• Brumma

Ensam vårdnad

Vårdnaden kommer inte påverka boendet eller umgönge. Man kan ha gemensam vårdnad och inget umgänge och ingen vårdnad men växelvis boende.

Så, vad skulle vårdnaden ändra?

Umgänget är ngt annat och där måste du fundera över vad som är bäst för barnen.

Dina barn är över tio år om jag förstått saken rätt? Då har de ganska mycket att säga till om själva.

Kanske börja med töta dagumgängen. Håller han det så prova med fast vh och om det funkar utöka med ngn dag då och då. Fortsätter allt funka så kan man utöka till vv sedan.

Varför har du inte begärt underhåll genom försäkringskassan? Det ligger på boendeföräldern att begära underhåll, inte den underhållsskyldige föräldern.

• Brumma
    Anonym (Enaföräldern) skrev 2016-03-01 09:21:58 följande:

Så ska jag ge han 50% av tiden och se hur det går eller ska jag kräva upptrappning av umgänget sakta för barnens skull. Jag kan väl inte ens kräva det om han sätter sig emot

Jo det kan du.

Umgänget är till för barnen och det finns inga rekommendationer på umgönge "från noll till hundra" så att säga.

Det första du gör är att ringa familjerätten i din kommun. Säg att du vill ha ett möte. Det är frivilligt så säger han nej måste han inte. MEN det kommer se illa ut om han sedan stämmer på umgänge/boendet.

Ha ett förslag på upptrappning av umgänget. Detta visar på att du tänker på barnen men är villig att arbeta mot vv.

Går han inte med på en upptrappning så lämnar du inte över barnen..

Stämmer han dig brukat upptrappning rekommenderas. Fortsätt visa på att du är villig att samarbeta men att ni måste utgå från barnen.

Hur är barnens kontakt med honom idag?
Svar på tråden Ensam vårdnad