk enligt schema för att få "bevis" på att det är mp allergi).

Tack för svar! Vissa säger att hon måste ha torr hud o lite utslag men är det ett måste?

Idag så kom det lite mer blod än vanligt när hon bajsade :/

Hon bajsat flera gånger under 5 min o i den första bajs"satsen" finns det knappt blod, .kanske prickar

Men på andra kommer det liiiiite strimmor, väldigt lite. Men på 3dje o fjärde kommer det lite mer.

När kommer jag märka skillnad? 2 veckor eller eller 1 månad som du säger?
  • tundra

Nej torr hud och eksem kan vara en varningsflagga. Det hade svägerskans minsta med sin mp allergiska son. Den sonen led av förstoppning, också ett vanligt symptom men det kan manifestera sig åt andra hållet med gröngul slemmig diarré många gånger per dag.

Det tar tid för irritationen i tarmarna att lägga sig. Jag tror mer än månad än två veckor, men du borde iaf märka SKILLNAD även om den är liten efter två veckor. Men vet vet man inte förrän efter provokation som du gör i samråd med dietist (eller läkare).

Mp kan visa sig olika hos olika barn och för 98 procent växer det bort innan 4 års dagen.

• majsa88
    tundra skrev 2016-03-15 13:25:20 följande:

Nej torr hud och eksem kan vara en varningsflagga. Det hade svägerskans minsta med sin mp allergiska son. Den sonen led av förstoppning, också ett vanligt symptom men det kan manifestera sig åt andra hållet med gröngul slemmig diarré många gånger per dag.

Det tar tid för irritationen i tarmarna att lägga sig. Jag tror mer än månad än två veckor, men du borde iaf märka SKILLNAD även om den är liten efter två veckor. Men vet vet man inte förrän efter provokation som du gör i samråd med dietist (eller läkare).

Mp kan visa sig olika hos olika barn och för 98 procent växer det bort innan 4 års dagen.

tack för ditt svar! har nämligen ingen att bolla med som har erfarehet av detta!

men konstigt nog har hon strulat med amningen o sömnen idag,  gråtet vid bröstet och haft mer blod i avföringen än någon annan gång! då blir jag fundersam, varför mer nu när jag avstått från mjölkprotein strikt i 4 dagar? har ätit mycket ägg igår...kan det vara nåt sånt? hennes läkare ringde idag o tror hon är mp allergiker så har fått tid hos en dietist mm, men när söker man till akuten? dvs hon har haft teskedsvis blod i avföringen idag

• Anilo

Hon kanske är allergisk mot ägg också? Min som var mp-allergisk som bebis, hade inga problem alls med torr hud. Han hade ont i magen, skummigt bajs med blodstrimmor och svårt att gå upp i vikt i början.

• majsa88
    Anilo skrev 2016-03-15 19:35:37 följande:

Hon kanske är allergisk mot ägg också? Min som var mp-allergisk som bebis, hade inga problem alls med torr hud. Han hade ont i magen, skummigt bajs med blodstrimmor och svårt att gå upp i vikt i början.

kan man blöda av äggallergi också? 
  • tundra

Blodet lär ju komma från att tarmarna retas av upprepade diarréer.
    När du slutar med mjölk tar det två veckor innan mp lämnar systemet och fortsätter alltså att finnas kvar i kroppen och "störa".

Sen har du olika känsliga barn. När bajset blir fastare saktar peristaltiken ner, dvs tarmens rörelse, vilket kan skapa obehag och koliksymptom. Många upplever att barnet blir sämre när mp tas bort. Tålamod och att läsa barnets signaler är A och O.

• tundra

Mina söner hade inte heller torr hud btw, men det är ett möjligt symptom som förknippas med mp.

• Mandelskorpan

Låter som mjölkprotein. Om magen är uppretad kan den reagera på allt gmöjligt, testa att även skippa ägg (och soja om du äter sånt) några dagar och se om det blir ngn skillnad.

Svar på tråden Är hon mjölkprotein allergiker? Hjälp!