• Anonym (Enaföräldern)

Ensam vårdnad

Hej

För att göra en lång historia kort.

Jag har 3 barn med en person som inte tagit ditt ansvar över barnen på 10 år.

Under åren tillsammans började alkoholproblem

Och träningsmani hägra. Jag valde lämna när anabola kom in i bilden och jag inte kunde skydda barnen från en otrevlig vardag.

När vi väl kom ifrån lade exet in sig på psyk föera ggr. Några självmordsförsök hans med också.

Efter mig träffar exet en ny partner och ett nytt barn ser dagens ljus.

Nu har detta förhållande tagit slut.

Anledningen var samma som mitt och mitt ex. Personen sköter inte om familjen tränar flera timmar per dag och börjar med anabola. Igen.

Det tog 4 mån med alkohol och inläggnibg på psykAvd.

Nu har exet till oss båda föräldern till 4 barn som aldrig tagit sin del av föräldrasnsvaret. Träffat en ny. Livet är frid och fröjd enligt exet.

Nu kommer 5 barn till in i bilden och personen som är förälder till mina ska vara förälder och bonusförälder till 9 barn. De flesta yngre än 10 år.

snart kommer ett nytt barn till världen.

Jag vet inte hur jag ska ta i detta, mina barn har inget förtroende för sin andre förälder.

Nu vill denne ha barnen sina 50%.

Personen har inte betalat något för barnen. Varken underhåll eller annat. Inte ställt upp på fritidsintressen eller annat. Denne dyker upp när det passar och nu ska denne bevisa för den nya att hen är en bra förälder.

Här står man och bara kan se på karusellen runt denne person.. Hjälp med tankar?

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Mammatilljesperochkevin06

Hej om du nu har helt ensam vårdnad så ska denne. Inte ha något ifrån dig eftersom det är du som har barnen boende hos dig och du för dom om du förstår vad jag menar? Annars får du ta kontakt med en advokat eller fråga på familjerätten och beskriva ditt ärende

• Anonym (Vera)

Så du har inte fått underhållsstöd via Fk under de här åren? Får man fråga varför du inte ansökt om det?

Vad tror du att ensam vårdnad skulle förändra?

• Kjell2

Du ser till att det blir ett möte med familjerätten är ni får försöka hitta en bra lösning.

Går inte det ta det till tingsrätten.

Lär dig skillnaden mellan umgänge, vårdnad och boende. På vilka grunder det beslutas och vad det innebär

• SupersurasunkSara

Ensam vårdnad har inget med umgänge att göra. Även om du har ensam vårdnad kan den andre föräldern stämma dig och ändå få 50% umgänge.

Boka tid hos familjerådgivare och gå dit med ditt ex. Diskutera fram hur ett umgänge kan se ut, med upptrappning för barnens skull. Kanske ska de börja med att ses bara dagtid ett par timmar? Pappan och barnen ensamma. När de är trygga med pappan, om det någonsin sker, så kan de börja med att träffa även pappans nya och dennes barn, ett par timmar, dagtid. När barnen är trygga med det kan man testa en övernattning osv.

Var noga förberedd när du går till mötet, skriv ner förslag på hur umgänget kan trappas upp, på barnens villkor. Tala om att barnen inte har förtroende för sin förälder längre och att det måste repareras.

OM pappan har förändrats på riktigt så är ju det bara bra, har han inte det, ja då kommer detta inte att fungera alls och då är du där ni är idag igen, men du har gett det en chans iaf.

• SupersurasunkSara

Kom ihåg att få allt ni kommer överens om skriftligt och undertecknat. Kanske ska du vara med ett par ggr när de träffar sin pappa också, det beror på hur gamla de är och vad de minns om sin pappa.

• Brumma

Vårdnaden kommer inte påverka boendet eller umgönge. Man kan ha gemensam vårdnad och inget umgänge och ingen vårdnad men växelvis boende.

Så, vad skulle vårdnaden ändra?

Umgänget är ngt annat och där måste du fundera över vad som är bäst för barnen.

Dina barn är över tio år om jag förstått saken rätt? Då har de ganska mycket att säga till om själva.

