Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Turandot skrev 2016-11-23 07:03:27 följande:
    ...och dessutom har grejor tillverkade i väst mycket bättre kvalitet och hållbarhet. = det blir både snyggare och mer miljömedvetet, när man inte behöver slänga och köpa nytt så ofta. Kom just på att jag har haft en av mina Nanso-klänningar i 12 år, och den är fortfarande lika fin. DET händer inte med kläder som sytts av barn i Indien och krängs på Hennes o Mauritz...
    Ja, det blir säkert bra med bara närproducerat. När din Nanso-klänning blir solkig kan du göra upp en eld med den och sända ut röksignaler istället för att meddela dig via elektronik som kräver indium och andra sällsynta jordartsmetaller vars produktion Kina har monopol på.
  • nihka
    Intenuigen skrev 2016-11-23 08:27:12 följande:

[quote=77157632][quote-nick]nihka skrev 2016-11-22 22:41:37 följande:[/quote-nick]

Tycker du att amerikanarna har varit människor med en vidrig människosyn fram tills nu?

Klart det går att närproducera. Hur fungerar din närproducerade dator tycker du?

Jag tycker att." Amerikanska" globalister samt krigshetsare likt dig har en vidrig människosyn, ja.

Jag fick aldrig svar på hur du tycker din närproducerade dator fungerar
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-23 11:54:50 följande:
    Haha, hela den här grejen med att Kalifornien ska lämna USA som en hämnd för Brexit är som taget ur en South Park-episode. Glad

Lite kul att folk reagerar så starkt på Brexit, men inte lika starkt på att ex Skottland ville lämna GB.

Det finns flera fundamentala skillnader. USA enas av ett språk, en president, en konstitution med mycket mycket mer. Redan idag har vi europeiska länder som inte är en fullständig medlem av EU, vilket fungerar alldeles utmärkt. Det finns även en helt annan historia, medan EU är ett samarbete som utvecklats successivt under 1900-talet. Storbritannien har till överlägset störst av sin historia inte tillhört EU, utan är ett relativt nytt påhitt.

Det finns även en helt annan nationell känsla. En amerikan identifierar sig främst som amerikan, medan gemene europé först främst identifierar sig som svensk, spansk eller britt. 

Sanningen är den att det skulle få helt andra konsekvenser om USA föll. EU är inte  lika viktigt, utan kan ersättas med andra former av samarbete. För övrigt vill jag mena att EU redan fallit. USA går inte samma väg till mötes.
    USA är ett relativt nytt påhitt och varför skulle USA inte kunna förändras i grunden - igen?
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-23 11:56:48 följande:

För övrigt har jag mycket svårt att se vad Kalifornien skulle tjäna på att lämna USA.  

Det är väl inget mysterium. De vill slippa Trump.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 02:03:15 följande:
    Mnja. Kalifornien har velat splitta i många år. Främst för att slippa betala för fattigare stater. Lite samma "logik" som Brexit, typ.
    Jovisst, men det aktualiseras i ett sånt här läge - fördelar och nackdelar vägs samman och Trump tippar väl vågskålen rätt kraftigt.
  • nihka
    Intenuigen skrev 2016-11-24 08:29:15 följande:
    Tror att den hade fungerat lika bra om den monterades här eller tex i Tyskland eller Rumänien.

Känns otroligt korkat att skeppa allt material till Kina för montering och sedan tillbaks, är ju trotts allt en otrolig miljöbov att hålla på såhär. Så jag betalar gärna mer för min dator.
    Jaha. Så i din värld är närproducerat där man monterar ihop varor. Bra att veta!
  • nihka
    Turandot skrev 2016-11-24 09:47:18 följande:
    I och för sig kan det finnas fördelar i, att bara dom som är tillräckligt intresserade för att ta reda på hur man anmäler sig och när sista dagen är, får rösta. För det lär vara samma personer som är insatta i vad de röstar på också. 
    Så Trumps ungar var bara inte tillräckligt intresserade och insatta för att rösta.
  • nihka
    Turandot skrev 2016-11-24 09:48:59 följande:
    Nu är jag inte insatt i detta, men om det stämmer att man behöver "indium" (vad det nu är) så kan man ju importera bara det från Kina. Eller bara den komponent där det ingår. Man behöver inte importera hela datormaskinerna.
    Med andra ord inte närproducerat om man bara plockar ihop delarna här.
  • nihka
    Intenuigen skrev 2016-11-24 11:10:41 följande:

[quote=77161662][quote-nick]nihka skrev 2016-11-24 10:34:15 följande:[/quote-nick]

Jaha. Så i din värld är närproducerat där man monterar ihop varor. Bra att veta!

Det skapar flera låglönejobb som vi nu behöver, och det är bättre för miljön.

Förstår du inte det ?

Jaha. Så det ska vara låglönejobb att bygga datorer. Bra att veta. Gäller det bilar också? Innan man flyttar tillverkningen utomlands så kan man alltså erbjuda de anställda att jobba kvar för kraftigt reducerad lön.

Jaha. Att människor tjänar dåligt är bra för miljön. Också bra att veta
  • nihka
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 19:11:01 följande:
    Där slår jag dig med råge på närproducerat, för jag ska laga till lite älgkött, och det är så närproducerat att det kommer från min/vår skog, som även den är närproducerad rakt utanför knuten. för 
    Nä, det går inte här hemma. Finns ingen närproducerad frysbox att lägga fru Älg i så det blir som för FDFMGA att knapra på valnötter från Uppsala
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?