Inlägg från: Curlingmorsan |Visa alla inlägg
  • Curlingmorsan

BF 2016 i Göteborg med omnejd

Hej! Får jag haka på? Bor i Kungsbacka, ligger ju ganska nära Göteborg iaf. :) Är 37 och väntar mitt 3:e barn i slutet av augusti, mitt och sambons första gemensamma. Vi har båda två barn sedan innan (9-14år).
    Har mått riktigt dåligt (illamående och kräkts), men mår nu lite bättre så har börjat jobba lite smått denna veckan. Känner av foglossning sedan ett par veckor, men hoppas kunna fortsätta jobba. Köpte ett foglossningsbälte igår och hoppas det ska hjälpa lite.

• Curlingmorsan

Slänger mig in i kattdiskussionen. :) När mina barn va små så hade vi en katt. När dottern föddes gick allt jättebra, inga problem. Men när hon började gå, då började katten kissa inne. :( Försökte allt men inget hjälpte. Veterinärens lösning var att avliva katten, de hittade inget fel på honom. Istället för att gå på deras lösning så kontaktade jag en kinesolog som kunde "prata" med djur. Han kom hem till oss, katten som hatade främlingar rev honom på armarna och höll på. Men efter någon timme så låg katten på rygg i hans knä och lät honom klia honom på magen, något bara jag fått göra innan. Helt sjukt! Kissandet blev bättre och ca två veckor efteråt så slutade katten kissa inne. Jag kan inte förklara det annat än att han reagerade på att dottern började gå, det var en omställning han inte gillade. Men så blev jag gravid igen efter ca 1 1/2år, då började katten kissa igen. Sängar, soffan, dotterns vagn. :( Kinsesologen kom igen men hittade inget "fel", kissandet fortsatte. Tog honom till veterinären som upptäckte blåsljud på hjärtat och sa att det kanske kunde va därför han kissade, att han hade ont. Till slut var det ohållbart så vi tog det svåra beslutet att ta bort honom. Jag var helt knäckt, ville verkligen inte. Men det sista han gjorde den morgonen var att gå upp i min dotters säng, när hon satt där, och kissa. Det hade han aldrig gjort innan. Tog det som en tecken på att jag/vi fattat rätt beslut, att han ville visa oss det.
    Idag har vi en ny katt och två hundar. Hoppas verkligen att det kommer gå bra med djuren för jag vill inte behöva lämna bort någon av dem!

• Curlingmorsan

Ni som är sjukskriva för foglossning, i vilken vecka blev ni sjukskrivna? Hade ni så galet ont så ni inte kunde gå, eller sjukskriver de i förebyggande syfte för att det inte ska bli värre? Har ni några bra tips? Jag köpte ett foglossningsbälte i förrgår, tycker det hjälper lite. Har kontaktat sjukgymnast, men väntar på att de ska höra av sig.

Jag jobbar förmiddagarna, är sjukskriven 50%. Men när jag jobbat klart så mår jag illa och är dödstrött så då är det raka vägen hem till sängen som gäller. Så jag hinner sova några timmar innan barnen kommer hem från skolan. Hoppas illamåendet ska försvinna helt snart!

• Curlingmorsan
    Pira skrev 2016-03-10 14:23:33 följande:
    Jag blev sjukskriven redan i v6 men det berodde på att jag hade tre hinnsäckar där de utredde en trillinggraviditet - och med det trodde kroppen att det var så och hormonerna var helt tokiga. Jag hade verkligen jätteont, grät och kunde knappt gå. Var spänd i hela kroppen.

De sjukskriver nog inte i förebyggande syfte utan att beror på hur man mår. Bältet, glidlakan etc hjälper inte mig, utan det är tänka på att inte gå i trappor, dammsuga och annat som påfrestar. Nu har det varit bättre men då får jag sammandragningar istället. 

Att bada mkt har hjälpt också :)
    Här delar jag med mig av tankar kring graviditet och annat. Välkommen! egosidan.blogg.se/
    Oj redan v6 och så ont. Din stackare!!
    Jag har ont "mellan benen" (blygdbenet gissar jag) hela tiden, utan att jag gör något speciellt. Har även ont i ryggen, svanken/midjan. Men det gör ju ont utan att jag gör något så kommer inte hjälpa att vara sjukskriven. Har precis börjat jobba lite smått efter att ha varit sjukskriven 8 veckor pga extremt illamående. Så hoppas det inte blir värre.
  • Curlingmorsan

Oj fy va läskigt Pira! Tur att det gick bra trots allt!

Jag sover också riktigt kasst. Vaknar flera gånger varje natt, antingen av att jag är kissnödig eller att det gör ont pga foglossning. Riktigt jobbigt! Men är väl lika bra att vänja sig, när bebis kommer blir det ju också till att vakna på nätterna.

• Curlingmorsan
    Milleman skrev 2016-03-12 22:47:05 följande:
    Fast då är man vaken av lite mysigare anledningar ;)
    Ja förhoppningsvis. När Ebba, min dotter, var liten så var vi vakna hela nätterna pga kolikskrik. Vi turades om att sova några timmar var under nätterna. Det va inte så kul. ;)
  • Curlingmorsan
    Milleman skrev 2016-03-13 12:13:04 följande:
    Nä det låter iofs inte som det mysigaste! Vi var skonade från kolik med Milton. Däremot fick han reflux vid tvåmånaders ålder. Kaskadkräkningar. Första gången hände det i båten och där är det ju mindre smidigt med tvätt :O
    Oj stackarn! Går det över eller är det något han har fortfarande?

Hur nära inpå BF planerar ni att jobba? Med barn nr 1 hade jag tänkt jobba till 2 veckor innan. Men 4 veckor innan kände jag att nä jag orkar inte längre. Jobbade i butik då så svårt att ta det lugnt. Jag gick hem på fredagen och på måndagen satte det igång. Glad att jag iaf fick vara hemma några dagar. :) Med barn nr 2 var jag föräldraledig så då behövde jag inte planera.
  • Curlingmorsan
    Pira skrev 2016-03-16 17:55:26 följande:

Går ni andra i föräldragrupper eller har öppna-förskolor ni kan gå till?

Jag hittade en här i Mölndal där vi bor men det vore roligt att sätta ihop en dag där vi kan ses :)

Här delar jag med mig av tankar kring graviditet och annat. Välkommen! egosidan.blogg.se/
    Vi ska förhoppningsvis få gå i föräldragrupp. Egentligen får omföderskor bara gå vid ett tillfälle. Men eftersom det är vårt första gemensamma barn så skulle vår BM försöka få med oss i en föräldragrupp. Hade tyckt det vore skönt av flera anledningar. Delvis för att jag har sån förlossningsrädsla. När mina andra barn föddes så pratade vi aldrig andning och avslappning på föräldragruppen. Så hade varit skönt att få lära sig det tillsammans nu. Kanske kan det hjälpa mig lite på förlossningen. Och delvis för att jag inte känner någon här. Mina andra barn är födda i en helt annan kommun så jag känner ingen alls här. Kan va roligt att kanske lära känna andra i närheten genom föräldragruppen.

Här finns Öppna förskolan i kyrkan. Kommer gå dit när bebis är lite större. Har ju inga andra barn hemma på dagarna som behöver aktiveras. Men hoppas hitta någon/några här på FL att promenera och fika med ibland. :)
  • Curlingmorsan
    Moorii skrev 2016-03-19 15:24:37 följande:

Ingen här i gruppen som bor i Tuve? Eller i närheten? :)

Mina föräldrar bor i Skogome. Är där och hälsar på ibland. :)
Svar på tråden BF 2016 i Göteborg med omnejd