• Anonym (Mamma ts)

Vad händer med dotterns sparkonto om jag dör?

Jag och exet har gemensam vårdnad men dottern bor hos mig i stort sett jämt förutom vissa lov. Sedan dottern föddes har jag och mina föräldrar sparar en slant varje månad till ett konto i dotterns namn. Precis innan jag och exet delade på oss, tömde han detta konto. Vi lyckades få tillbaka pengarna och jag satte en spärr så att han inte kan röra pengarna själv (måste vara båda vårdnadshavare för att kunna ta ut pengar från kontot). Men vad händer om jag dör? Då skulle ju de pengarna hamna i hans våld om inte dottern fyllt 18, och då kan vi alltså säga farväl till dom. Funderade på att skriva testamente att de pengarna är dotterns men ska förvaltas av min ena bror tills hon är 18 år. Kan man göra så? Eller är det bara så att om jag dör, kommer han få tillgång till alla pengarna?

• Svar på tråden Vad händer med dotterns sparkonto om jag dör?
  • Anonym (:()

Det går nog inte tyvärr... Utan det är pappan som kommer få förvalta pengarna... Du skulle igentligen öppna konto i ditt egetnamn som du sedan ger dottern... Nu förtiden är dom ennu hårdare.... Man kan inte enns öppna ett konto till barnet utan att båda vårdnadshavarna är med,.. Men prata med banken...

• Anonym (Mmm)

Det är ju för sent med de pengar du redan har på kontot för de kan du inte ta ut utan hans medgivande. Sparar du i ditt namn så ärver ju dottern pengar.

• Anonym (testamente)

Om jag inte är helt felunderrättad så kommer en överförmyndare att ta över dotterns ekonomi. Dvs pappan kommer behöva redovisa de pengar han använder. Hur detta kan se ut sker via kontrakt. Han får i alla fall inte röra minsta krona förrän bouppteckning skett efter ditt frånfälle. Du KAN skriva ett testamente där du uttrycker din sista vilja. Dvs att dotterns sparkonto skall övervakas av överförmyndare eller din bror tills hon flyttar hemifrån, fyller 18 eller hur du vill ha det.

• Anonym (Men vad?)

Reagerar över vad sorts pappa det är som tömmer sitt barns sparkonto?! Vilken jäkla futtig låg människa med total avsaknad av moral.

• Anonym (Nordea)

Jag hade ett konto på Nordea bank som ingen kunde ta ut pengar ifrån, bara sätta in pengar. Ingen, varken jag eller båda vårdnadshavare kunde ta ut pengar från kontot, bara jag efter att jag fyllt 20 år. Kontot var bara i mitt namn. Kolla upp ett sådant konto :)

• Anonym (Nordea)

Jag hade ett konto på Nordea bank som ingen kunde ta ut pengar ifrån, bara sätta in pengar. Ingen, varken jag eller båda vårdnadshavare kunde ta ut pengar från kontot, bara jag efter att jag fyllt 20 år. Kontot var bara i mitt namn. Kolla upp ett sådant konto :)

• Anonym (Mamma ts)

Fick tag på en jurist i arvsfrågor. Det finns verkligen ingenting jag kan göra i stort sett. Om jag dör, blir exet förvaltare över dotterns pengar. Jag kan skriva ett önskemål i testamentet hur jag vill att dotterns pengar ska förvaltas (ex att min bror blir förvaltare), men då exet är vårdnadshavare är det inte alls säkert att det blir så. Vårdnadshavare väger tyngst. Och skriver jag kontot på mig själv istället för dottern, spelar inte det någon roll då det är dottern som ändå ärver mig, och får då mitt ex som förvaltare. Inte ens om jag vore gift med en annan är jag eller dottern skyddad. För då går ändå en viss del till dottern, som exet då förvaltar över.

Det enda jag kan göra för att skydda hennes pengar, är om jag får enskild vårdnad, och det går han aldrig med på, och till 99% går inte rätten med på det heller, eftersom han ändå är en ganska närvarande pappa i hennes liv. Och det skulle ju såklart inte ändras om jag fick enskild vårdnad, men i och med det skulle aldrig rätten gå med på det. Så basically, jag får inte dö innan dottern är 18.

