• Sjöblomman

IVF mars/april

CAM86 skrev 2016-03-14 08:41:06 följande:

God morgon alla! Jag ska ta sista sprayen idag, och upptäckte att den är slut!! :( ska börja med sprutorna i morgon, men vad händer nu? Om jag ringer kliniken så kommer de inte ringa tillbaka Förns senare ikväll eller i morgon och då är det ju försent :( någon som

Vet?

Oj vad jobbigt! Hade du inte skrivit upp på förpackningen? De måste ju kunna hjälpa till!

Hoppas det läser sig!
  • Sjöblomman
    Nicka skrev 2016-03-14 13:44:09 följande:
    Har du provat att mejla kliniken? Eller prata in på telefonsvarare? Annars vet jag inte vad man kan göra..
    Jag fick utskrivet två och började på flaska två innan första va slut..
    Hoppas de löser sej!
    Ja. Jag fick också två. Kör dock klart den första innan jag börjar med den andra.
  • Sjöblomman

Tar ni samma spray? Det kanske är olika.

Jag tar synarela två gånger om dagen. När jag börjar med sprutor är det en gång om dagen istället.

• Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-14 20:51:45 följande:
    Jag tror att det är lite olika med synarelan också. Jag tar också synarela precis som du, men en spraypuff mer om dagen då som sagt
    Ja tydligen.

Och vissa tar spruta på morgonen, själv har jag alltid fått ta på kvällen.
  • Sjöblomman
    CAM86 skrev 2016-03-14 21:22:13 följande:

Fel Av mig, hade fått för mig att sprutan skulle tas som nässprayen, så ska ta sprutan på kvällen, så då förhoppningsvis har de ringt upp mig :) håller alla tummar att inget är förstört, blir rädd att man måste börja om från början

Jamen dåså! Det kommer säkert lösa sig! Kram
  • Sjöblomman
    CAM86 skrev 2016-03-15 08:07:53 följande:

Nu har jag precis pratat med kliniken och de sa att jag kan börja med sprutan som planerat så jag behövde inte vara orolig.. Tack för era kommentarer massa kramar

Skönt! Men vad ska du ta som stop? Eftersom du slutar med sprayen så måste det ju ersättas med en annan spruta. I annat fall kommer kroppen ägglossa innan ÄP.
  • Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-03-15 12:24:03 följande:

När jag var hos sjuksköterskan sist och frågade om orsakerna till att embryon inte fäster kunde inte hon svara. Vet ni det? Finns det saker som man kan undvika eller göra för att gynna processen?

Zasu hur går det för dig? Du har väl fått ett återförande om inte jag blandar ihop

CAM86 vilken tur att du fick tag på dem och kunde fortsätta som planerat.

Orsaken är att embryot inte fortsätter att utveckla sig.
  • Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-03-15 14:30:34 följande:

När de pratar om embryon som har odlats 5 dagar istället för 2, har de större chans attffortsätta utveckla sig efter återförandet?

Endast ur synvinkeln att 5-dagars redan har sållat bort de "dåliga" 2-dagars. Men ett bra 2-dagars skulle ju utvecklats till 5-dagars.
  • Sjöblomman
    CAM86 skrev 2016-03-15 20:29:53 följande:

Gonal -f heter sprutan, ingen aning om varför det är så olika angående nässprayen :/

Håller med Regnbågsdröm! Du måste ringa dem igen. Har använt gonal-F fyra gånger nu och de är väldigt tydliga med att du måste ha något som stoppar ägglossning, eftersom du stimulerar så starkt med gonal-F. Antingen nässpray som är nedtrappad eller spruta, typ orgalutran.
  • Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-03-15 22:41:30 följande:
    Är det bara 2 dagar eller 5 eller kan det vara allt möjligt från 2 dagar? Förstår inte riktigt detta alltså. allt är så mycket mer komplicerat än vad jag trodde om ivf när det börjar bli aktuellt. . . Handlar det om kvaliteten på äggen att de går att utvecklas i 5 dagar eller är det en blandning av olika faktorer och lite tur? Är det bättre för ett embryo att utvecklas en lägre tid utanför livmodern? Ursäkta om du känner att du upprepar dig :-S
    Livmodern är alltid den bästa och mest optimala platsen för ett embryo. Ibland kan de vilja odla vidare, tex om man fått många fina ägg. För att se vilket som har bäst förutsättningar. Man kan sätta in 2-dagars, 3-dagars, 4-dagars... Men jag tror att det vanligaste är 2-dagars eller 5-dagars (blastocyst).

Ingen fara! Svarar gärna på frågor! Det är en djungel...
Svar på tråden IVF mars/april