Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

Jag är mot förslaget och ser det som en självklarhet att det inte ska gå. Det går naturligtvis inte att jämföra med kvinnors aborträtt. Vid en abort avbryts graviditeten och det finns inget barn att ta ställning till. Vid en födsel så finns det! (Det är väl självklart?).

Trots allt är pappans ansvar för barnet som minst rent ekonomiskt, (det finns liksom inga lagar om umgänge). Att barnet inte skulle ha rätt att bli försörjt av båda sina föräldrar bara för att farsan är oansvarig är så dumt så det finns inte! Till underhållet kommer naturligtvis också arvsrätt. Varför ska den fråntas barnet?

• Anonym (Maria)
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-05 08:26:42 följande:
    För att mannen inte vill ha det?
    Männen ska slippa betala om männen inte vill betala? Halledussingen!

Då är vi snabbt tillbaka flera decennier i utvecklingen. Du vet varför underhållsstödet alls infördes, va? För att män som inte direkt måste betala är så kassa på att göra det. Självklart drabbade det barnen, och till en viss del själva samhället då kvinnorna tvingades ta till bidrag för att de inte ensamma klarade barnen. Framför allt fick barnen det sämre med en förälder som "inte ville".
  • Anonym (Maria)
    louloufox skrev 2016-03-05 08:31:39 följande:

Självklart ska även mannen kunna göra abort...

(juridisk)

Kvinnor i detta land har blivit så jävla skitnödiga i kvinnors rättigheter att dom totalt skiter i mannens...

Ni som hävdar att barnen har rätt till två föräldrar, hur ställer ni er till alla dessa singelkvinnor som ineminerar sig för att dom tvunget måste yngla av sig... Då är det ingen som säger att barnen måste ha en pappa...

Och i homosexuella förhållande där får ungen bara antingen två pappor eller två mammor...

Det är väl bättre att ungen får EN förälder som faktiskt vill ha ungen än en som inte vill men blir tvingad...

Det är LIKA mycket kvinnans ansvar att skydda sig.

Men ni lägger allt ansvar hos mannen. Skrämmande!

Nej, det gör "vi" inte. Tänk efter - är det något kön som normalt alltid tar ansvar för barn så är det kvinnorna, och har alltid varit. "Allt ansvar på mannen" - fnys!

Självklart blir det en annan sak när det verkligen bara finns en förälder. Det går inte att jämföra med att det faktiskt finns två.

Lika lite som att det går att jämföra ett barn som inte finns (abort) med ett barn som faktiskt finns!
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-05 08:37:25 följande:
    Ska du köra den stilen så får du inga fler svar.
    Tack och adjö.
    Och du fattar inte att det oftast är just att tysta ner motparten som många debatter handlar om?! Att du går med på att sluta argumentera mot mig visar bara din begåvningsnivå. . .

Varför får jag överhuvudtaget en känsla av att den här frågan har precis samma typer av debattörer som frågan om till exempel dödsstraff och SD. I de frågorna kan man se svart på vitt att utbildningsnivån signifikant skiljer sig mellan de olika åsikterna. Får en så skum känsla av att det här också är just en sådan fråga.

Personer med lägre begåvning ser det "enkla" och barnsliga i stil med "ska Anna få så ska Kalle också få". Andra ser liksom resten, problemen, helheten. . .
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-05 08:50:08 följande:
    "Halledussingen"

Är det ett bra sätt att argumentera för sin sak?
    Bara för att markera ditt förlöjligande av mig, där har du anledningen till att jag inte längre vill diskutera med dig.
    Varför får jag överhuvudtaget en känsla av att du är en typ som alltid kör härskarteknik och tror dig "vunnit" när din motpart slutar svara? Fattar du inte att det är DU som är orsaken, inte dina argument?
    Fast, nej det förstår du nog inte då du troligen ingår i den grupp du avslutade ditt inlägg med att nämna.

Vill du veta vad jag har för åsikter om dödsstraff eller SD så får du helt enkelt starta trådar i ämnet, jag lovar att svara.
    Mitt "halledussingen" var naturligtvis ytterst ömkande riktat mot de stackars män som får försörja sina barn trots att de sitter där och inte vill. Halledussingen = så synd det är om dem. . .

Jag reagerade också på det felaktiga du skrev om att "Det är mer än självklart att männen ska ha samma valmöjligheter till föräldraskap, om än bara juridiskt."

Jag ska berätta en sak för dig!

