• linoa131

IVF mars/april

Har mött lite samma problem med min sambo när vi planerade inför ivf med läkaren och insåg att äggplocket hamnar precis när han skulle åka. Flygbiljetterna är beställda sedan i höstas och något han sett mycket framemot. Vi pratade mycket om vad vi hade som alternativ men till slut tyckte han att ivf var det vi mest har väntat på och också kämpat för att kunna göra. Nu är det min och min sambos egen situation och val så ser helt klart annorlunda ut för dig vad ni ska välja. För oss är det också första ivf, och vi (mest jag dock) har verkligen kämpat med allt och alla sen i somras för att få saker att hända så jag hade blivit väldigt besviken om han hade valt att åka. Det var ändå en självklarhet för honom att stanna och ta ivfet. Bara lite besviken att det blev så "dålig " timming. I mitt fall är det också det att jag har blivit opererad via titthålsundersökning precis, de har fixat till en äggledare som lämnades kvar och jag är livrädd. både för att sammanväxningarna ska komma tillbaka och förstöra igen graviditetschanserna, men även att det skulle bli befruktning på egenhand och leder till utomkvedshavandeskap. .. Därför är det så livsviktigt för oss att genomföra ivf så fort det går.

• linoa131

Jag är så rädd alltså att behöva gå igenom all process och behöva bli opererad igen. Allt har varit så himla trögt, jobbigt och smärtsamt.

• linoa131
    BK1986 skrev 2016-03-20 10:35:57 följande:

Tänkte ringa kliniken imorgon och prata med dem igen. Vet ju efter förra gången att man gör ET bara efter någon dag. Det är såklart ett alternativ att min man stannar hemma. Men han hade liksom en enda stor grej planerat för sin egen skull i år (som dessutom bara händer vart tredje år) och det kändes bara så typiskt att han skulle missa det. :/

Det som gjorde att jag fick panik var att kliniken bara bestämt att lördag var min stoppdag helt plötsligt. Trodde att de skulle ringa upp och bestämma en dag framöver. För det är klart att vi funderar ju också på om vi lyckats på egen hand, och då finns det ju en risk att man "förstör" det genom att framkalla mens.

Men vi tänkte nog att jag plockar ut tabletterna imorgon och startar då istället.

Men tillbaka till dig! Haha bara att tänka tillbaka fick jag ångest. Nu blinkar vi framåt.

Ring kliniken, berätta allt som oroar dig imorgon, ni kommer säkert hitta en bra lösning på dina bekymmer. I värsta fall får din man taden roliga resan om 3 år igen och leder era ivf till barn så kan han nog vara glad med det ändå eller hur!
  • linoa131
    Sjöblomman skrev 2016-03-22 19:14:31 följande:

Välkommen!

Hur länge har du tagit gonal-F? Kör du korta?

Jag kör långa nu, har tidigare använt gonal-F både vid två korta och ett långt. Nu är jag inne på sprutdag 5 och fick ordentliga känningar redan igår. Svullen och öm, känns trångt där inne. Tidigare försök har jag inte känt något förrän tidigast dag 8-9...

Känningar låter lovande .
  • linoa131
    BK1986 skrev 2016-03-22 08:38:05 följande:

Uppdatering härifrån: Ringde kliniken och förklarade läget igår. Sköterskan var förstående och sa att hon tyckte att vi skulle vänta och ta det när det passade oss. Sen gick jag på toa och vad händer om inte en blodblandad flytning. Började kolla datum och det skulle kunna vara en nidblödning! Vågar inte hoppas på det, det skulle vara helt sjukt. Inget mer blod hittills idag så vi får väl se vad som händer. Mest troligt är det bara en helt vanlig mellanblödning.

Annars hoppas jag verkligen att det är mensen som är på G så att vi får börja snart. :)

Oj! Du kanske är gravid! Man får aldrig ge upp hoppet! Hade varit underbart. Men annars har du chans med ivf alldeles strax.
  • linoa131
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-22 13:45:06 följande:

Uh. Är inte på bra och positivt humör idag. Det där går ju alltid upp och ner, men idag är hoppet långt borta. Läste någonstans att om man är en sådan som får få ägg trots hög stimulans med hormoner, så har man väldigt liten chans att bli gravid. Det gör ont i mig att behöva läsa det. Det ger ju liksom mig noll hopp om att vi någonsin kommer lyckas. Känns tungt idag.

Det finns sådana dagar. få ägg går bra bara det rätta finns med! Klart du ska bli gravid! Varje försök har man rätt att hoppas till 100%! Vi är inga matematiker här.statistik är tråkigt. Ta nya tag om det inte fungerar men nu kör vi järnet!
  • linoa131
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-22 21:19:18 följande:

Nej jag vet. Klart det kan finnas ett guldägg. Men jag läste någonstans att just hög hormondos gjorde det sämre? Men jag kan ha missuppfattat det också. Blev mest ledsen när jag kände att hoppet bara sjönk.

Det här är vårt tredje försök, så känns som att de snart kommer säga att vi lika gärna kan ge upp för att det ändå inte går. Äh, som ni märker. En riktig negativ dag idag. Men det får väl lov att vara så ibland.

Det där med hormondosering tycker jag inte att du behöver oroa dig för! Läkarna vet vad de gör, ivf är något mycket framgångsrikt och verkar vara välbehärskat. Min plan är att ta ett privat försök, hoppas på många möjligheter till åtetförande,sen kanske man kommer fram i sahlgrenskas kö och kör 3 försök och om inget har hänt då kör vi säkert vidare. .. så i min värld är inte 3 försök mycket!
  • linoa131
    zasu skrev 2016-03-24 10:19:02 följande:

Kom lite blödningar igår och idag på TD testade jag negativt. Är så ledsen, känns så tungt.

vad trist. Känner med dig och hoppas att du börjar snart planera för nästa gång.
  • linoa131

Snart är det min tur att äntligen börja. Fick mens igår och blev rikligt på eftermiddagen så för en gångs skull är det tydligt. Jag måste få tag på dem under dagen för att se när jag kan börja! Känns mycket spännande och nervöst.

Härligt Ivfsyskon håller tummarna!

Nella79 bra nu hoppas vi att det fortsätter fint! Blir snart insättning för dig med!

• linoa131

Nu går det snabbt helt plötsligt :-S. Ringde precis jourtelefon och läkaren tyckte att jag skulle börja redan ikväll med min gonalF på dos 112,5. Den rikliga blödningen kom alltså på eftermiddagen Men hon tyckte att det var bra att börja redan ikväll. trodde att jag skulle börja typ tisdag. Jag är jätteorolig, spänd och samtidigt hur lycklig som helst! Första ultraljud på fredag. Nu kör vi!

Svar på tråden IVF mars/april