Hur f a n ska man kunna skydda sina barn i denna värld? Ska gå in på banken och kolla om specialkonto som är helt låst tills bara barnet får öppna det, men det kontot som redan finns för henne är rökt. Jag ville egentligen ha ett konto som vi båda vatdnadshavare då kunde göra ett gemensamt uttag på, till exempel körkort osv, men om det finns ett helt låst konto, får jag ta ett sånt. Annars kommer hon ändå inte ha några pengar om jag skulle dö och hennes pappa som förvaltare.

• Anonym (Mamma till två)

Jag är i samma sits som du. Med skillnaden att mina barns pappa inte tagit ut deras pengar. Däremot har vi inte samma uppfattning om pengar och vad de ska användas till. Jag har sparat pengar de fått i julklapp och present för att de ska kunna ha till tex moped, körkort, möbler när de flyttar hemifrån. De mesta av barnens pengar finns dels på ett sparkonto vi öppnade i deras namn när vi var gifta och dels i nån fond. För att få ut de pengarna behöver vi gemensamt ta ut dem. Men om jag dör så är det ju enbart deras pappa som har tillgång till pengarna. Jag har precis som du ringt olika banker och försökt hitta lösningar, men nej det är helt omöjligt! :( Jag öppnade varsitt konto i mitt namn som jag döpte till deras namn där jag satte in pengar som de fått efter att vi separerat. Men till slut blev det ganska mycket pengar och det var inte heller lika mycket. Så skulle jag dö så skulle de ju ärva lika mycket och det kändes inte rätt. Bästa lösningen jag och banken kom på var en kapitalförsäkring. Den står på mig men barnen står som förmånstagare (två olika). Men dör jag innan de är 18 så är det ju samma som med deras sparkonton, pappan bestämmer över pengarna.
    Min mamma har gjort samma sak (kapitalförsäkring) så dör hon innan barnen är 18 så är ju jag med och bestämmer över pengarna. Och om jag skulle dö innan henne så finns ju pengarna på hennes konto, de kommer ju inte pappan åt. Så kanske skulle ni kunna öppna en kapitalförsäkring i någon av dina föräldrars namn och spara dotters pengar där? Förhoppningsvis lever iaf någon av er tills hon är 18år?

• Nyfikna72

Hur gammal är dottern? Tolkar jag dig rätt i att ni fortfarande sätter in pengar på det kontot? Det bästa om man separerar och har gemensamma på nåt vis är ju att öppna ett nytt konto och iallafall begränsa skadorna ifall att. Om du och dina föräldrar sparar pengar så ska det ju vara ett konto som bara du är kopplad till.

• Anonym (Mamma till två)
    Nyfikna72 skrev 2016-02-26 17:41:58 följande:

Hur gammal är dottern? Tolkar jag dig rätt i att ni fortfarande sätter in pengar på det kontot? Det bästa om man separerar och har gemensamma på nåt vis är ju att öppna ett nytt konto och iallafall begränsa skadorna ifall att. Om du och dina föräldrar sparar pengar så ska det ju vara ett konto som bara du är kopplad till.

Men det är just det som inte går. Har man gemensam vårdnad så kan inte bara den ena föräldern öppna ett konto som hen har tillgång till. Båda föräldrarna måste vara med och båda måste ha tillgång till kontot. Det är det som är så sjukt!!
  • Anonym (Mamma ts)
    Nyfikna72 skrev 2016-02-26 17:41:58 följande:

Nej du tolkar inte riktigt rätt. Vi har inget gemensamt konto utan jag öppnade ett konto i dotterns namn. Därmed har pappan också tillgång till det, eftersom han också är vårdnadshavare. Nu har jag satt en spärr så att han inte kan ta ut pengar själv från kontot, utan vi båda måste vara med vid uttag, men om jag dör innan dottern är 18, får han full tillgång till pengarna.
  • Nyfikna72

Jo jag vet hur det är men tills vidare kan du ju ha kontot i ditt namn. Det spelar ju ingen roll?

