• KaeJ

hinnsvepning

Det viktigaste är att du får antibiotika vid förlossning.(vaginal) Påbörjad minst två timmar innan barnet kommer ut.

Själv hade jag 9 min tillgodo. droppet sattes 10.00, sonen kom ut 12.09.

• KaeJ
    Zoey83 skrev 2016-03-08 16:34:08 följande:

Vart har du fått denna information från??

Jag har fått höra att det måste vara 4 timmar före barnet föds för att ha effekt (jag har också GBS).

Min bm som förlöste mig kom in efter förlossningen till vårt rum och gick igenom förlossningen. Då sa hon att hon kollat upp detta med antibiotikan efter förlossningen, och det "stod" att den skulle va satt minst 2h innan. Så jag litar på henne.

Men kom på nu att det kan ju va för just den sorten jag fick då jag är allergisk mot penicillin. Men borde ju va samma.

När jag frågade min gynläkare om detta innan förlossning sa han bara att det räckte med att den hade börjat komma in i systemet.

Så även läkare och bm är lite noviser på detta känns det som ibland.
  • KaeJ
    Lia4 skrev 2016-03-08 22:52:32 följande:

AB ska ges minst 2 timmar före barnet föds för att det ska ha effekt. Så står det i alla fall i de pm som finns på min arbetsplats :),

Ts, tycker det låter konstigt att hinnsvepa före fullgången tid trots att du har sammandragningar. OM det nu skulle sätta igång, vilket inte är säkert, så medför det ju en hel del "extra" då barnet räknas som prematurt. Förlossningen brukar inte vara så glada i mvc:s hinnsvepningar ;). Ofta får man bara jobbiga, smärtsamma pinvärkar av att röra om där inne.

Då hade jag 9 min tillgodo, och sonen slapp infektion.

Var lite extra nojig med antibiotika då de missade att jag hade gbs när jag fick dotten. Hon fick en infektion och tillbringade sin första tid i livet på neo.
Svar på tråden hinnsvepning