• M82

Hur inreda barnrum i unisex-stil

Har en dotter på 5 mån. och sitter och funderar på hur vi ska inreda barnrummet. Tanken är att hon ska fortsätta sova i föräldrarummet ett par år eftersom att vårt sovrum ligger på övre våningen i huset och barnrummet/lekrummet kommer vara på nedre plan. Dock tycker jag det är rätt tråkigt att om man söker inspiration på flickrum så är alla i princip rosa/vita. Tittar man på ex. barnmattor så är det för tjejer mattor med hopphagar på, Hello Kitty, och massor av rosa medan utbudet för killar är desto roligare, bilbanor eller äventyrsbanor t.ex. Varför finns inget liknande till tjejer? Och varför finns det små spisar i alla flickrum men inte i pojkrum? Som att tjejer ska lära sig stå vid spisen redan från att de är små... usch, blir så trött på denna könsuppdelning som finns i samhället.

Söker tips på hur man kan inreda ett barnrum i lite mer unisex-stil utan att det blir för flickaktigt / pojkaktigt. Färger, stil på mattor t.ex?  Bra saker som passar båda könen. Vill att vår tjej ska lära sig leka med både dockor och bilar eller åtminstone få en möjlighet att välja själv vad som intresserar henne. 

• Svar på tråden Hur inreda barnrum i unisex-stil
  • Flash Gordon

Hur många kvadratmeter är rummet?

Man kan ju göra i princip hur mycket som helst om man bara har yta.

• Murvelmask

Vi har inte köpt barnmöbler till deras rum, utöver sängarna. Klädbyrån är en gammal som mina föräldrar haft och leksakerna förvaras i en skänk med vitrinöverdel. Mattan var mina morföräldrars. Gardinerna är de jag hade när var singel. Lampan vår förra vardagsrumslampa.

Tavlorna är det enda som är typiska för barn.

Vuxenmöbler är unisex och så är problemet med könskodning ur världen.

Möblerna i barnens rum passar stilmässigt med möblerna i resten av huset så när vi så småningom omdisponerar rummen (barnen får varsitt eget rum) kan möblerna stuvas om till dit de behövs utan att det blir konstiga stilkrockar. De behöver inte heller byta möbler när de blir äldre för att barnmöblerna känns barnsliga.

• Coccolina

Öööh kanske börja med att skita i att ge färg och saker ett kön... Inred med det din dotter gillar. Är det bilbanor så inred med bilbanor, vill hon ha dockor släng in några dockor, är hennes favvofärg grön så tapetsera i grönt osv....

Varför göra det ett större problem än det är?? Det är du som vuxen som ger leksaker och färger en könstillhörighet... Barn brukar skita i sånt... 

Mitt ex's yngsta dotter var 5 när hon fick lov att inreda sitt rum... Blev lite rosa, lite svart, lite lila, lite grönt, en herrans massa döskallar, massa med Angry bird, lite Hello Kitty, och sen Snickarsaker, Låtsas butik tillbehör, ett låtsas kök, och så allt annat hon gillade.... 

Låt din dotter säga vad hon gillar och skit i resten!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Venne

Alla saker och alla färger passar båda könen. Det viktigaste är ju att barnet erbjuds allt, får chansen att hitta sina intressen och slippa bli placerad i ett färdigt fack från början.

• Vegomamma

Saker med djur på är ju alltid skoj, åtminstone om de inte har kläder på sig. Trista möbler kan ni ju dekorera med kontaktplast i olika färger, finns på Panduro. Grönt känns som ett säkert kort vad gäller färg, samma med gul och orange.

• sextiotalist

Har ingen aning, men tips att köpa möbler som inte är barnanpassat och låt henne styra över färgval.
    Jag skulle valt neutrala färger i rummet och låtit barnet välja färg på kuddar, gardiner, mattor etc.
    Men släp könsneutralt, tänk istället, v ska göra rummet så mysigt att dottern älskar rummet, om det sedan är grönt, blått, rosa, rött etc i inredningen är totalt ointressant.
    Jag skulle aldrig satsa på Hello Kitty eller så i inredning, eftersom det troligen är totalt borta nästa år.

• M82
    Coccolina skrev 2016-03-09 17:21:13 följande:

Öööh kanske börja med att skita i att ge färg och saker ett kön... Inred med det din dotter gillar. Är det bilbanor så inred med bilbanor, vill hon ha dockor släng in några dockor, är hennes favvofärg grön så tapetsera i grönt osv....

