• M82

Hur inreda barnrum i unisex-stil

Har en dotter på 5 mån. och sitter och funderar på hur vi ska inreda barnrummet. Tanken är att hon ska fortsätta sova i föräldrarummet ett par år eftersom att vårt sovrum ligger på övre våningen i huset och barnrummet/lekrummet kommer vara på nedre plan. Dock tycker jag det är rätt tråkigt att om man söker inspiration på flickrum så är alla i princip rosa/vita. Tittar man på ex. barnmattor så är det för tjejer mattor med hopphagar på, Hello Kitty, och massor av rosa medan utbudet för killar är desto roligare, bilbanor eller äventyrsbanor t.ex. Varför finns inget liknande till tjejer? Och varför finns det små spisar i alla flickrum men inte i pojkrum? Som att tjejer ska lära sig stå vid spisen redan från att de är små... usch, blir så trött på denna könsuppdelning som finns i samhället.

Söker tips på hur man kan inreda ett barnrum i lite mer unisex-stil utan att det blir för flickaktigt / pojkaktigt. Färger, stil på mattor t.ex?  Bra saker som passar båda könen. Vill att vår tjej ska lära sig leka med både dockor och bilar eller åtminstone få en möjlighet att välja själv vad som intresserar henne. 

• Svar på tråden Hur inreda barnrum i unisex-stil
  • M82
    Coccolina skrev 2016-03-09 17:21:13 följande:

Öööh kanske börja med att skita i att ge färg och saker ett kön... Inred med det din dotter gillar. Är det bilbanor så inred med bilbanor, vill hon ha dockor släng in några dockor, är hennes favvofärg grön så tapetsera i grönt osv....

Varför göra det ett större problem än det är?? Det är du som vuxen som ger leksaker och färger en könstillhörighet... Barn brukar skita i sånt... 

Mitt ex's yngsta dotter var 5 när hon fick lov att inreda sitt rum... Blev lite rosa, lite svart, lite lila, lite grönt, en herrans massa döskallar, massa med Angry bird, lite Hello Kitty, och sen Snickarsaker, Låtsas butik tillbehör, ett låtsas kök, och så allt annat hon gillade.... 

Låt din dotter säga vad hon gillar och skit i resten!

Först och främst, min dotter är 5 månader så hon är för liten för att säga vad hon gillar. Sen det där med att det är jag som vuxen som ger saker en könstillhörighet... hm. För att ta ett konkret exempel: Skulle köpa solskydd till dottern för nån vecka sen, sånt där man sätter på bilrutan. Fanns två olika varianter med barnmotiv. Ett med bilar och en med prinsessor... och hör och häpna (för det är väl bara jag som vuxen som sätter kön på leksaker och färger)... på paketet med bilar var det en liten pojke på förpackningen och på paketet med prinsessor så var det en liten flicka på förpackningen... men visst, det är bara jag som vuxen som sätter kön på grejer...hm, nä, skulle faktiskt inte tro att det bara är jag. Köpte så klart inte prinsessorna utan bilarna till min dotter.... 

• M82

Tack för alla bra tips. Lutar åt att det blir djur och kanske lite djungelinspiration, har redan massa ideér i huvudet. Ska bli ett intressant projekt det här. Också smart tips att inte köpa möbler som är specifikt för barn utan sånt som funkar lite varstans. Får nog försöka satsa på något sånt... :) 

Svar på tråden Hur inreda barnrum i unisex-stil