• VitaUgglan

Flaskbarn, hjälp!!

Vart ska man börja?! Jag behöver hjälp!!

För 4 veckor sedan kom min lille son till världen! Jag kämpade på med amningen men märkte ganska snabbt att varken jag eller pojken mådde bra av detta, jag hade bara mjölk i ena bröstet så han blev inte mätt och jag fick hemsk ångest av detta osv.. Han har alltså fått ersättning redan från start, nu kör vi enbart ersättning! Alltså har jag fått ett flaskbarn..

Nu till mitt problem, jag undrar hur mycket och hur ofta ni med flaskbarn matar? Min kille har i några dagar nu bara skrikit och skrikit och jag funderar på om jag kanske ger han för lite mat, det kan även vara magknip eller nått annans men jag känner mig så osäker just kring maten! Tänk om det är så simpelt att han "bara" är hungrig..

Det kan vara magknip mm.. Men det är alltid skönt och höra hur andra upplever och kan tipsa om saker!! .. Behöver jag säga att detta är mitt första barn?

• Svar på tråden Flaskbarn, hjälp!!
  • annasv1980

På förlossningen och min BVC sa båda att man ökar portionen med 10 ml per dag fram till barnet är 12 dagar. Alltså 1 dag, 10 ml per flaska och 12 dagar, 120 ml i flaskan. Sedan går det betydligt saktare. Paketens anvisningar är helt ok. Men ett så litet barn behöver som någon skrev mycket närhet. Kunde knappt lägga sonen ifrån mig om han inte sov djupt, särskilt om kvällarna.

• annasv1980

Om han har kolik brukar det gå över efter tre månader.

Ja, det ska vara så. Många bebisar har skrikperioder på kvällarna och det är bara att vyssja och hålla honom så nöjd det bara går. Det är skittufft och man tänker att livet är slut. Det är inte ovanligt att man vissa stunder ångrar sig. Men håll ut. Det blir bättre. Och man måste hela tiden komma ihåg att bebisen inte skriker för att jävlas utan för att det är det enda sättet den har att kommunicera med föräldrarna och berätta att något är fel. Ha lugn och ro hemma om kvällarna om det går. Varma händer föredrar bebisar. Ni kan testa att massera, bada etc. Eller bara ha honom i famnen. Oftast får man stå upp. Min son älskade bärselet och somnar fortfarande däri så fått jag tar på det.

• himlakropp

Min tös på 4a veckor hade magknip och då tyckte hon på BVC att vi skulle prova nan h.a eller nan sensitive. Provade nan h.a och hon skrocket inte längre

• Lilla Gs mamma

Vår son fick ont i magen av ersättningen i början. Det blev värre med matolja i, så vi tillsatte lite kokosolja och det hjälpte. Ersättningen var Sempers Lemolac och han fick magdroppar. Det hjälpte.

Ring BVC i morgon - det ska inte vara så där! Inte bra för bebis, inte för er.

• annasv1980

Det är inget onormalt med skrikperioder på kvällarna. Det kan man läsa sig till överallt. Men såklart ska man göra vad man kan för bebisens mage. Det krävs dock inte mycket för att den ska skrika. Den vet inte vad som är fel och att det inte är något farligt. BVC är ofta inget att ha när det gäller flaskbarn. Ni kan massera magen och bara finnas där. Inte bli stressade. När barnet är äldre kan man avleda det mesta med leksaker, musik, tecknat på tvn etc. Trots att det strax innan låtit som barnets sista stund var kommen.

• Pkb

Min son åt mycket men var ändå inte alltid nöjd. Komjölksproteinet i ersättningen är ju inte som bröstmjölken så vissa barns magar klarar inte av den ersättningen och får ont i magen och får eventuellt Förstoppning. Jag provade ersättning utan Komjölksprotein och då hade han inte ont i magen längre. Men googla lite, en utav de mjölkfria ersättningarna smakar så vidrigt att det borde vara olagligt att ge det till barn lol. Ingen är väl lika god som dom med mjölk i men i början kan man blanda i lite socker för att göra övergången lättare, som man sedan fasar ut.

• Lilla Gs mamma
    annasv1980 skrev 2016-03-01 08:33:11 följande:

Det är inget onormalt med skrikperioder på kvällarna. Det kan man läsa sig till överallt. Men såklart ska man göra vad man kan för bebisens mage. Det krävs dock inte mycket för att den ska skrika. Den vet inte vad som är fel och att det inte är något farligt. BVC är ofta inget att ha när det gäller flaskbarn. Ni kan massera magen och bara finnas där. Inte bli stressade. När barnet är äldre kan man avleda det mesta med leksaker, musik, tecknat på tvn etc. Trots att det strax innan låtit som barnets sista stund var kommen.

