• Johansson85

Graviditetstest

Har gjort en ivf behandling och de förde tillbaka embryot förra tisdagen. Och nu tar jag lutinus. Har testdag nästa onsdag. Men kunde inte hålla mig utan tog ett test som jag hade hemma sen innan. Och fick två streck. Är det förtidigt och lita på det resultatet?

• Svar på tråden Graviditetstest
  • Cyanea

Ägglossningssprutan ovitrelle sitter i upp till 10 dygn efter att man tagit den. Den är, så vitt jag vet, hCG, så gravtester kan visa falskt positiva om den inte gått ur kroppen. 

Har du inte tagit en sådan eller motsvarande preparat ska testet gå att lita på :) 

• Cyanea

Den ska ha gått ur senast i fredags, så då är det äkta plus :) Stort grattis och lycka till!! 

• Johansson85

Vågar inte tro på det riktigt än, men känner mig förhoppningsfull nu. Varför vill inte kliniken att man testar för än det gått 20 dagar efter man har plockat ut äggen?

• Johansson85

Vågar inte tro på det riktigt än, men känner mig förhoppningsfull nu. Varför vill inte kliniken att man testar för än det gått 20 dagar efter man har plockat ut äggen?

• Cyanea

Det är nog mest en säkerhetsåtgärd för att sålla bort tidiga missfall. Varje klinik verkar ha helt egna regler kring testdag. Min klinik ville att man testade 15 dagar efter återförande. Sen finns alltid en minimal risk att få falskt negativt så "tidigt". Extremt ovanligt, men har man TD senare tar man ju bort dem också. 

Så du är gravid :) 

• Johansson85

Vilken klinik gick/ går du på? Vi går på nordic ivf i Göteborg. De ville att jag skulle testa 15 dagar efter återförandet..

• Cyanea

Ok! Vi gick på Sahlgrenska :) 

Satte du in en blastocyst? Hur många dagar odlades embryot innan återförandet? 

• Johansson85

Nu är jag rädd. Det hög till i magen nu och jag fick en liten blödning.

Så nu går man och tänker på det. Tänk om det är över nu..

• Cyanea
    Johansson85 skrev 2016-03-08 14:46:37 följande:

De satte in på dag 5..

Då plussar man ju också tidigare om det blir positivt :)
    Johansson85 skrev 2016-03-08 16:48:54 följande:

Usch, inte alls kul :( Det är jättetufft när man inte riktigt vet vad som händer. 

Om det är till någon tröst blödde jag från och med dagen före TD till v. 9 när jag plussade. Resultatet blev dottern som idag är prick 4 veckor gammal. Blödningar måste inte vara något negativt alls, det beror på vad det kommer från. 

Jag håller tummarna för att du har en lika ofarlig blödning som jag hade. Lycka till! 
  • Utflykt i verkligheten
    Johansson85 skrev 2016-03-08 16:48:54 följande:
    Kan inte det inte vara ägget som fäste? Det är många kvinnor som har känt hugg/stick när ägget har fäst. Även en liten blödning är inte ovanligt.
  • Johansson85

Vet inte vad jag ska tro. Bölder lite idag med. Sen har jag jätte ont i huvudet och mår inget vidare svettas och fryser men inte ont i magen..

• Cyanea
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-09 09:20:09 följande:
    Kan inte det inte vara ägget som fäste? Det är många kvinnor som har känt hugg/stick när ägget har fäst. Även en liten blödning är inte ovanligt.
    Tyvärr, man börjar inte producera hCG förrän efter att ägget fäst. I så fall hade hon inte plussat än :( Sen fäster ägget mer eller mindre direkt (alltså de närmaste dagarna) efter återförandet när det är en blastocyst. 
    Johansson85 skrev 2016-03-09 10:09:25 följande:

Vet inte vad jag ska tro. Bölder lite idag med. Sen har jag jätte ont i huvudet och mår inget vidare svettas och fryser men inte ont i magen..

Det här är mycket lättare sagt än gjort, jag vet av egen erfarenhet, men försök att inte analysera för mycket. Du kan tyvärr inte veta om det går vägen eller inte ännu, och du mår inte ett dugg bättre av att oroa dig. Du blir inte mer förberedd för ett tråkigt besked, utan tvärtom tömmer du din ork på att oroa dig redan långt innan du vet att det ens är värt att oroa sig för. 

Det finns många blödningar som är helt ofarliga under graviditet. Så kan du släppa oron en liten stund - gör det. Tills motsatsen bevisats är du gravid. 
  • Utflykt i verkligheten
    Cyanea skrev 2016-03-09 10:28:48 följande:
    Tyvärr, man börjar inte producera hCG förrän efter att ägget fäst. I så fall hade hon inte plussat än :( Sen fäster ägget mer eller mindre direkt (alltså de närmaste dagarna) efter återförandet när det är en blastocyst. 
    Ah, sant!

Då håller jag bara med om det här ts:
    Cyanea skrev 2016-03-09 10:28:48 följande:
    Tills motsatsen bevisats är du gravid. 

• Johansson85

Tyvärr är det nog så att det graviditetstestet jag tog som blev positivt var nog en bluff. Prata med kliniken nu. Att alla svar som man får innan test dagen kan visa fel.. Så jag får lungt vänta till nästa vecka.

• Cyanea

Det låter klokt att vänta. Grymt jobbig väntan, men det är jobbigt att behöva kastas mellan hopp och förtvivlan. Jag vågar aldrig testa före TD. 

• Utflykt i verkligheten
    Johansson85 skrev 2016-03-09 12:22:03 följande:
    Tyvärr är det nog så att det graviditetstestet jag tog som blev positivt var nog en bluff. Prata med kliniken nu. Att alla svar som man får innan test dagen kan visa fel.. Så jag får lungt vänta till nästa vecka.
    Jobbigt! Håller tummarna stenhårt för att du får ett positivt svar när det är dags!
Svar på tråden Graviditetstest