Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

KillBill skrev 2016-07-26 16:19:21 följande:

Ja det är moderater och Sverigedemokraterna som har varit mest emot att partierna ska vara tvungna att informera om var ifrån partibidragen kommer (för att systemet ska vara transparent). Idag så är det väl bara SD som vill hemlighålla partibidragen.

Förklara nu istället varför Snowden är pro-ryssland och pro-trump. Nyfiken
  • Konstatera
    Speakers Corner skrev 2016-07-26 21:29:28 följande:

Det är verkligen inget trams och det handlar inte om kritik.

det handlar om att Trump hotar att bryta löftet om att solidariskt hjälpa varandra vid ett ev angrepp inom nato.

När han gör det så lämnar han vidöppet mål för Putin, vilket kanske också är hans agenda.

Och det är mycket, mycket farligt för oss här i Europa. 

Det var ju så andra världskriget började.

Här kan du läsa om någon som verkligen inte anser det vara trams.

Men du kanske tror du vet bättre än en fd rektor på försvarshögskolan numera ledamot i Krigsvetenskapsakademin?

Jo det handlar naturligtvis om kritik. Trump syftar på att de länder som inte satsar 2? av sin bruttonationalprodukt inte kan räkna med att få samma stöd som alla andra. Av Baltikum länderna innebär det att Estland har USAs fulla stöd, men inte nödvändigtvis Lettland och Litauen som spenderar en mindre procentenhet. 2 procentenheter är natos egna gräns och inget som Trump hittat på.

Dra inte på den stora trumman kära du.

Ganska rimlig kritik. Vad menar du med att det var så andra världskriget startades? Snarare berodde det på Varseillepakten och dess restriktioner som bröt ned - inte minst Tyskland. Kanske ska västvärlden sluta skylla allt på ryssarna. Jag tror att vi redan är inne på en betydligt farligare väg i detta nu! Tycker du att ryssarna lugnat ned sig under Obamas regeringsperiod?

Och ja. Jag vet bättre än fd rektorn på försvarshögskolan.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-28 18:30:27 följande:

Innebär det att Trump inte avser att skydda Danmark eller Norge vid ett anfall? Danmark och Norge betalar nämligen inte 2% av BNP till sina försvar.

Mike Pence gick ut och konstaterade att USA ska fullfölja sina åtaganden om så krävs. Jag vet dock inte om Danmark eller Norge får skydd. Troligtvis får dem det i alla fall! Även Lituaen och Lettland. Jag kan dock tycks att det är en intressant frågeställning. Ska länder kunna glida med i NATO på andra länders bekostnad?

På vilket sätt är Snowden pro-trump?
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-07-28 19:10:27 följande:

Jag skulle tro att en fd rektor på försvarshögskolan är mer insatt i försvarsfrågor än de flesta, så jag skulle inte slå på stora trumman där.

Visst är det så. Men i detta fall handlar det om framtida spekulationer och rent skvaller. Jag har svårt att tro att fd rektorn på försvarshögskolan är hommie med Putin. Dennes slutsats är en i mängden.

Generellt sätt när det kommer till att sia om framtiden, betyder en titel ganska lite. Detta är inte en fråga om vetenskap utan en ren och skär gissningslek.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-28 19:30:50 följande:

Som boende i Ryssland så kan Snowden, rent hypotetiskt, ha haft intresse av att störa utmanaren till Donald Trump. Vladimir Putin gillar ju Trump.

Går dock inte riktigt hand i hand med de uttalanden som Snowden gjort jämte emot Trump. Varit mycket kritisk. Trump har samtidigt uttalat sig hårdast mot Snowden. Tom tweetat att USA har något som kallas avrättning i samband med att Snowden var på tapeten

Den här Trump/Putin konspirationen måste få ett slut. Ni framstår som oerhört hjärntvättade!
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-07-28 19:30:38 följande:

Jaha, så dina spekulationer är mer tillförlitliga - kanske lika tillförlitliga som dina kunskaper om idiomatiska uttryck

Nog dags för dig att bege dig ut och jaga nazister och ryska ubåtar istället. Du är chanslös här!
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-07-29 09:22:19 följande:

Vi hjärntvättade!? Det är ju D Trump som själv står för alla uttalanden som driver på Trump/Putin idéerna.

Njae .... Tycker nog att du ska göra en allt mer grundad analys här. Trump är helt klart mer vänlig jämte Ryssland, men min bedömning är att de flesta Trump/Putin konspirationerna inte kommer från Trump själv!

Handlar snarare om att en okonventionell kandidat för med sig en massa idéer och förväntförväntningarpå hur denna person faktiskt är.

Samma retorik användes faktiskt mot Obama. Många republikaner var lite rädd för honom i det att de misstänkte att han var en muslim med en dold agenda etc. Precis samma mekaniker som är i rullning i detta nu signerat demokraterna.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-07-30 09:39:35 följande:

Precis. Det kunde man väl aldrig ana att tea-party-rörelsen skulle få ett sådant inflytande över Republikanerna.

Det är väl därför det är så få i det sekulariserade Sverige som stöder Trump, här på FL är det väl i stort sett bara du, Flash G och Konstatera som drömmer om en seger för Trump.

USA är ett märkligt land, i vissa avseenden så framstående och fantastiskt - samtidigt som som den kristna fundamentalismen i så stor utsträckning präglar landet.

Det är en märklig värld vi lever i där så många verkar tro att den rätta riktningen är med arselet framåt tillbaka till det förflutnas stränga gudar.

Trist när religion blir politik, som i Saudiarabien, som med Daesh som i USA med Trump och Republikanernas valmanifest.

Den kristna högern är dock knappast lika skadlig som IS eller staten Saudiarabien. Faktum är att USA inte nödvändigtvis hade varit ett bättre land utan den kristna högern. Kan inte riktigt säga detsamma om Syrien.

Det var det här med nyanser
  • Konstatera
    Rataxes skrev 2016-08-01 02:42:02 följande:

Både Jeb Bush och Mitt Romney har sagt att de ska följa Johnsons kampanj och de funderar båda på att stödja den.Med 2 andra historiskt impopulära kandidater kan det faktiskt röra om i den stinkande grytan.

Trump är betydligt populärare än Mitt Romney. Bush är inte heller något namn som kommer skapa en folkrörelse. Dessutom kommer den mediala uppmärksamheten vara oerhört intensivt fokuserad på Trump vs Hilary! Tv-debattterna kommer slå rekord.

Nej, Johnsson kan inte röra runt i grytan.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-01 10:42:11 följande:

Jag lägger till två frågor: kan det vara så att du Konstatera tilltalas av det slås fast i manifestet att man bör riva upp äktenskap mellan samkönade eller att det ska vara tillåtet att diskriminera någon pga sexuell läggning?

Nu är jag inte medlem i det republikanska partiet, men vi talar om ett väldigt stort parti som hyser olika åsikter och tankar. Jag anser att Trump är bra för partiets utveckling då han troligtvis är partiets mest liberala kandidat på många år. Saker och ting är föränderliga.

Vill du ha ett exempel? Hilary Clinton var och röstade emot samkönade äktenskap fram till 2014. Snacka om att vara progressiv.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?