Varför göra det ett större problem än det är?? Det är du som vuxen som ger leksaker och färger en könstillhörighet... Barn brukar skita i sånt... 

Mitt ex's yngsta dotter var 5 när hon fick lov att inreda sitt rum... Blev lite rosa, lite svart, lite lila, lite grönt, en herrans massa döskallar, massa med Angry bird, lite Hello Kitty, och sen Snickarsaker, Låtsas butik tillbehör, ett låtsas kök, och så allt annat hon gillade.... 

Låt din dotter säga vad hon gillar och skit i resten!

Först och främst, min dotter är 5 månader så hon är för liten för att säga vad hon gillar. Sen det där med att det är jag som vuxen som ger saker en könstillhörighet... hm. För att ta ett konkret exempel: Skulle köpa solskydd till dottern för nån vecka sen, sånt där man sätter på bilrutan. Fanns två olika varianter med barnmotiv. Ett med bilar och en med prinsessor... och hör och häpna (för det är väl bara jag som vuxen som sätter kön på leksaker och färger)... på paketet med bilar var det en liten pojke på förpackningen och på paketet med prinsessor så var det en liten flicka på förpackningen... men visst, det är bara jag som vuxen som sätter kön på grejer...hm, nä, skulle faktiskt inte tro att det bara är jag. Köpte så klart inte prinsessorna utan bilarna till min dotter.... 

• M82

Tack för alla bra tips. Lutar åt att det blir djur och kanske lite djungelinspiration, har redan massa ideér i huvudet. Ska bli ett intressant projekt det här. Också smart tips att inte köpa möbler som är specifikt för barn utan sånt som funkar lite varstans. Får nog försöka satsa på något sånt... :) 

• Flash Gordon
    M82 skrev 2016-03-21 09:29:47 följande:
    Tack för alla bra tips. Lutar åt att det blir djur och kanske lite djungelinspiration, har redan massa ideér i huvudet. Ska bli ett intressant projekt det här. Också smart tips att inte köpa möbler som är specifikt för barn utan sånt som funkar lite varstans. Får nog försöka satsa på något sånt... :) 
    Nu har du ju inte svarat på hur stor yta ni har att röra er med men en gunga går ju att hänga upp i taket i ett lite större rum. Eller en ribbstol på väggen.
  • EnAnonumius
    M82 skrev 2016-03-21 09:26:37 följande:

Först och främst, min dotter är 5 månader så hon är för liten för att säga vad hon gillar. Sen det där med att det är jag som vuxen som ger saker en könstillhörighet... hm. För att ta ett konkret exempel: Skulle köpa solskydd till dottern för nån vecka sen, sånt där man sätter på bilrutan. Fanns två olika varianter med barnmotiv. Ett med bilar och en med prinsessor... och hör och häpna (för det är väl bara jag som vuxen som sätter kön på leksaker och färger)... på paketet med bilar var det en liten pojke på förpackningen och på paketet med prinsessor så var det en liten flicka på förpackningen... men visst, det är bara jag som vuxen som sätter kön på grejer...hm, nä, skulle faktiskt inte tro att det bara är jag. Köpte så klart inte prinsessorna utan bilarna till min dotter.... 

Okey då.. VI vuxna som sätter könstillhörigheter på färg.. Bättre så?
    Dock så är DU som individ en del av samhället glöm aldrig bort detta.

Du som vuxen kan styra detta. genom att på eget bevåg avköna färgerna även om nu tillverkaren inte gör det. Bara för att det finns en pojke på "solskydden med bilar på" så måste du ju inte slaviskt följa det som tillverkaren anser och låta bli att köpa det till din flicka.
    Bara för att det har beslutats om att rosa skall klassas som flickfärg (kom på 1940-talet det korkade tankesättet) så måste du inte slavisk följa detta för den saken skull. Jag struntade helt i vilket kön mitt barn hade, jag utgick från min favoritfärg till en början och sedan när mitt barn var stort nog att välja själv så fick h*n detta. Nu är faktiskt min favoritfärg blå och har varit det sedan jag var ett liten flicka själv. Mitt barns favoritfärg är "hör och häpna" vinrött. Jag personligen ogillar vinrött.

