M82 skrev 2016-03-21 09:26:37 följande:
Först och främst, min dotter är 5 månader så hon är för liten för att säga vad hon gillar. Sen det där med att det är jag som vuxen som ger saker en könstillhörighet... hm. För att ta ett konkret exempel: Skulle köpa solskydd till dottern för nån vecka sen, sånt där man sätter på bilrutan. Fanns två olika varianter med barnmotiv. Ett med bilar och en med prinsessor... och hör och häpna (för det är väl bara jag som vuxen som sätter kön på leksaker och färger)... på paketet med bilar var det en liten pojke på förpackningen och på paketet med prinsessor så var det en liten flicka på förpackningen... men visst, det är bara jag som vuxen som sätter kön på grejer...hm, nä, skulle faktiskt inte tro att det bara är jag. Köpte så klart inte prinsessorna utan bilarna till min dotter....
Okey då.. VI vuxna som sätter könstillhörigheter på färg.. Bättre så?
Dock så är DU som individ en del av samhället glöm aldrig bort detta.
Du som vuxen kan styra detta. genom att på eget bevåg avköna färgerna även om nu tillverkaren inte gör det. Bara för att det finns en pojke på "solskydden med bilar på" så måste du ju inte slaviskt följa det som tillverkaren anser och låta bli att köpa det till din flicka.
Bara för att det har beslutats om att rosa skall klassas som flickfärg (kom på 1940-talet det korkade tankesättet) så måste du inte slavisk följa detta för den saken skull. Jag struntade helt i vilket kön mitt barn hade, jag utgick från min favoritfärg till en början och sedan när mitt barn var stort nog att välja själv så fick h*n detta. Nu är faktiskt min favoritfärg blå och har varit det sedan jag var ett liten flicka själv. Mitt barns favoritfärg är "hör och häpna" vinrött. Jag personligen ogillar vinrött.
Så nej för mig är det inte ett "hör och häpna" med detta med solskydden och bild på barn med ett vist kön med ett visst motiv.
Jag kan säga så här, "hör och häpna", att det finns många olika butiker att välja på och olika butiker har olika utbud, oavsett vad det gäller, allt från leksaker till solskydd med barnmotiv.
Så du kan ju inte bara använda dig av en eller max två butiker och ta för givet att det är "normalt utbud" i normalfallet. Det finns stort utbud av alternativ, det handlar bara om hur bekväm man är att ta reda på det och hur bekväm man är på att kolla i alternativa butiker än "de gamla vanliga".
Biltema säljer solskydd med barnmotiv på, och du jag kan upplysa dig om att Biltema har INGA solskydd med bilar eller prinsessor på utan andra barnmotiv som passar både pojkar och flickor. De hade till och med solskydd med gulligt färgglatt undervattens motiv på olika havsvarelser.
Passar både flickor och pojkar.
P.S
Jag har faktiskt, fast jag inte har små barn längre och inte haft det på över 30 år, köpt in själv ett par solskydd för barn, för 12 år sedan, med en gullig liten barndrake på. Hur ursöta som helst passar både för flickor och pojkar. Men även jag som vuxen föll pladask för dessa och köpte in dem. Så jag vågar vara vuxen och stå för att jag kan även tycka vissa barnmotiv är otroligt urgulliga så jag vill ha dem själv till mig också.