• 1234LB

Ge bort pengar?

Hej allihopa

Jag skulle oljan diskutera en sak med er. Nästa vecka är vi bortbjudna till ett par vänner på fest. De har nyligen köpt hus. Något som de egentligen inte har råd med i nuläget och de väntar dessutom barn.Till festen har de endast önskat sig pengar i present för att renovera. Hur känner ni för att ge bort pengar såhär och att man rakt ut önskar sig pengar?

Jag vill gärna de en present men då vill jag ge antingen något personligt som jag själv köpt eller veta exakt vad mitt bidrag går till. Nu känns det som om mitt pengabidrag i nuläget skulle gå till typ en rulle tapet. Det känns inte så kul. Det känns som om de utnyttjar mig och mina pengar för att de själva inte har några. Jag har bra med pengar men jag lever inte över mina tillgångar som det här paret gör och därför känner jag inte att jag vill bidra till dom. Är min reaktion överdriven och borde jag bara förs över pengar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-27 13:23
    * vilja, inte oljan :p

• Svar på tråden Ge bort pengar?
  • Vanja

Kan vara känsligt att ge bort/be om pengar ibland. Men om det nu är så att pengar är vad dom faktiskt behöver mest så ser jag nog inget fel i de.. Du behöver ju inte ge mer pengar än du skulle ha lagt på en gåva köpt i butik. Vad dom sedan spenderar pengarna till borde ju vara deras ensak, om dom fått dom. Vill du absolut inte ge pengar så får du väl kanske ge en liten gåva iaf då. Du behöver ju kanske inte uttrycka dig så att du Inte ville ge dom pengar utan kanske istället säga att du hittade en sån fin present som du så gärna ville att dom skulle ha.. Typ :) Lycka till!!

• blomman 2

Hrmf....tycker det låter otroligt märkligt att ens ÖNSKA sig något överhuvudtaget när man bjuder över på fest! Har jag fest så förväntar jag mig inget alls! Ok,är det inflyttningsfest så hör det väll till att komma med en liten gåva,men inte sjutton skulle jag i förväg önska mig något speciellt. När jag är bortbjuden på fest eller middag brukar jag komma med en blomma,flaska gott vin/choklad mm...Men pengar,nej. Skulle i så fall vara till någon speciell insamling när någon gifter sig eller fyller jämt. Annars så tycker jag att det är mycket ofint. Skulle skämmas.

• Vanja

Tycker det låter som att dom har fått frågan om vad dom önskar sig och antog då att det var en inflyttningsfest! :) Annars håller jag med om att det låter lite märkligt, en flaska vin lr en liten blomma till värden lr värdinnan håller jag med om att man kan ta med vid vanlig bjudning/fest.

• KaSaM

Nej nej och åter nej. Så gör man bara inte!

Fy vad pinsamt är nog det enda jag kommer på att säga.

Traditionell inflyttningspresent som blomma eller något litet hade jag köpt med mig om jag ens dykt upp.

• Dixie

jag skulle inte ge pengar, möjligtvis ett presentkort - en önskelista är ju just en önskan - inget tvång! 
    då hade jag heller gett något till till tex trädgården. 

• foodforclouds

Ge dem en flaska vin som de kan dränka sin ångest över bolånet med?

Skämt åsido, det är rätt märkligt att önska sig pengar på det viset vid en inflyttningsfest. Vill du gå dit så ha med dig den gåva som DU vill ge och vill de inte ha den får de väl försöka sälja den på Blocket och få ut pengarna för det. En inflyttningsfest ska inte vara ett sätt att pressa vänner på pengar för ett bostadsköp som man inte hade råd med egentligen.

Kanske kan du hitta en gåva som känns rolig att ge, men som ändå är något de behöver för att rusta upp huset?

• Pimpinellan

Önska pengar? Möjligen om man gifter sig ung och är fattig, men som inflyttningspresent? Nä. Vi önskade ingenting när vi hade en sån fest. På sin höjd hade jag köpt ett presentkort till de där på nån byggaffär. Men troligen nåt av de vanliga presenterna man ger.

• PGA
    1234LB skrev 2016-02-27 16:15:22 följande:

Glömde att skriva det men det är en inflyttningsfest

Hur kan man ta betalt för en inflyttningsfest?

Jag hade inte betalt en krona. Har man inte råd att ha fest så har man ingen.
  • PGA
    foodforclouds skrev 2016-02-27 15:42:07 följande:

Ge dem en flaska vin som de kan dränka sin ångest över bolånet med?

Skämt åsido, det är rätt märkligt att önska sig pengar på det viset vid en inflyttningsfest. Vill du gå dit så ha med dig den gåva som DU vill ge och vill de inte ha den får de väl försöka sälja den på Blocket och få ut pengarna för det. En inflyttningsfest ska inte vara ett sätt att pressa vänner på pengar för ett bostadsköp som man inte hade råd med egentligen.

Kanske kan du hitta en gåva som känns rolig att ge, men som ändå är något de behöver för att rusta upp huset?

Yep, jag skulle också ta med en flaska vin. Det är inte att likna vid en present men är alltid användbart så inget som ligger och skräpar.
  • MEE83

Jag har egentligen inga problem med det, men jag har aldrig fått ett sådant önskemål. Till vänner, och inflyttningsfester, så brukar jag oftast försöka få tag på något som är ögonbrynshöjande på något sätt, det kan vara helt värdelöst, och sedan något som kan konsumeras av gästerna på festen, typ ett par tårtor från bageriet, eller alkoholhaltiga drycker.

Senaste inflyttningsfesten vi var bjudna till, till min tjejs lillasyrra, så köpte vi(jag) två stora matkassar med diverse olika typer av frukt(mitt val), ca 15 kg, och en receptbok för smoothies och juicer, plus en mixer, sedan fixade min tjej en personlig grej också. Frukt går som tur var att frysa.

Men jag tycker rent spontant att det beror sig på vad pengarna skall användas till. Om de verkligen behöver pengarna och du inte har någon chans att köpa det de behöver själv, så tycker jag att det är helt ok, jag utgår nästan alltid i från vad det finns för behov när jag köper presenter eller skänker pengar, undantaget är min flickvän, det kan ju bli rätt torrt och torftigt om det bara är behovsbaserade presenter, inte så romantiskt alla gånger. 

Kan du identifiera något som kommer hjälpa dom i renoveringsarbetet, så kommer ju din present till nytta inom det område där de har ett behov, då kan du köpa varan själv istället, t ex, borrmaskin, eller vad fan det nu kan vara som behövs, annars tycker jag att du kan ge bort pengar. 

• Dixie
    PGA skrev 2016-02-27 16:38:07 följande:
    Hur kan man ta betalt för en inflyttningsfest?

Jag hade inte betalt en krona. Har man inte råd att ha fest så har man ingen.
    nja, nu var det ju inte festen i sig de ville ha pengar till - utan som inflyttningspresent önskade de sig pengar! 
Svar på tråden Ge bort pengar?