Inlägg från: Anonym (Mamma till två) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma till två)

Vad händer med dotterns sparkonto om jag dör?

Jag är i samma sits som du. Med skillnaden att mina barns pappa inte tagit ut deras pengar. Däremot har vi inte samma uppfattning om pengar och vad de ska användas till. Jag har sparat pengar de fått i julklapp och present för att de ska kunna ha till tex moped, körkort, möbler när de flyttar hemifrån. De mesta av barnens pengar finns dels på ett sparkonto vi öppnade i deras namn när vi var gifta och dels i nån fond. För att få ut de pengarna behöver vi gemensamt ta ut dem. Men om jag dör så är det ju enbart deras pappa som har tillgång till pengarna. Jag har precis som du ringt olika banker och försökt hitta lösningar, men nej det är helt omöjligt! :( Jag öppnade varsitt konto i mitt namn som jag döpte till deras namn där jag satte in pengar som de fått efter att vi separerat. Men till slut blev det ganska mycket pengar och det var inte heller lika mycket. Så skulle jag dö så skulle de ju ärva lika mycket och det kändes inte rätt. Bästa lösningen jag och banken kom på var en kapitalförsäkring. Den står på mig men barnen står som förmånstagare (två olika). Men dör jag innan de är 18 så är det ju samma som med deras sparkonton, pappan bestämmer över pengarna.
    Min mamma har gjort samma sak (kapitalförsäkring) så dör hon innan barnen är 18 så är ju jag med och bestämmer över pengarna. Och om jag skulle dö innan henne så finns ju pengarna på hennes konto, de kommer ju inte pappan åt. Så kanske skulle ni kunna öppna en kapitalförsäkring i någon av dina föräldrars namn och spara dotters pengar där? Förhoppningsvis lever iaf någon av er tills hon är 18år?

• Anonym (Mamma till två)
    Nyfikna72 skrev 2016-02-26 17:41:58 följande:

Hur gammal är dottern? Tolkar jag dig rätt i att ni fortfarande sätter in pengar på det kontot? Det bästa om man separerar och har gemensamma på nåt vis är ju att öppna ett nytt konto och iallafall begränsa skadorna ifall att. Om du och dina föräldrar sparar pengar så ska det ju vara ett konto som bara du är kopplad till.

Men det är just det som inte går. Har man gemensam vårdnad så kan inte bara den ena föräldern öppna ett konto som hen har tillgång till. Båda föräldrarna måste vara med och båda måste ha tillgång till kontot. Det är det som är så sjukt!!
Svar på tråden Vad händer med dotterns sparkonto om jag dör?