Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Konstatera skrev 2016-05-08 13:47:34 följande:
    Finns ingen affärsman som kan lyckas på egen hand. Utan andras hjälp har du ingen att göra affärer med. Jag tror knappast att någon tagit sig dit dem är idag utan hjälp från andra. Jag tror ex inte att Hilary hade varit en utmanare till presidentposten utan en god bakgrund eller en make som tidigare varit president. 

Jag tycker att du är rätt pinsam i det att du baserar dina uttalanden på kontrafaktiskta spekulationer. Jag vill nog påstå att Donald Trump är kapabel till att klara sig ganska bra. 

Vilka andra affärsmän tänker du på som är fantastiska? Är Bill Gates världens bästa affärsman? Du kan inte mäta kompetens i hur rik personen är. Olika branscher har olika förutsättningar.. Donalds främsta bedrift är inte hur pass mycket pengar han tjänat, utan på sättet han marknadsfört namnet Trump. Namnet Trump var inte känt utanför New York, Brooklyn innan Donald tog över. 

Det är även Donalds känsla för marketing som räddat företaget. Det går upp och ned i fastighetsbranschen, men tackvare ett starkt varumärke har banker och investerare vågat investera i företaget även i tuffa tider. Då jag tror att varumärket är så pass starkt och även kommer överleva under en lång tid, så är det mycket märkligt att påstå att han är en värdelös affärsman.

Ett starkt varumärke säkrar dina barn och dina barnbarns barns framtid. Sedan finns det säkerligen mer kortsiktiga lösningar som genererar mer pengar, som verkar vara din definition av en god affärsutveckling.   
    Han har ju lyckats sämre än vilken medel Smith som helst, han når inte ens upp till index, och dit når alla utan att behöva lyfta ett finger.
    Dessutom har han nu genom att glappa och smutskasta muslimerna och en hel hög andra, lyckats bli av med ett antal miljardprojekt, i länder som han tiden före sitt intåg på den politiska banan, gjort allt för att komma in på.

Så nää, jag kan omöjligt finna att han är nån bra affärsman, jag vet ö.h.t inte vad som är bra med han.
    För mig är han bara en storkäftad nolla, som nu verkar vara på god väg att kasta ut sig själv från omvärlden.
    Må vara att han attraherar en del amerikaner, men för omvärldens makthavare kommer han aldrig att bli nåt annat än just en storkäftad nolla.
    Skulle vara Putin då, för han verkar vara av samma skrot och korn, och Trump kan säkert bli till god hjälp för Putin, då Trump vill att USA ska lämna NATO...
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 15:29:31 följande:
    Om Trump hade givit KKK bidrag har jag en känsla av att det skulle vara punkt 1, 2 och 3 på dagordning i amerikansk media. Nu kammar jag noll när jag googlar rimliga sökord på detta.

KKK har gett Trump bidrag...
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 15:29:31 följande:

Och med detta visar du precis, exakt, varför "etablissemanget" och vänstern inte kan förstå vare sig Trump där, eller SD här.
    Du menar väl inte på allvar att du anser Foxnews vara en nyhetskanal bland alla andra?
    Gör du det så har du själv sett till att i högsta grad avskaffa din egen trovärdighet.
    Då kan du lika gärna erkänna Nordkoreas nyhetsutbud som opartiskt och fritt från propaganda.

Grönköpings Allehanda är mer seriösa i sin framtoning än Foxnews.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 16:02:37 följande:
    Men sedan visade det sig att han bara var ännu en Washington-politiker i mängden.
    Ja det är den bittra sanningen makthavare brukar få finna sig i, för så ser verkligheten ut när man tvingas inse att det finns oändligt många som inte kommer att acceptera vissa förändringar.
    Å så sitter dom där med många av sina goda förutsatser, men kan inte få gehörf ör dom.

