• Regnbågsdröm

IVF mars/april

celavie1 skrev 2016-04-13 18:54:04 följande:
    Nej vad tråkigt och få ett sådant besked. Så ledsen :(
    Är de säkra på att den måste opereras bort då? Jag trodde de tog ett test av den och utifrån testresultat beslutade om åtgärd? Kram 
    Nej de är inte säkra. De är inte ens säkra på att det är en polyp. Men eftersom jag är mitt uppe i behandlingen så var alternativet att avbryta nu och skicka mig till kvinnokliniken för kontroll. Eller fortsätta... Men vet inte vad att fortsätta egentligen innebär. Antingen att det de tror är en polyp typ försvinner (går det tror du?) eller att göra äggplock och frysa äggen för att sen kolla polypen efteråt. Läkaren bestämde att vi skulle fortsätta behandlingen och komma tillbaka på måndag och se hur det ser ut. Antar att vi får fråga mer då om allt. Nu blev ju allt så förvirrat. Spontant känner jag ju, som skrivet innan, att gå till ÄP och sen frysa är som att kasta försöket åt helvete.. För att något ska klara sig till frysen känns knappt ens som en drömvärld. Men det är ju om det går att frysa direkt kanske. Vi får se vad de säger. Känns så jävla jobbigt just nu, som att allt hopp bara försvann. Kan ju liksom inte börja hoppas på att det inte är en polyp och att den ska vara borta på måndag? Det känns ju som något helt orimligt att hoppas på.
  • Regnbågsdröm
    celavie1 skrev 2016-04-13 19:28:50 följande:
    Jag förstår att du blir knäckt. Jag vet inte så mycket om polyper men vet att de kan ha olika karaktär och att de bör undersökas. Kan behandlas med kirurgi och mediciner tror jag. Tror även att man ibland inte behöver göra något. Men som sagt vet inte säkert.
    Om behov uppstår låter väl äggfrysning som ett gott alternativ för senare befruktning. Jag hoppas verkligen de finner på råd och ger dig lugnande besked på måndag.  Försök tänk positivt eller finn något som distraherar tankarna. Typ lyssna på ljudbok, sträckkolla på serier eller nåt. Bara skjut iväg tankarna tills på måndag.
    Tack vännen. Jag ska försöka.
  • Regnbågsdröm
    Fame skrev 2016-04-13 20:07:29 följande:
    Polyper i tarmarna (en annan sak men ändå) känner jag väl till, är vanligt och är sällan nåt problem, då brukar man knipsa av dem o skicka på analys för säkerhets skull. och oftast händer inte mer än så. Min mamma har tagit bort polyper vid livmodern flera gånger och hon blev gravid med tre barn. Har dessutom en bekant som hade stora problem med myom (rätt rejäla historier man kan få i livmodern) och hon och mannen hade fått höra att det kan störa vid barntillverkning men när de tagit bort under ett ingrepp blev hon sedan gravid och har nu en liten pojk och en yngre flicka.. Inte ge upp!!! Polypen kan ha kommit nu för allt vad vi vet, behöver inte vara farlig alls eller förstöra dina chanser.

Jag förstår att det är enormt frustrerande när man är igång med IVF, men försök ta en dag i taget! Själv fick jag allvarliga cellförändringar 2013 som visade sig vara cancer in situ som de kallar det, blev opererad (med barntillverkningsförbud i minst ett år) och sprang på kontroller.. Det var sannolikt en mycket stökigare historia än du kommer behöva gå igenom men ville bara skriva att du inte är ensam, ta en dag i taget, försök att inte se allt i svart o var snäll mot dig själv. Många kramar. 
    Tack för de orden. Jag ska försöka vara lite snällare mot mig själv än vad jag är just nu. Det känns bara så svårt. Och är tufft att fortsätta med sprutorna också när man inte vet om det över huvud taget är någon mening att jag pumpar min kropp med mer hormoner. En del av mig känner att vi lika gärna hade kunnat avbryta idag. Men borde ju finnas någon anledning till att läkaren ville fortsätta. Men jag har nog inte riktigt förstått den anledningen tror jag. Vill så gärna att de bara ska säga på måndag att de såg fel och att det inte var någon jäkla polyp.
  • Regnbågsdröm
    Lillajag86 skrev 2016-04-13 22:46:24 följande:

Hej tjejer!
    Ville bara berätta att det inte blev någonting alls för oss denna gång. Av sju ägg blev endast två befruktade. Ett av dem hade min genetiska sjukdom och det andra hade inte utvecklats ordentligt och gick inte att analysera. Så ingen återföring alls. Är helt förstörd just nu... Vi kommer med största sannolikhet att få vänta till efter sommaren innan vi får försöka igen.

Lider med dig. Nu börjar det negativa i den här gruppen. Jävla skit. Jag förstår känslan av att vara helt förstörd, lever också i den nu. Stor kram till dig, även om jag vet att det knappt hjälper i sorgen.
  • Regnbågsdröm
    Sarah32 skrev 2016-04-14 11:42:58 följande:

Var på ultraljud idag och fick tyvärr också negativa besked:( Jag har fått en cysta på ena äggstocken som har "ätit upp" alla hormoner och därmed förhindrat att några äggblåsor har bildats. Jag fick avbryta behandlingen och ska sedan invänta mens för att återigen påbörja det långa protokollet med tätare ultraljud. Skulle åkt till jobbet efter lunch, men lämnade in att jag kompar hela dagen, för här sitter jag nu med tårarna rinnande nerför kinderna.....

