Snälla hjälp med sömnrutiner till 9-månaders
Jag har ett liknande barn. Hon somnar bara om jag ammar och går omkring och bär henne. Periodvis har jag varit tvungen att göra "aerobicspass" medan jag ammar, med tex 50 djupa knäböj, småspringa med höga knän, gå runt i cirklar (ja, tom promenera uppe i vår säng). Det varierar vad som fungerar.
Vid 9 månaders ålder så bar och ammade jag tills hon somnade. Sedan bar jag 5 min till. Därefter var det oftast möjligt att lägga henne i vagnen och försiktigt rulla omkring några minuter, för att sedan ställa vagnen i sovrummet. Efter ca 20 min var det ok att flytta över henne till vår säng.
När hon någon månad senare började bli för stor för vagnens liggdel kunde jag lägga oss bägge ner i sängen när hon somnat, utan att hon behövde släppa taget om bröstet. Lite teknik-träning men inte så svårt egentligen. Man "faller" bara ner på sidan och föser ner henne i sängen från min kropp. Då ammar hon några minuter till, och sedan kan jag dra mig loss samtidigt som jag lägger en hand på hennes armar några sekunder och pussar henne på örat. Då ligger hon kvar så (någon timma tills jag ammar några minuter igen, och lämnar henne ett tag till osv). Hon ligger på en mjuk fleecefilt i sängen så det blir inte så kallt att läggas ner.
Somnar hon i vagnen någon gång? Kan du ha den inne och köra runt henne? Kan du liggamma och försiktigt smita iväg när hon somnat (det gick rätt bra med vårt första barn - tog ca 1 timma). Kan du bära och amma och ha henne i någon filt som får följa med ner i sängen?