• Anonym (Mamma ts)

Vad händer med dotterns sparkonto om jag dör?

Jag och exet har gemensam vårdnad men dottern bor hos mig i stort sett jämt förutom vissa lov. Sedan dottern föddes har jag och mina föräldrar sparar en slant varje månad till ett konto i dotterns namn. Precis innan jag och exet delade på oss, tömde han detta konto. Vi lyckades få tillbaka pengarna och jag satte en spärr så att han inte kan röra pengarna själv (måste vara båda vårdnadshavare för att kunna ta ut pengar från kontot). Men vad händer om jag dör? Då skulle ju de pengarna hamna i hans våld om inte dottern fyllt 18, och då kan vi alltså säga farväl till dom. Funderade på att skriva testamente att de pengarna är dotterns men ska förvaltas av min ena bror tills hon är 18 år. Kan man göra så? Eller är det bara så att om jag dör, kommer han få tillgång till alla pengarna?

• Svar på tråden Vad händer med dotterns sparkonto om jag dör?
  • Anonym (Mamma ts)

Fick tag på en jurist i arvsfrågor. Det finns verkligen ingenting jag kan göra i stort sett. Om jag dör, blir exet förvaltare över dotterns pengar. Jag kan skriva ett önskemål i testamentet hur jag vill att dotterns pengar ska förvaltas (ex att min bror blir förvaltare), men då exet är vårdnadshavare är det inte alls säkert att det blir så. Vårdnadshavare väger tyngst. Och skriver jag kontot på mig själv istället för dottern, spelar inte det någon roll då det är dottern som ändå ärver mig, och får då mitt ex som förvaltare. Inte ens om jag vore gift med en annan är jag eller dottern skyddad. För då går ändå en viss del till dottern, som exet då förvaltar över.

Det enda jag kan göra för att skydda hennes pengar, är om jag får enskild vårdnad, och det går han aldrig med på, och till 99% går inte rätten med på det heller, eftersom han ändå är en ganska närvarande pappa i hennes liv. Och det skulle ju såklart inte ändras om jag fick enskild vårdnad, men i och med det skulle aldrig rätten gå med på det. Så basically, jag får inte dö innan dottern är 18.

Hur f a n ska man kunna skydda sina barn i denna värld? Ska gå in på banken och kolla om specialkonto som är helt låst tills bara barnet får öppna det, men det kontot som redan finns för henne är rökt. Jag ville egentligen ha ett konto som vi båda vatdnadshavare då kunde göra ett gemensamt uttag på, till exempel körkort osv, men om det finns ett helt låst konto, får jag ta ett sånt. Annars kommer hon ändå inte ha några pengar om jag skulle dö och hennes pappa som förvaltare.

• Anonym (Mamma ts)
    Nyfikna72 skrev 2016-02-26 17:41:58 följande:

Hur gammal är dottern? Tolkar jag dig rätt i att ni fortfarande sätter in pengar på det kontot? Det bästa om man separerar och har gemensamma på nåt vis är ju att öppna ett nytt konto och iallafall begränsa skadorna ifall att. Om du och dina föräldrar sparar pengar så ska det ju vara ett konto som bara du är kopplad till.

Nej du tolkar inte riktigt rätt. Vi har inget gemensamt konto utan jag öppnade ett konto i dotterns namn. Därmed har pappan också tillgång till det, eftersom han också är vårdnadshavare. Nu har jag satt en spärr så att han inte kan ta ut pengar själv från kontot, utan vi båda måste vara med vid uttag, men om jag dör innan dottern är 18, får han full tillgång till pengarna.
  • Anonym (Mamma ts)
    Nyfikna72 skrev 2016-02-27 14:49:44 följande:

Jo jag vet hur det är men tills vidare kan du ju ha kontot i ditt namn. Det spelar ju ingen roll?

Tills vidare kan jag likväl ha kvar det som det är. Exet kommer inte åt pengarna just nu ändå. Frågan handlade om vad som händer om jag dör.
Svar på tråden Vad händer med dotterns sparkonto om jag dör?