• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Emmet1976 skrev 2016-04-29 06:44:05 följande:
    Rakt av utan att minska gradvis? När jag körde med Crinone i samband med Pergotimekur, sa min läkare att jag skulle fortsätta under första tredjedelen av min graviditet för att minska missfallsrisken. Det tyckte jag lät logiskt.
    Jag har personligen dålig erfarenhet av standardupplägg för läkemedelskurer och kräver alltid en extra kontroll innan jag upphör. (Har dålig erfarenhet av när min far ombads sluta med sitt waran efter stabdardperioden och då strax efter fick en stroke). Vi är människor som reagerar olika och inga robotar, oavsett vad läkarna vill tro.
    Nu var det sagt. ;) Trevlig fredag.
    Här sprack precis solen upp!
    Japp. Man slutar efter 15 doser. Punkt.
    Jag håller med dig om att det är dumt, men samtidigt är det ju så att om man inte gått till graviditet innan så vet ju inte läkarna hur min kropp klarar det själv. Tanken är ju ändå att kroppen själv ska tillverka progesteron vid en graviditet.
    Men jag har helt klart tänkt tanken att fortsätta, då jag har Crinone hemma från första försöket som aldrig kom till ruvning. Men skulle aldrig göra något bara på känsla. Säger sjukvården att man inte ska, då litar man ju på det. Hade det varit så att det verkligen var så att man ökade chansen till att inte få missfall, då hade väl alla tagit det i början? Jag vet inte, men det känns ändå någonstans som att sjukvården väl måste göra vad de tror på. Verkar orimligt annars?
  • Regnbågsdröm
    zasu skrev 2016-04-29 12:28:55 följande:

Precis kommit hem efter ägguttag, 4 st blev det. Hoppas att allt går bra över helgen, återföring på måndag.

Håller tummarna!
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-04-29 10:31:14 följande:
    Uppenbarligen säger de ju olika om det.
    Ja, uppenbarligen. Som med så mycket annat. Tröttsamt faktiskt.
  • Regnbågsdröm
    Emmet1976 skrev 2016-04-30 10:16:17 följande:
    Jag läste instruktionsbrevet igen från Sophiahemmet och där står det att vi som använder vaginaltabletten Lutinus (3 ggr per dag) ska fortsätta ytterligare några veckor med progesteronvehandlingen om TD visar positivt. Läkaren meddelar sedan när man ska sluta. Dvs 17 ruvardagar + några veckor ytterligare. Om man får neg på TD (17:de RD) så slutar man. Ungefär samma som min läkare sa på gyn som remitterade mig dit i samband med att jag använde Crinone och Pergotime, vilket inte funkade på mig.

Därför tycker jag att du ska ställa frågan med detta som underlag till din läkare. Vi använder ju båda progesteron så varför så olika behandlingar på "samma åkomma"? Jag är en vetgirig och nördig jäkel nämligen och vill veta haha. :)
    Jadu, det kan man fråga sig varför det är så olika. Men å andra sidan så tar vi ju olika läkemedel också. Jag har svårt att tro att de skriver ut extra än vad de har som standard bara för att man typ läst på familjeliv att de gör annat på andra kliniker. Däremot kanske jag kan få använda de som jag redan har hemma. Men skulle ju aldrig göra det om jag inte fått det sagt från kliniken. Det är svårt det här. För samtidigt vill jag typ göra så som du säger. Och fråga. Samtidigt är jag rädd för att de ändå blir sura på mig igen för att jag googlat igen (vilket de gett mig förbud från) och återigen inte litar på att de gör rätt. Samtidigt är jag ju rädd för att jag förstår för mig själv om jag får positivt och inte tar Crinone längre.
  • Regnbågsdröm
    Lotten skrev 2016-04-30 15:20:48 följande:
    I mitt brev står det fram till TD. Jag fick tidigt missfall och slutade på vår testdag. Ska också kolla upp detta. Vi har TD 9/5.
    Vi har samma TD Lotten. Tar du också Crinone? Eller lutinus eller vad det heter? Vilken klinik går du på?
  • Regnbågsdröm
    Emmet1976 skrev 2016-04-30 14:51:05 följande:
    Jag ska fråga min läkare nästa gång jag är där varför läkare resonerar olika. :)
    Det var crinone jag tog tidigare även om det inte var ivf då utan bara Pergo så är det progesteron... Resonemanget var ju samma av mina två olika läkare även på dessa olika progesteronpreparat. Även de som kör progesteronkrämer slutar i regel inte tvärt av och fortsätter ofta i flera veckor efter positivt resultat. De är inte på samma klinik heller. Jag är bara nyfiken och har svårt att bara ta instruktioner utan att förstå varför. :)
    RMC i Malmö kör i alla fall att man tar paketet på 15 kurer. Man slutar innan TD. Så oavsett vad man får för resultat sen så tar man inte mer än 15 stycken krämer.
  • Regnbågsdröm
    Lotten skrev 2016-04-30 17:18:34 följande:
    Åh! Spännande!

Jag tar Lutinus. Även förra försöket. Nordic ivf center i Göteborg. Dudå? :)
    Går på RMC i Malmö
  • Regnbågsdröm
    Emmet1976 skrev 2016-04-30 22:03:24 följande:

Läste nu på Fass för vårdpersonal.
    Lutinus ska fortsätta tas i 30 dagar efter bekräftad graviditet.
    Crinone "lämpligaste behandlingstiden ej studerad"

Nu förstår jag varför set varierar mellan olika kliniker. :)
    (Om Fass har rätt, vilket jag utgår ifrån är läkarnas facit...)
    Trevlig Valborg :)

Ja, få är det med andra ord inte konstigt att vi med Crinone tar kortare tid.
  • Regnbågsdröm

RD 8 idag. Hur mår alla andra ruvare här? Nästa vecka är det den psykiskt jobbiga veckan, då jag vet att blodet skulle kunna komma. Fan, det gör så ont när man tänker tanken på att inte lyckas. Man vill så gärna, och längtar så mycket efter det man just nu tror är där inne. <3

• Regnbågsdröm
    Lotten skrev 2016-05-01 09:33:12 följande:
    Hade du TD 9/5? :) Hur kommer det sig att jag är är på RD 11 idag?

Hur räknar ni RD. Är det dagen efter insättning eller samma dag? :)

Jag har faktiskt varit sjukskriven i 2 veckor nu. Jag behöver hjälp, ska få det nästa vecka. Börjar jobba på onsdag men inte heldagar. Den här resan mot ett barn har tagit så hårt på mig!

Jag har börjat få känningar i magen. Igår började det kännas som mensvärk vid flera tillfällen så jag är livrädd för att det ska komma blod.
    Vissa kliniker har väl förmodligen testdag efter färre dagar, antar jag. Jag hade ET 24 april, vilket de räknar som dag 1. Så RD 8 idag och testdag enligt kliniken den 9/5.

Tråkigt att du har det så jobbigt. Hoppas det blir bättre! Det psykiska är det absolut värsta i den här perioden, men man klarar det. Stor kram till dig! Hoppas på fina plus för oss båda
Svar på tråden IVF mars/april