• livslevande

Snälla hjälp med sömnrutiner till 9-månaders

Nu vill jag ha kontroll över situationen. Igår satt jag och ömsom ammade, ömsom försökte lägga ner mitt barn som är 9 månader i sängen i omgångar i flera timmar, och det blir bara gnäll och gråt.

Nej jag kan inte bara lägga henne i sängen. Hon börjar gråta, ställer sig upp eller ställer sig på huvudet. Att lägga en hand på ryggen eller vyssja är totalt meningslöst då hon aldrig ligger still. Att hålla henne i famnen, ja det funkar, tills jag lägger ner henne i sängen och vi är tillbaka på ruta ett.
    Napp, snuttefilt osv är inget hon är intresserad av.
    Hon är hyperaktiv men jag märker när hon blir trött: gnuggar sig i ögonen, blir klumpig i rörelserna, gäspar, stirrig blick osv. Skulle aldrig försöka lägga henne när hon är pigg.

Ikväll fick jag bara lämna rummet till slut och låta henne gråta sig till sömns. Jag VET att man inte får göra så och det känns hemskt! Måste ju finnas ett annat sätt!?

Snälla hjälp mig nu :(

• Svar på tråden Snälla hjälp med sömnrutiner till 9-månaders
  • lövet2

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Menar du att hon inte alls somnar i famnen? Även om du ammar?

• livslevande
    lövet2 skrev 2016-03-14 21:29:35 följande:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Menar du att hon inte alls somnar i famnen? Även om du ammar?

Hon somnar bara om vi ammar. Det går inte att lägga ifrån mig henne.
    Jag är ensamstående och behöver timmen/timmarna på kvällen till min mat och annat som ska fixas och donas här hemma.
  • Mammatillelise

Fy vad jobbigt. Är det bara på kvällarna eller på dagarna också ?

• Grön elefant

Kan du inte prova att ha henne liggandes bredvid i din säng? När du ammat henne liggandes och hon somnat, så smyger du upp. Så brukar jag göra. Du kanske inte vill samsova men det kanske kan underlätta just nu?

• Drottningen70

Några rutiner för en 9 månaders kan du nog bara glömma....

• 81aaaa

Hej

Känner med dig... Har en dotter på snart 9 mån som inte heller somnar lätt, dock kan jag lägga henne i sängen när hon väl gjort det... Oftast.

Jag lägger henne på sidan vilket brukar gå för sig, lägger jag henne på rygg så börjar hon oftast gråta. Misstänker att du testat även det.

Tycker synd om dig att du är ensam i detta. Det är mycket påfrestande när man är själv. Sover hon bra annars?

• Krukmakaren

Först:mina sympatier, vet hur panikartad det är att GA ett barn man inte kan komma ifrån på kvällen! Hur funkar det om ni ligger brevid varandra i sängen? Min dotter kommer bara till ro ordentligt om vi ligger tätt intill. Då kan man smyga ifrån efter en stund, blir liksom inte samma avbrott som att lägga ner henne i sängen. (Nu är hon sju år, så det är inte riktigt så längre:) Jag skriver om hur det var då, vad som fungerade för oss, och för att peppa med att det blir bättre och lättare längre fram!)

• Mammatillelise
    Drottningen70 skrev 2016-03-14 21:43:22 följande:

Några rutiner för en 9 månaders kan du nog bara glömma....

Min dotter på 7 månader har fasta rutiner just nu sen någon månad tillbaka. Dom kommer säkert ändras snart men just nu funkar det.
  • livslevande
    Mammatillelise skrev 2016-03-14 21:39:16 följande:

Fy vad jobbigt. Är det bara på kvällarna eller på dagarna också ?

Det gäller oavsett tid, när hon ska sova i säng. Annars somnar hon lyckligtvis både i bilen och ibland i vagnen efter en stund. 
    Så ska hon ta sin middagslur hemma är det samma visa igen.
  • Ellie

Jag har ett liknande barn. Hon somnar bara om jag ammar och går omkring och bär henne. Periodvis har jag varit tvungen att göra "aerobicspass" medan jag ammar, med tex 50 djupa knäböj, småspringa med höga knän, gå runt i cirklar (ja, tom promenera uppe i vår säng). Det varierar vad som fungerar.

Vid 9 månaders ålder så bar och ammade jag tills hon somnade. Sedan bar jag 5 min till. Därefter var det oftast möjligt att lägga henne i vagnen och försiktigt rulla omkring några minuter, för att sedan ställa vagnen i sovrummet. Efter ca 20 min var det ok att flytta över henne till vår säng.

När hon någon månad senare började bli för stor för vagnens liggdel kunde jag lägga oss bägge ner i sängen när hon somnat, utan att hon behövde släppa taget om bröstet. Lite teknik-träning men inte så svårt egentligen. Man "faller" bara ner på sidan och föser ner henne i sängen från min kropp. Då ammar hon några minuter till, och sedan kan jag dra mig loss samtidigt som jag lägger en hand på hennes armar några sekunder och pussar henne på örat. Då ligger hon kvar så (någon timma tills jag ammar några minuter igen, och lämnar henne ett tag till osv). Hon ligger på en mjuk fleecefilt i sängen så det blir inte så kallt att läggas ner.

Somnar hon i vagnen någon gång? Kan du ha den inne och köra runt henne? Kan du liggamma och försiktigt smita iväg när hon somnat (det gick rätt bra med vårt första barn - tog ca 1 timma). Kan du bära och amma och ha henne i någon filt som får följa med ner i sängen?

Svar på tråden Snälla hjälp med sömnrutiner till 9-månaders