Inlägg från: nattuv |Visa alla inlägg
  • nattuv

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Ewald01 skrev 2016-03-06 13:09:24 följande:

USA är en värlsmakt. Man får ingen bra känsla om man tänker på att Trump skulle kunna bestämma över hur kärnvapen ska användas osv.

Det är en sak att framstå som en clown i en presidentkampanj, det säger inget om hur han blir som president. Trump är en affärsman och det kan hända att han ser presidentvalet som en affär bland andra där det gäller att sälja sig själv och att det är vad han gör.

Jag skulle nog lagt min röst på Sanders men jag tror inte han kommer att vinna.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 14:36:09 följande:
    Han har ju lyckats sämre än vilken medel Smith som helst, han når inte ens upp till index, och dit når alla utan att behöva lyfta ett finger.
    Nej alla når inte index. Det gäller till exempel de svenska storbankernas fonder. De flesta av dem går sämre än index och då har de ändå förvaltare som tar bra betalt för att lyfta sina fingrar. Samma sak gäller de flesta utländska fonder. De når inte upp till index.
  • nattuv
    Konstatera skrev 2016-05-07 23:09:10 följande:
    Jag tror att folk röstar på Trump eftersom de är så fasligt trötta på rådande etablisemang.
    .  
    Redan när Obama valdes så pratade många om att han (Obama) valdes för att han troddes representera något nytt. Många ville bara ha en förändring. Hur den förändringen såg ut hade mindre betydelse. Så du antagligen rätt om Trump.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 18:58:32 följande:
    Men hallå! Nu vet du inte vad du talar om.
    en indexfond kan inte bli annat än just index, så det du nämner är inga fonder som följer index, utan har förvatats dåligt av usla förvaltare, vilket det finns många av i bland all Världens fondförvaltare.

Och så har det blivit, när dagens fondförvaltare inte längre kan sitt jobb, dom förlitar sig på prognoser som tas fram utav datorer, nån ingående kunskap om de företag som är satta och bevaka har dom mycket sällan.
    Det har framförts massor av kritik mot sk fondförvaltare ang det, det torde vara välkänt för alla som har lite insikt i ekonomi.
    Så det kan inte annat är gå åt h-vete om man sköter fonder på det sättet, förutsättningen för ett göra bra jobb finns inte ens, då det kräver att man följer allt som görs och beslutas om i ett företag.
    Nja nu är det inte jag utan de som gått igenom befintlig statistik som har kommit fram till de slutsatserna.

Människor är helt enkelt usla på att förutse framtiden och bortse från sina egna förutfattade meningar. Algoritmer däremot använder sig bara av fakta och de jämförelser som finns visar att det i längden är bättre att förlita sig på en algoritm än på en människa.

Visst det är möjligt att de som forskat på området har fel och du har rätt men jag skulle inte sätta pengarna på dig.
  • nattuv
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 07:57:02 följande:
    En av dessa handlar till och med om tråden tema: valet i USA och hur Trump kanske har börjat röra sig mot mitten.
    Apropå röra sig mot mitten.

Jag läste jag en bok om beteendevetenskap (nån amerikansk bok vars titel jag inte lagt på minnet). Där togs det bland annat upp att det i primärvalen var viktigt att locka till sig extremgrupperna inom partiet eftersom just extremgrupperna var mer benägna att rösta i primärval.

När det sedan kom till det riktiga valet så var den bästa strategin att tona ner det extrema och röra sig mot mitten för att inte stöta bort någon grupp och på så sätt få med sig majoriteten.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-05-09 08:55:19 följande:

Äh, det är skitsnack, algoritmer bygger på vad som hänt historisk, och det fungerar uruselt i världsekonomin idag.
    Förklaringen är lika enkel som självklar, den bygger på historiska fakta, som i en så snabbt föränderlig värld inte kan fungera, just för att dessa data inte finns tillgängliga förrän dom hänt.

För att det ska fungera någorlunda, så behövs det en långt mer statisk värld, den som fanns tidigare, men idag är det så snabba och tvära kast att det oftast blir helt fel.

Och det är bl.a därför det riktas så mycket kritik mot fonder som påstås skötas aktivt, men som i själva verket inte kan uppvisa någon aktivitet från fondförvaltarna.
    Så den sk aktiva fondförvaltningen är mest en bluff, och fonderna sköts på samma sätt som en indexfond.., i bästa fall.

Ska det bli bra förvaltning så krävs massor med kunskap ochn insikt om branschen man är satt att bevaka, och kunna agera blixtsnabbt, annars lär de flesta bransch-index fungera bättre

Som sagt det är möjligt att du vet bättre än alla andra men det skulle jag inte vilja sätta mina sparpengar på. Det finns för övrigt även forskning där de jämfört olika strategier och resultat i realtid. Inte i något fall har experterna lyckats särskilt bra i längden.

För den som till skillnad från Världsmedborgare är intresserad av vetenskap så bör en sökning på Behavioral Science möjligen med tillägget Economics kunna leda vidare till några relevanta boktips.
  • nattuv
    Dr Nail skrev 2016-05-10 09:34:45 följande:

Alltid lika kul när svenskar blir så inne i tyckandet att de nästan börjar tro att de kan påverka något. En påminnelse från verkligheten: ni har lika mycket kontroll över vädret som över vem som blir president i USA :)

Samma sak gäller när man tittar på och kommenterar en fotbollsmatch. Men det hindrar inte att det tycks och diskuteras runt fotbollsmatcher i både tidningar, tv, radio, internetforum och verkligheten. Dessutom kan vi inte vara helt säker på att alla i tråden saknar rösträtt i USA:s presidentval.
  • nattuv
    Flash Gordon skrev 2016-05-25 22:33:15 följande:

Hillary Clintons position gick just från "dålig" till "sämre":
    ---
    Det är utrikesdepartementets egen utredning som bland annat kommit fram till att hon brutit mot regelverket för hur man får hantera officiell information. Möjligen involverar detta även några direkta lagbrott.
    ---.
    Samtidigt pågår fortfarande FBI:s undersökning mot henne för direkta brott i samband med den privata e-postservern hon använde.  

Det blir nog Trump. Sanders är nog för vänster och Clinton för nedsvärtad. Det kan bli en intressant mandatperiod.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-06-08 21:09:51 följande:
    Det saknar nog betydelse om Donald Trump är en bra affärsman när det kommer till hans förmåga att leda USA. Problemet med Trump är att han är så populistisk, att han ljuger så mycket och att han visar främlingsfientliga/rasistiska tendenser. Han skulle inte bli en bra president.
    Så det är till att ha förutfattade meningar.

Huruvida Trump skulle bli en bra president eller inte vet vi inte förrän efter hans eventuella presidentperiod. Och eftersom bara en kan vinna kommer vi aldrig att få veta hur han skulle stå sig i jämförelse med någon av motkandidaterna.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?