Män och kvinnor har samma valmöjligheter när det gäller sina barn. Bra va! Män liksom kvinnor kan välja att skita i dem totalt vad det gäller det sociala, det är bara underhållet som staten tvingar in. Det står mig som mamma fritt att kasta ut mitt barn i detta nu och socialen har då inget annat val än att hitta ett fosterhem. Dock kommer jag att få betala underhållet och barnet kommer att ärva mig. Precis som med män!

Dock kan vi så klart inte jämföra barn som inte finns med barn som faktiskt finns - men det fattar du va?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-05 09:13:59 följande:
    Ok... det du säger är felaktigt är dessvärre min åsikt och för mig är den rätt. Åsikter är just det, ÅSIKTER. Det är inte fakta, det är vad jag TYCKER.
    Jag tycker att det är självklart att män ska kunna få juridisk abort fram till en viss vecka, precis som kvinnan har rätt till fysisk abort till v 18. 

Kanske männens rätt inte ska vara lika långt in i graviditeten, då har trots allt rätt lång tid passerat.

Har mannen gjort det, genomfört en juridisk abort, ska inget underhåll betalas och inget arv utdelas.

Det är MIN ÅSIKT och jag vet att du inte håller med och det är ok så länge du inte gör dina försök att förminska mig och det jag skriver.
    Det begriper du nog om du tänker efter.
    Nej, det är inte en åsikt att säga att "män och kvinnor har samma valmöjligheter". Det är ett faktapåstående som kan vara sant eller falskt. En åsikt kan vara "choklad är gott". Det du skrev kan naturligtvis ifrågasättas.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-05 09:38:05 följande:
    Jaja, tolka som du vill.
    Det förändrar ingenting.

Du vägrar förstå vad jag skriver. Vi kanske ska sluta här?
    Ska man vara petnoga är det inte en fråga om att tolka.

Vad som definierar en åsikt, ett faktapåstående eller rent av ett fakta är mycket tydligt. Antingen är det si eller så är det så. Det finns ingen tolkning i det.
    Anonym (snabba slutsatser) skrev 2016-03-05 09:38:30 följande:
    Fast genom detta mycket snabba ställningstagande till andras utbildning och intelligens så tar du ju själv inte in hela bilden. Nr 1 utbildning och intelligens korrelerar i mycket mindre grad än tex utbildning och uppväxtförhållanden. Nr 2 en bedömning av en annan människas intelligens pga deras åsikt fungerar inte om den som bedömer intelligensen är av motsatt åsikt eftersom man inför sig själv i diskussionen känner sig tvingad att förminska motparten.

Dina slutsatser grundar sig enbart på osäkerhet kring dina egna argument och en ovilja att på riktigt ta till dig andras argument och ärligt begrunda dem. Backa lite. Skaffa lite självinsikt och öppna för objektivitet ist.
    Fast nu var det du som var för snabb. Du blandar ihop en mening som börjar med "jag får en känsla av" med ett direkt ställningstagande. Helt fel!
  • Anonym (Maria)
    pyssel skrev 2016-03-05 11:27:10 följande:

Det här föder ju nya spännande frågor: Kan det göras mer än en juridisk abort per graviditet om det finns flera spekulanter? "Förebyggande juridisk abort".

Men är det inte bättre att kunna göra det förebyggande? Inte bara en juridisk abort, utan en hel juridisk sterilisering!!!

"Vilka jäkla ungar som än dyker upp så tänker jag skita blankt i dem. Ekonomiskt och socialt"!

• Anonym (Maria)
    Merellin skrev 2016-03-05 16:58:56 följande:

Kan jag som kvinna då kräva juridisk förlossning och juridisk amning? Om vi nu ändå pratar jämlikhet i en graviditet

Det gjordes som ett skämt, men vi är inte långt därifrån. . . Monty Python-grabbarna skulle bara se den här tråden!

• Anonym (Maria)
    Mandel skrev 2016-03-05 18:13:38 följande:

Är det barnperspektiv att lura mannen genom att säga att man absolut inte vill ha barn och att man minsann använder p-piller fast man inte gör det eller att man erbjuder kondomer som man gjort hål i osv?

Är det verkligen barnperspektiv att ha en pappa som absolut inte vill ha barn och som enbart kommer att ge underhåll?

Är det barnperspektiv att ha oskyddat sex med någon man knappt känner? Med tanke på hur många som sitter här och spyr galla över korkade ex så borde man kanske ha väntat lite innan man skaffade barn?

Dina frågor är helt fel ställda! Antingen talar man om barnperspektiv ELLER om mamman / pappan gör rätt eller fel.

Antingen fokuserar man på mammans och pappans rätt, eller på barnets. Bara en kan sättas främst.

Dessutom - är det inte långt bättre att pappan "bara ger underhåll" än att han inte ens gör det?
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?