• Sjöblomman

IVF mars/april

Lixom skrev 2016-03-22 19:10:10 följande:

Hej,
    jag hoppar in här i tråden för vill gärna följa och kunna ha någon att fråga om råd.

Lixom - 39 år. Första IVF-försöket nu i Köpenhamn. ÄP satt till slutet av nästa vecka. Vi gör TESA/ICSI pga min man är steriliserad.
    Är ganska nervös för allting. Tar Gonal-f nu men har inte känt någonting alls ännu, ska till läkaren på torsdag för att se om något har hänt.

Håller tummarna hårt för alla här i tråden!

Välkommen!

Hur länge har du tagit gonal-F? Kör du korta?
    Jag kör långa nu, har tidigare använt gonal-F både vid två korta och ett långt. Nu är jag inne på sprutdag 5 och fick ordentliga känningar redan igår. Svullen och öm, känns trångt där inne. Tidigare försök har jag inte känt något förrän tidigast dag 8-9...
  • Sjöblomman
    Lixom skrev 2016-03-22 19:42:00 följande:

Tack Sjöblomman!
    Jag kör korta och en dos på 300 IE.

Det låter på nåt vis mer betryggande att känna av lite mer som du då gör nu. Jag har ju inte riktigt koll på det långa eftersom jag är nybörjare på allt kring detta.

Har gjort två inseminationsförsök tidigare (donator) som inte lyckades.

Ok. Jag har 225 IE.
    Jo, det är väl bra att känna men inte så skönt och tidigare gånger har jag haft runt 15 ägg så jag hoppas det inte är någon överstimulering på gång...
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-22 21:19:18 följande:
    Nej jag vet. Klart det kan finnas ett guldägg. Men jag läste någonstans att just hög hormondos gjorde det sämre? Men jag kan ha missuppfattat det också. Blev mest ledsen när jag kände att hoppet bara sjönk.

Det här är vårt tredje försök, så känns som att de snart kommer säga att vi lika gärna kan ge upp för att det ändå inte går. Äh, som ni märker. En riktig negativ dag idag. Men det får väl lov att vara så ibland.
    Åh! Önskar att jag kunde säga något som ger dig hoppet tillbaka!
    Det enda jag kommer på är att det här är vårt 8e försök och läkarna säger att det bara handlar om att rätt embryo ska sättas in. Så det är bara att kämpa på! KRAM
  • Sjöblomman
    Nella79 skrev 2016-03-22 22:00:30 följande:

Har en fråga , tar alla blodprov sprutdag 6? Idag var jag på första ultraljud men ingen sa något om blodprov. Lite orolig nu :(

Nej nej, det är olika. Jag har aldrig tagit blodprov under spruttiden.
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-23 06:10:25 följande:
    Tack för pepp fina du! Jag hoppas att det går bra för oss båda den här gången <3

Har du också haft få ägg och hög hormondos? Eller ser det annorlunda ut för dig?
    Tack! Och så klart håller jag tummarna för er!

Nej, jag har haft runt 15 ägg oavsett långa eller korta. Äggen har varit "perfekta" så de vet inte varför det inte fungerat mer än en gång, men då fick vi ju MF.

Har du kollat om du kan få sätta in två? Vi gjorde det sist och ska göra så igen.
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-23 15:40:06 följande:
    Ja jag frågade det sist jag ringde kliniken för någon fråga. De sa att det "absolut är en relevant fråga". Så vi ska ta upp det med läkaren nästa gång vi träffar någon, det sa sjuksköterskan jag pratade med att hon tyckte. Men till saken hör att vi aldrig ens haft två dugliga ägg. Första försöket "dog" alla våra tre befruktade ägg innan insättning. Andra försöket fick vi ett tillbaka, men de andra två klarade sig inte till frysen. Det visste de redan när vi var där för insättning, att de andra två befruktade inte skulle klara sig så långt. Men vi hoppas att det finns två och att vi i så fall får sätta tillbaka båda. Det skulle kännas skönt och något som både jag och sambon är överens om att vi vill.
    Ja just det. Nu minns jag. Ditt första försök var ungefär samtidigt som jag blev gravid och sedan fick MF. Håller verkligen tummarna för att det ska gå vägen för er nu och att ni får fler ägg.

Är det så att tre försök gäller per par eller kan din sambo också göra?
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-23 18:18:24 följande:
    Nej det är per par. Så efter detta får vi betala. Men har väl sagt att om inte läkarna säger blankt nej och att det typ är omöjligt, så försöker vi några gånger till på mig. Det är ju jag som känner den här enorma längtan efter att få bära ett barn, så att "bara gå över till sambon" som många verkar tro att man kan göra, skulle innebära en enorm sorg för mig. Jag känner ju samma sorg som alla andra kvinnor som inte kan få barn. Jag hoppas verkligen att det går vägen den här gången, för oss båda. Tack för dina ord! <3
    Ja, herregud, det förstår jag! Inte meningen om du tolkade mig så, jag menade inte att ni skulle hoppa över till din sambo. Tänkte bara på hur "lagen" var utformad.
    Har full förståelse för det och hoppas verkligen att det ska gå vägen nu! Kan ni betala i Sverige eller måste ni till Danmark i så fall?
  • Sjöblomman
    BK1986 skrev 2016-03-24 07:34:19 följande:

För alla er här som gjort flera försök: hur mådde ni både fysiskt och psykiskt andra gången? Bättre eller sämre än första?

Hittills har jag mått galant sedan jag återhämtat mig från första gångens besvikelse och bara varit positiv och glad. Men nu börjar jag känna alla tankar om orättvisa igen, och funderar om det kommer vara lika tungt denna gång...

För mig har det varit ungefär samma varje gång. Positiv i början, negativa tankar under sprayning och sen positiv från ruvning. Det går verkligen upp och ner men det är fantastiskt hur hoppet alltid återvänder! Kram
  • Sjöblomman
    zasu skrev 2016-03-24 10:19:02 följande:

Kom lite blödningar igår och idag på TD testade jag negativt. Är så ledsen, känns så tungt.

KRAM
  • Sjöblomman
    MariaC skrev 2016-03-25 22:11:36 följande:

Hej, hoppar in här jag med =) Har sprayat med Synarela i 31 dagar nu och började med Gonal-F igår. Svårt att förmå sig att sticka in sprutan men man är ju så illa tvungen! På tisdag ska vi på första ultraljudet. Detta är vår första IVF så allt är nytt och nervöst. Hoppas så att det ska gå vägen!! =)

Välkommen! Förstår att allt är nervöst men försök ta det lugnt.
Svar på tråden IVF mars/april