• Anonym (Mamma ts)
    Nyfikna72 skrev 2016-02-27 14:49:44 följande:

Jo jag vet hur det är men tills vidare kan du ju ha kontot i ditt namn. Det spelar ju ingen roll?

Tills vidare kan jag likväl ha kvar det som det är. Exet kommer inte åt pengarna just nu ändå. Frågan handlade om vad som händer om jag dör.
  • tömi

Ett alternativ är ni öppnar ett konto i dina föräldrar eller brors namn istället. Förutsatt att du har 100% tillit till dem och deras arvtagare då förstås.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma ts) skrev 2016-02-26 16:59:47 följande:

Fick tag på en jurist i arvsfrågor. Det finns verkligen ingenting jag kan göra i stort sett. Om jag dör, blir exet förvaltare över dotterns pengar. Jag kan skriva ett önskemål i testamentet hur jag vill att dotterns pengar ska förvaltas (ex att min bror blir förvaltare), men då exet är vårdnadshavare är det inte alls säkert att det blir så. Vårdnadshavare väger tyngst. Och skriver jag kontot på mig själv istället för dottern, spelar inte det någon roll då det är dottern som ändå ärver mig, och får då mitt ex som förvaltare. Inte ens om jag vore gift med en annan är jag eller dottern skyddad. För då går ändå en viss del till dottern, som exet då förvaltar över.

Det enda jag kan göra för att skydda hennes pengar, är om jag får enskild vårdnad, och det går han aldrig med på, och till 99% går inte rätten med på det heller, eftersom han ändå är en ganska närvarande pappa i hennes liv. Och det skulle ju såklart inte ändras om jag fick enskild vårdnad, men i och med det skulle aldrig rätten gå med på det. Så basically, jag får inte dö innan dottern är 18.

Hur f a n ska man kunna skydda sina barn i denna värld? Ska gå in på banken och kolla om specialkonto som är helt låst tills bara barnet får öppna det, men det kontot som redan finns för henne är rökt. Jag ville egentligen ha ett konto som vi båda vatdnadshavare då kunde göra ett gemensamt uttag på, till exempel körkort osv, men om det finns ett helt låst konto, får jag ta ett sånt. Annars kommer hon ändå inte ha några pengar om jag skulle dö och hennes pappa som förvaltare.

Det stämmer inte!,. Är arvet över 8 prisbasbelopp så blir det kontrollerad föräldrargörvaltning där föräldern årligen måste rapportera till en överförmyndare om barnets tillgångar. Detta kan du även ta med i ditt testamente att du vill att det skall vara särskild överförmyndarkontroll då blir pengarna spärrade och ditt ex måste inhämta godkännande från överförmyndaren för att kunna röra pengarna du kan läsa mer här www.vallentuna.se/sv/Omsorg-och-hjalp/Ekonomi-socialbidrag/God-man-forvaltare-formyndare/Foraldrar-och-formyndare/Om-foraldrars-forvaltning-av-omyndiga-barns-tillgangar/

Så att du ska kräva enskild vårdnad via tr känns absurt.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2016-02-26 17:19:10 följande:

Jag är i samma sits som du. Med skillnaden att mina barns pappa inte tagit ut deras pengar. Däremot har vi inte samma uppfattning om pengar och vad de ska användas till. Jag har sparat pengar de fått i julklapp och present för att de ska kunna ha till tex moped, körkort, möbler när de flyttar hemifrån. De mesta av barnens pengar finns dels på ett sparkonto vi öppnade i deras namn när vi var gifta och dels i nån fond. För att få ut de pengarna behöver vi gemensamt ta ut dem. Men om jag dör så är det ju enbart deras pappa som har tillgång till pengarna. Jag har precis som du ringt olika banker och försökt hitta lösningar, men nej det är helt omöjligt! :( Jag öppnade varsitt konto i mitt namn som jag döpte till deras namn där jag satte in pengar som de fått efter att vi separerat. Men till slut blev det ganska mycket pengar och det var inte heller lika mycket. Så skulle jag dö så skulle de ju ärva lika mycket och det kändes inte rätt. Bästa lösningen jag och banken kom på var en kapitalförsäkring. Den står på mig men barnen står som förmånstagare (två olika). Men dör jag innan de är 18 så är det ju samma som med deras sparkonton, pappan bestämmer över pengarna.