Nej, de flesta barn har väl en gnällig period på kvällen. Men gallskrika och krampa är inte vanligt kvällsgnäll. Trist att så många har flyg erfarenhet av BVC, men de kanske kan ge lite mer kvalificerad hjälp än vi här på FL.

Som andra skrivit - komjölksallergi och annat kan behöva uteslutas och det kan man inte alltid göra på egen hand.
  • VitaUgglan

Tack för alla era svar! Inatt har det varit bättre men han har fortfarande inte bajsat.. Han tar i och börjar gråta så kanske är det förstoppning?

En fråga, äter kolikbarn under ett skrikanfall?

• Ego Lovers

Du kan ha i lite messmör i ersättningen eller rapsolja så tarmarna smörjs. Oftast blir flaskbarn förstoppade. Då avhjälper detta. Tyvärr blev min minsta allergisk mot raps.

• annasv1980

Men barnläkare bör inkopplas innan man själv börjar mixtra med att utesluta ngt födoämne och tro att barnet har allergi. Det hjälper barnets tarm lite om man går med det i bärsele under dagen.

• Lilla Gs mamma
    Ego Lovers skrev 2016-03-01 10:48:41 följande:

Du kan ha i lite messmör i ersättningen eller rapsolja så tarmarna smörjs. Oftast blir flaskbarn förstoppade. Då avhjälper detta. Tyvärr blev min minsta allergisk mot raps.

Man får inte ge så små barn messmör! De kan inte bryta ned det och det kan skada njurarna!

Som annasv1980 skriver - experimentera inte för mycket själv.
  • VitaUgglan

Skulle inte våga experimentera själv! Kommer självklart ringa BVC eller vc om detta inte går över.. Jag bara tycker FL är så bra för man kan bolla så mycket tankar i h erfarenheter..

Status idag.. Gnäll, åt 120ml kl nio försökte bajsa somnade på mage åt vid 11 lyckades bajsa och verkade sedan mycket nöjd.. Nu är klockan snart ett och han är ledsen igen samtidigt som han försöker somna..

Hemskt när han är såhär gnällig och ledsen..

• annasv1980
    VitaUgglan skrev 2016-03-01 12:46:14 följande:

Skulle inte våga experimentera själv! Kommer självklart ringa BVC eller vc om detta inte går över.. Jag bara tycker FL är så bra för man kan bolla så mycket tankar i h erfarenheter..

Status idag.. Gnäll, åt 120ml kl nio försökte bajsa somnade på mage åt vid 11 lyckades bajsa och verkade sedan mycket nöjd.. Nu är klockan snart ett och han är ledsen igen samtidigt som han försöker somna..

Hemskt när han är såhär gnällig och ledsen..

Om han är hård i magen finns även laktulos men den får man mycket gaser av också varför man bör vara försiktig. Alla bebisar är ju olika. Vissa kanske är "gnälligare" än andra. Det är ju individer vi pratar om. Min hade ett väldigt temperament som jätteliten. Om du konsulterar BVC kommer de säga att det är normalt för det är allt enligt dem. Det verkar vara ett helvete att vara bebis och det är tur att man inte minns. Den mängd mat de äter för att växa motsvarar att vi skulle vräka i oss hinkvis med föda och då skulle vi inte heller må så bra. Om det är vanlig gnällighet är det bara att stå ut. Jag tyckte inte att det blev bra och roligt förrän vid 5-6 mån. Visst fanns det mysiga stunder även då men nu älskar jag att vara mamma.
  • VitaUgglan

Det är gaser han har.. Han fiser och rapar och skriker.. Det måste vara det! Funderar nu på om jag ska byta ersättning, kör med NAN PRO 1 just nu.. Nån som vet om det finns nån bättre för lite känsligare mage?!

• annasv1980

Min son hade problem med rapar som förstörde våra kvällar och nätter tills jag övergick till att i huvudsak skedmata honom. Det var rent hemskt med timmar av massage för att få ur dem och blev värre med åldern, kulmen runt 4-5 mån. Jag forcerade därför införande av fast föda något.

VitaUgglan skrev 2016-03-01 23:01:57 följande:

Det är gaser han har.. Han fiser och rapar och skriker.. Det måste vara det! Funderar nu på om jag ska byta ersättning, kör med NAN PRO 1 just nu.. Nån som vet om det finns nån bättre för lite känsligare mage?!

• himlakropp

Prova nan h.a eller nan sensitive bättre än nan PRO 1 tycker jag nu är inte min tös grining längre

• VitaUgglan

Provade NAN sensitive, det blev värre!! Konstig men sant! Han skrek och skrek! Gick tillbaka till NAN PRO 1 plus magdroppar, både Sempers och miniform.. Han skriker en till två dagar i veckan.. Fler tips mottages varmt!! Hur tidigt kan de få tänder?

Svar på tråden Flaskbarn, hjälp!!