Inlägg från: MEE83 |Visa alla inlägg
  • MEE83

Ge bort pengar?

Jag har egentligen inga problem med det, men jag har aldrig fått ett sådant önskemål. Till vänner, och inflyttningsfester, så brukar jag oftast försöka få tag på något som är ögonbrynshöjande på något sätt, det kan vara helt värdelöst, och sedan något som kan konsumeras av gästerna på festen, typ ett par tårtor från bageriet, eller alkoholhaltiga drycker.

Senaste inflyttningsfesten vi var bjudna till, till min tjejs lillasyrra, så köpte vi(jag) två stora matkassar med diverse olika typer av frukt(mitt val), ca 15 kg, och en receptbok för smoothies och juicer, plus en mixer, sedan fixade min tjej en personlig grej också. Frukt går som tur var att frysa.

Men jag tycker rent spontant att det beror sig på vad pengarna skall användas till. Om de verkligen behöver pengarna och du inte har någon chans att köpa det de behöver själv, så tycker jag att det är helt ok, jag utgår nästan alltid i från vad det finns för behov när jag köper presenter eller skänker pengar, undantaget är min flickvän, det kan ju bli rätt torrt och torftigt om det bara är behovsbaserade presenter, inte så romantiskt alla gånger. 

Kan du identifiera något som kommer hjälpa dom i renoveringsarbetet, så kommer ju din present till nytta inom det område där de har ett behov, då kan du köpa varan själv istället, t ex, borrmaskin, eller vad fan det nu kan vara som behövs, annars tycker jag att du kan ge bort pengar. 

Svar på tråden Ge bort pengar?