Min mamma har gjort samma sak (kapitalförsäkring) så dör hon innan barnen är 18 så är ju jag med och bestämmer över pengarna. Och om jag skulle dö innan henne så finns ju pengarna på hennes konto, de kommer ju inte pappan åt. Så kanske skulle ni kunna öppna en kapitalförsäkring i någon av dina föräldrars namn och spara dotters pengar där? Förhoppningsvis lever iaf någon av er tills hon är 18år?

Du kan dessutom välja att banken förvaltar pengarna ist för ditt ex sk särskild förvaltning så den jurist du pratade med kan inte hållit på med familjerätt ;) goteborg.se/wps/portal/overformyndarf/formyndare/!ut/p/z1/rVRbb4IwGP0te_AR21EudW_imLdFM9FNeCFFyiWWlhSG0V8_iNkys3lL6FN7es75vp7kK_DAGnicVGlMylRwwuqz6xm-ihzNdp4RhNgZwLG9GK2wYSN7boKPI0GfvlnqBMHhS8-A4-lo2VvOHDgfqcC7RQ9PVh9aC9Wq2cP5Vf078IC34WVeJsAtiMyliFLWgaKiMhIy2_OQNJuKsJKnPKb80p3_A9MbaX5ds9imLPRP6FvBSykYa7rLN2kIXE1VkWlEhmIEPaJoj2qoEEPHimYirGFCN1Tvfad5_rnen7B-xwbcWm-e1WsmcO5s6LLhVGvb0GjbUG_bsO0MB21nOLg_w8nVKbWAq2oWS-KGGzMRHP-GPg8QjoEnaUQlld1PWcNJWebFUwd24G6368ZCxIx2i3qg_lMkoijB-oQI8my1yjDaKyTAEOl5dVhGWebPZg1w0Fn12n_4Ak7FXH8!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Oj vilken lång länk ursäkta för det ;)
  • Anonym (Lis)
    Svaret skulle varit till Ts! :)
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2016-02-26 17:19:10 följande:

Du skriver i testamentet om särskild förvaltningsrätt så kan du själv välja vem som ska förvalta pengarna du själv sparat, ex banken. Så det behöver inte stå i dina föräldrars namn.,,,
  • Anonym (Lis)

lawline.se/answers/16935

Jag har två egna barn (12 o 15 år) och sambo (inga gemensamma barn). Vad händer om jag avlider före min sambo och innan barnen är myndiga? Vill inte att barnens pappa ska få tillgång till barnens arv. Jag vill att barnen ska ärva så mycket de kan. Vad blir det i så fall?

SVAR

Hej,

Tack för din fråga! Om du avlider så kommer barnens far att förvaltaarvet tills de blir myndiga. Eftersom du inte vill att detta ska ske så bör duskriva ett testamente där du namnger någon du litar på och skriver att denneska vara särskild förvaltare för barnens arv. Detta kan ske tills barnen ärmyndiga men du kan även skriva in att det ska gälla för en längre tid. Densärskilda förvaltaren ska vara någon du litar på och som du tryggt kan lämnaöver ansvaret på. Det behöver inte vara en person utan t.ex. vissa banker kanta på sig detta ansvar. Det är dock viktigt att du frågar den som du villutnämna innan testamentet skrivs. När särskild förvaltare finns kommer intebarnens far att ha tillgång till arvet. Den som är särskild förvaltare ska dockårligen redovisa förvaltningen för förmyndaren, dvs. barnens far.

Det är viktigt att det tydligt framgår vem som ska utsestill särskild förvaltare, att det rör sig om särskild förvaltning och att duinte vill att det ska finnas någon medbestämmanderätt för barnens far.

Vänligen,

Frida Lindberg

Lawline i samarbete med Familjens jurist.

- See more at: lawline.se/answers/16935

Svar på tråden Vad händer med dotterns sparkonto om jag dör?