Ingenting är väl förvisso kört, men det är en sådan anspänning man bygger upp och all denna väntan! Jag blir smått tokig! Ja, alla här förstår nog:(

Hoppas att det går bättre för dig och att du inte tvingas avbryta:( Jag ska bryta ihop lite mer idag för att sedan ta nya tag att skapa ny energi att börja om. Kram till dig!

Alltså vad fan. Jag blir så ledsen för dig. Och för oss alla. Förstår precis känslan, jag sitter fortfarande hemma och gråter efter beskedet igår. Troligtvis får väl jag också avbryta. Ska väl ske ett under annars tänker jag. Men ska försöka att inte tänka för mycket fram till på måndag även om det är svårt. De avbröt ju inte direkt i alla fall.

Lider med dig. Och finns här så gott jag kan. Får jag också avbryta så får vi följas åt igen sen, även om jag kanske hamnar efter med tanke på polypen och så <3
  • Regnbågsdröm
    Gummianka skrev 2016-04-14 13:43:38 följande:

Hej hoppar in här på tråden:)

Har gjort mitt första ivf den 24/3 blev dock ej något plus och inga ägg till frysen :'(.

Så nu är ev äp v. 22.

Nån som vart med om att först inte få nåra ägg till frysen och nästa gång fått till frys? Är så orolig för att inte få nåra denna gång heller. Vi fick tot 10 ägg varav 4 blev befruktade och ett av dem hade tydligen blivit dubbelbefruktat så de fick dom ta bort.

Nån mer därute?

Kram på er alla som kämpar!

Det är rätt vanligt att inte få några ägg till frysen, så det är du verkligen inte ensam om. Men det kan absolut skilja sig från försök till försök också. Likaså antalet ägg man får ut. IVF är ett lotteri med väldigt få storvinster tyvärr.
  • Regnbågsdröm
    Sarah32 skrev 2016-04-14 15:15:57 följande:

Tack, det är skönt med stöd här från alla. Ja, det är väl bara att samla ny kraft och fortsätta igen, ger upp gör man ju inte precis:/

Hoppas du får roligare besked på måndag, under kan ju ske!

Jag ska försöka få mens så snart som möjligtbdå, otroligt drygt att få gå och vänta på det! Om den behagar komma inom 1-2 veckor så får jag ett försök innan semestern, blir den mer försenad blir det deppigt värre:(

Ja det är tufft, men man klarar det. Man måste klara det! Jag greppar efter halmstrån av hopp hela tiden nu för att inte lägga mig ner och dö, typ. Vi får se på måndag vad som sägs. Läkaren ville ju trots allt inte avbryta direkt, så får försöka tänka på det.

Men du hinner med ett försök till innan sommaren om mensen kommer som den ska? Vänta och se. Kommer den inte så får din kropp vila över sommaren. Det gör ont när jag tänker på att jag kanske måste det. Men samtidigt kan det kanske vara bra både fysiskt och psykiskt. Jag vet inte. Men man klarar det också om man måste <3
  • Regnbågsdröm
    Gummianka skrev 2016-04-14 15:03:57 följande:

Sjöblomman. Hur orkar man fortsätta? Jag har vart sååå nere sen jag fick mens och då har jag bara gjort en.

Äveb om mam ej får några till frysen på tre ivf försök får man ej mer försök då?

Det är olika på olika kliniker hur många försök som är "gratisförsök" och också vad som gills som ett försök. Men har aldrig hört att det inte skulle gillas som ett försök bara för att man inte fått något till frysen. Då skulle väldigt många kunna få hur många försök som helst.
  • Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-04-14 16:24:53 följande:

Då har vi fått prata med läkaren. Av 9 ägg hade 6 varit mogna. De kunde inte se att det var något fel på spermierna och det enda som var skumt med äggen är att vissa är "korniga". Läkaren visste dock inte om det hade någon betydelse.

Nu vill de prova långa protokollet eftersom det enligt läkaren ger bättre äggmognad. Ska spraya med suprecur. Var det Suprecur ni sa var slut hos leverantörerna?

Vi får börja direkt på denna blödning eftersom jag inte är gravid. Nu är jag bara i valet och kvalet om jag verkligen orkar köra direkt. Är så trött och slut efter denna vår.

Nej, det är synarela som har varit/är slut hos leverantörerna. Så säkert ingen fara med den andra.

Ni kan bara känna efter själva vad som är bäst för er! Känner ni att ni vill avvakta så gör det!
  • Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-04-14 16:44:58 följande:
    Det är precis det jag funderar på. Samtidigt betyder det att vi måste vänta till efter sommaren och det känns så långt bort.

Mannen säger att jag får bestämma eftersom det är jag som far mest illa av allt detta. Men det är svårt att veta hur man känner. :/
    Förstår att det är svårt. Men långt protokoll är ju också just långt. Du börjar inte med sprayen förrän typ 20 dagar efter mensen. Så risken är att du ångrar dig om ni inte kör igång nu, eftersom ni får vänta så himla länge annars
Svar på tråden IVF mars/april