Kanske börja med töta dagumgängen. Håller han det så prova med fast vh och om det funkar utöka med ngn dag då och då. Fortsätter allt funka så kan man utöka till vv sedan.

Varför har du inte begärt underhåll genom försäkringskassan? Det ligger på boendeföräldern att begära underhåll, inte den underhållsskyldige föräldern.

• Anonym (Enaföräldern)

Tack för alla svar. När vi gick isär vägrade exet betala underhåll till mig.

Jag orkade inte gå vidare. Är rädd för dennes humör.

Dyker upp och bestämmer som han vill och flörtar in sig hos tex familjerätt och linkande personer. Han har väldigt manipulativt sätt och trevlig utåt.

Nej de är inte över 10 år. tyvärr.

Jag ska läsa på.

Han vill ha 50%rätt av men om detta sker blir det jag som får stå för kostnaderna oavsett. Så den biten blir ingen skillnad. Han vill slippa betala något. Jag tror allt handlar om att visa den nya att han är en bra förälder. Detta tvivlat jag på kommer hålla då han inte klarat de senaste två förhållandena då hans egna intressen gått före familjen.

Han vet om att både vi ex och barn är oroliga men allt är så bra och lätt i hans värld.

• Anonym (Enaföräldern)

Så ska jag ge han 50% av tiden och se hur det går eller ska jag kräva upptrappning av umgänget sakta för barnens skull. Jag kan väl inte ens kräva det om han sätter sig emot

• Brumma
    Anonym (Enaföräldern) skrev 2016-03-01 09:21:58 följande:

Så ska jag ge han 50% av tiden och se hur det går eller ska jag kräva upptrappning av umgänget sakta för barnens skull. Jag kan väl inte ens kräva det om han sätter sig emot

Jo det kan du.

Umgänget är till för barnen och det finns inga rekommendationer på umgönge "från noll till hundra" så att säga.

Det första du gör är att ringa familjerätten i din kommun. Säg att du vill ha ett möte. Det är frivilligt så säger han nej måste han inte. MEN det kommer se illa ut om han sedan stämmer på umgänge/boendet.

Ha ett förslag på upptrappning av umgänget. Detta visar på att du tänker på barnen men är villig att arbeta mot vv.

Går han inte med på en upptrappning så lämnar du inte över barnen..

Stämmer han dig brukat upptrappning rekommenderas. Fortsätt visa på att du är villig att samarbeta men att ni måste utgå från barnen.

Hur är barnens kontakt med honom idag?
  • Anonym (Enaföräldern)

Han träffar dem knappt. Men när det passar honom.

Dålig på att planera.

Han jobbar inte så vi kan ha varannan vecka det blir väldigt hackigt varannan vecka schema efter hans arbete. Dvs väldigt rörigt.

• Anonym (Vb)
    Anonym (Enaföräldern) skrev 2016-03-01 09:21:58 följande:

Du kan kräva precis vad du vill när det gäller barnen. Pappan kan kräva precis vad som helst. Ingen av er har rätt att ensam bestämma utan ni måste komma överens.

Så sluta kräla på marken och fundera ut ett alternativ som du tror skulle kunna funka för barnen. Fundera också ut en långsam upptrappning. Tänk sedan på att ni ska kompromissa från två håll så om du tror att det skulle kunna funka med torsdag-måndag varannan vecka så börja med att föreslå lördag-söndag så att du har utrymme för förhandling.

Det allra viktigaste är att du får till en så långsam upptrappning som möjligt. Pappan låter som om han kommer att tröttna rätt fort så om du drar ut länge på upptrappningen så finns det en chans att pappan tröttnar innan ni är uppe i ett alltför stort antal dagar.

Och framför allt, vägra föra några diskussioner utan familjerätten. Se till att få er överenskommelse skriftlig och sen dokumenterar du hur han följer umgänget.
  • Anonym (Enaföräldern)

Tack för svar... Det händer redan saker som oroar mig..

Han lät ena barnet åka framåtlutad i bilen med stora möbelkartonger över dig i bilen. Jag är orolig för hans förnuft och hans nya också som hade frågat barnet om barnet kunde sitta så. Barnet ville vara till lags och sa ja. De åkte i några mil och på motorväg.

Jag har en iskall klump i magen.

Svar på tråden Ensam vårdnad