Vilket i sin tur leder till att man ska akta sig väldigt noga med att lägga sin röst på missnöjespartier som SD, för dom kommer aldrig att få igenom en bråkdel av sina utfästelser, vilket givetvis även gäller Trump och hans galna, verklighetsfrånvarande politik.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-05-08 15:25:07 följande:
    Nej alla når inte index. Det gäller till exempel de svenska storbankernas fonder. De flesta av dem går sämre än index och då har de ändå förvaltare som tar bra betalt för att lyfta sina fingrar. Samma sak gäller de flesta utländska fonder. De når inte upp till index.
    Men hallå! Nu vet du inte vad du talar om.
    en indexfond kan inte bli annat än just index, så det du nämner är inga fonder som följer index, utan har förvatats dåligt av usla förvaltare, vilket det finns många av i bland all Världens fondförvaltare.

Och så har det blivit, när dagens fondförvaltare inte längre kan sitt jobb, dom förlitar sig på prognoser som tas fram utav datorer, nån ingående kunskap om de företag som är satta och bevaka har dom mycket sällan.
    Det har framförts massor av kritik mot sk fondförvaltare ang det, det torde vara välkänt för alla som har lite insikt i ekonomi.
    Så det kan inte annat är gå åt h-vete om man sköter fonder på det sättet, förutsättningen för ett göra bra jobb finns inte ens, då det kräver att man följer allt som görs och beslutas om i ett företag.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 07:57:02 följande:
    Jag läster slarvigt och i sammanhanget det skrevs så trodde jag att du var något uppseendeväckande på spåren.

Vilka är dessa "alla andra" du refererar till? Liberal vänstermedia?

Nä. Vare sig Fox News, ELLER Washington Times, Wall Street Journal och NY Post är en del av den sortens "alla andra". 

Däremot är ovan nämnda media en naturlig del av det amerikanska medie-landskapet. Bara till höger om mitten och konservativa. Delvis täcker de andra områden och de ger ofta en annan infallsvinkel på saker och ting.

Exempelvis brukar konservativ media ofta ha en särskild sektion "military" eller "security" eller liknande för den typen av artiklar. Något som mestadels saknas i liberal media.

Min uppfattning är även att konservativ media oftare diskuterar grundläggande konstitutionella frågor (tex Second Amendment - right to bear arms) än vad liberal media gör.

.
    Istället för att försöka göra lustiga poänger om Nordkorea, Avpixlat och Grönköping VECKOBLAD kan du på ett seriöst sätt visa på vad du anser vara fel och vinklat med följande tre toppnyheter på Fox News just nu:

www.foxnews.com/us/2016/05/09/penn-state-sett...

www.foxnews.com/politics/2016/05/08/trump-bli...

www.foxnews.com/us/2016/05/08/nyc-educator-wh...

En av dessa handlar till och med om tråden tema: valet i USA och hur Trump kanske har börjat röra sig mot mitten.
    Foxnews är kanalen som alla andra större nyhetskanaler undviker så långt det bara går, helt enkelt för att dom är en renodlad propaganda kanal för den kristna tokhögern i USA.
    Det har inget med "vänster" att göra, det är tokhögern som som i vanlig ordning kallar alla motståndare för "vänster".

Och Foxnews är klart jmf-bara med Avpixlat, så vill du själv bli tagen på allvar, undvik att ange Foxnews som källa.
    Det finns massor med andra nyhetskanaler, som har en mer nyanserad och trovärdig nyhetsförmedling, använd dig samtidigt av flera , och bilda dig sen en uppfattning om vad som kan vara sant.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-05-08 21:50:55 följande:
    Nja nu är det inte jag utan de som gått igenom befintlig statistik som har kommit fram till de slutsatserna.

Människor är helt enkelt usla på att förutse framtiden och bortse från sina egna förutfattade meningar. Algoritmer däremot använder sig bara av fakta och de jämförelser som finns visar att det i längden är bättre att förlita sig på en algoritm än på en människa.

Visst det är möjligt att de som forskat på området har fel och du har rätt men jag skulle inte sätta pengarna på dig.