Så nej för mig är det inte ett "hör och häpna" med detta med solskydden och bild på barn med ett vist kön med ett visst motiv.
    Jag kan säga så här, "hör och häpna", att det finns många olika butiker att välja på och olika butiker har olika utbud, oavsett vad det gäller, allt från leksaker till solskydd med barnmotiv.
    Så du kan ju inte bara använda dig av en eller max två butiker och ta för givet att det är "normalt utbud" i normalfallet. Det finns stort utbud av alternativ, det handlar bara om hur bekväm man är att ta reda på det och hur bekväm man är på att kolla i alternativa butiker än "de gamla vanliga".

Biltema säljer solskydd med barnmotiv på, och du jag kan upplysa dig om att Biltema har INGA solskydd med bilar eller prinsessor på utan andra barnmotiv som passar både pojkar och flickor. De hade till och med solskydd med gulligt färgglatt undervattens motiv på olika havsvarelser. 

Passar både flickor och pojkar.

P.S
    Jag har faktiskt, fast jag inte har små barn längre och inte haft det på över 30 år, köpt in själv ett par solskydd för barn, för 12 år sedan, med en gullig liten barndrake på. Hur ursöta som helst passar både för flickor och pojkar. Men även jag som vuxen föll pladask för dessa och köpte in dem. Så jag vågar vara vuxen och stå för att jag kan även tycka vissa barnmotiv är otroligt urgulliga så jag vill ha dem själv till mig också.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Melisande

Vi har två tjejer hemma men relativt "oflickiga" rum, eller snarare unisexrum. Inte medvetet, utan har bara blivit så. Ena rummet går i grönt (som minstingen älskar), det andra rummet i ljusblått (som stora tjejen älskar).

Försökt hålla teman i inredningen för att underlätta vid inköp:

- det gröna rummet (till vår 2-åring) har mycket djur och natur, både i materialval (trämöbler), och när det gäller mattor och tavlor. Hittat massor på både IKEA och loppis. Målat om begagnade genuina träskåp och byråer med allmogevit färg så att det blir enhetligt.
    - det blå rummet har fokus på hav och vatten. Maken och jag har målat tavlor till väggarna som föreställer gamla skepp, papegojor, sköldpaddor osv. Också i det rummet har vi köpt mycket gedigna trämöbler på loppis och en del på IKEA. Under loftsängen hänger ett stort bagagenät inhandlat på Biltema där alla hennes gosedjur ligger i förvar och får utrymmet att se ut som en båt.

Mitt tips är att hålla sig lite till ett tema, och en färgskala (dvs. inte blanda pastell med skarpa RGB-färger eftersom det kan ge ett lite skrikigt intryck). Många lådor och förvaringsboxar i neutrala färger eller enhetliga skalor utan prinsesstryck eller Batman förstärker också intrycket av "unisex".

• flislis

Svartvitt! Googla på typ monochrome kids room!

Vi sätter nu upp en svartvit tapet(fond) och vitt på de andra väggarna sen blir det färgstarka små detaljer. Tex en knallröd expedithylla, en gul lampa. Tror det kommer bli perfekt till vår lille kille. De gillar ju kontraster. Dessutom kommer alla färgglada leksaker bli snygga detaljer.

Hade gärna kört en ljus enhetlig färgskala, men är likabra attinse att leksakerna kommer bli skrikiga. Tex brio/micki-färger!

• Flash Gordon
    flislis skrev 2016-05-09 13:33:57 följande:
    Svartvitt! Googla på typ monochrome kids room!
    Vi sätter nu upp en svartvit tapet(fond) och vitt på de andra väggarna sen blir det färgstarka små detaljer. Tex en knallröd expedithylla, en gul lampa. Tror det kommer bli perfekt till vår lille kille. De gillar ju kontraster. Dessutom kommer alla färgglada leksaker bli snygga detaljer.
    Hade gärna kört en ljus enhetlig färgskala, men är likabra attinse att leksakerna kommer bli skrikiga. Tex brio/micki-färger!
    Finns det någon särskild poäng med att göra hela barn-rummet svart och vitt eller är det bara någonting som är på modet?

http://www.theonlygirlinthehouse.com/wp-content/uploads/2016/02/featured-images.jpg

Det känns ju lite ... Auschwitz(?) ... över det hela.

Eller kanske polsk konstfilm från 70-talet?
  • Author7

Inred med mer naturala färger som gult , rött eller blått. Sen som andra skrev ovan med teckande djur som tepet och mjukisdjur

• elyse

Jag tycker att IKEA har bra färger på sina barnprylar.

Svar på tråden Hur inreda barnrum i unisex-stil