Äh, det är skitsnack, algoritmer bygger på vad som hänt historisk, och det fungerar uruselt i världsekonomin idag.
    Förklaringen är lika enkel som självklar, den bygger på historiska fakta, som i en så snabbt föränderlig värld inte kan fungera, just för att dessa data inte finns tillgängliga förrän dom hänt.

För att det ska fungera någorlunda, så behövs det en långt mer statisk värld, den som fanns tidigare, men idag är det så snabba och tvära kast att det oftast blir helt fel.

Och det är bl.a därför det riktas så mycket kritik mot fonder som påstås skötas aktivt, men som i själva verket inte kan uppvisa någon aktivitet från fondförvaltarna.
    Så den sk aktiva fondförvaltningen är mest en bluff, och fonderna sköts på samma sätt som en indexfond.., i bästa fall.

Ska det bli bra förvaltning så krävs massor med kunskap ochn insikt om branschen man är satt att bevaka, och kunna agera blixtsnabbt, annars lär de flesta bransch-index fungera bättre

• Världsmedborgare

Flash Gordon skrev 2016-05-09 09:18:23 följande:
    Och det har du förstås länkar på som bevisar för det är väl inte bara lösryckt tyckande från din sida?

Istället för att försöka hitta på en massa koppling och blame-gamea, ta nu och visa på vad du anser är fel i de tre huvudartiklarna från deras förstasida som jag länkade ovan. 

En konkret sak för att stödja dina åsikter istället för det där epitetsättandet.
    .

Det är just för att "etablissemanget" och vänsterfolk har betett sig som du gör nu som de inte fattat ett smack av Trumps framgångar.
    Jag undviker länkar, som du vet, och vad gäller Foxnews behövs inget länkande alls, det är vad "alla" ändå vet.

Trumps framgångar är en protest mot etablissemanget, ja, och därmed så är vi ense om att det inte handlar om politik.
    Och att rösta populistiskt är väldigt farligt, just för att det politiska innehållet saknas, eller rättare sagt, ett politiskt innehåll som är genomförbart.

Tar vi Trump:s idéer om att flytta tillbaka tillverkningen från Kina till USA, så skulle det vara en katastrof för USA:s större föeretag.
    Med deras kapacitet så skulle de kostnadsökningar det skulle medföra, att dom skulle få mycket svårt att hävda sig internationellt, vilket givetvis skulle ge Kina och Indien t.ex, en ordentlig boost.
    Och vad de skulle betyda för den amerikanska ekonomin behöver knappast kommenteras.

Vad USA behöver är inte en galen protektionist, för med USA:s kapacitet inom industri och produktion, så skulle det betyda att företagen tvingas minska sin produktion, med massarbetslöshet som följd.

Efter punkt på punkt, så är Trump:s idéer inte genomförbara, dom liknar inte så lite av Nordkoreas och Rysslans idioti, d.v.s "kan själv" och ingen ska lägga sig i.
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-05-09 09:55:47 följande:
    Aaah, så nedanstående citerade fakta är bara att bortse ifrån, VMB.!!!  

Eller...

"In primetime and total day ratings for the week of April 15 to 21, 2013, Fox News, propelled by its coverage of the Boston Marathon bombing, was the highest-ranked network on U.S. cable television"

"During the final week of the campaign for the United States elections, 2014, Fox News had the highest ratings of any cable channel, news or otherwise. On election night itself, Fox News' coverage had higher ratings than that of any of the other five cable or network news sources among viewers between 25 and 54 years of age"

en.wikipedia.org/wiki/Fox_News_Channel

MHV /Anton 
    Du menar att Foxnews är populärt? Ja jag vet det, men det förändrar inte fakta om vilka som står bakom kanalen eller dess agenda.
    Och de två exempel du tar upp, visar väl vad som prioriters, för där finns alla de möjligheter som behövs för att föra ut sin propaganda.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?