Inlägg från: FrökenKanSjälv |Visa alla inlägg
  • FrökenKanSjälv

Hur mkt ska barnen få bestämma

cupcakemom skrev 2016-02-25 06:50:35 följande:
    Ja så är det ju... Dom vi pratade med tryckte på att hon inte riktigt vet vad hon vill eg och var nog mest inne på pappans rätt att ha henne vv
    Anonym (Ja) skrev 2016-02-24 21:20:08 följande:

Jag tycker att hon ska få bo där hon mår bäst. Det passar heller inte alla människor att hålla på och flytta varje vecka. Hur många vuxna hade stått ut med att ha det så själva? Däremot verkar hon ha en bra pappa som älskar henne och den relationen ska man vara rädd om! Kan de ha kortare umgänge, men ofta?

Ja hon är här en dag även på hans vecka pga en fritidsaktivitet jag skjutsar på och vi pratade om att även låta henne vara henne vara här en dag till och jag har föreslagit att hon är hos honom en dag på min vecka då de andra barnen inte är där.. Men det vill hon inte. Tänkte att hon då skulle kunna vara själv med pappa men hon vill ändå inteJa helg umgänge kan ju många gånger vara bättre för barnen och inte betyda som många tror att föräldern inte bryr sig om sitt barns tar faktiskt tvärtom.

Jag har bra kontakt med pappan men risken är att en sån här grej kan göra att kontakten blir sämre då det är lätt att jag får skulden då det är mig hon vill bo hos...

Aja vi får börja med helgen och se hur det går för henne
    Att börja med helgen låter bra. Något slags kontinuitet i umgänget behövs annars är risken stor att det dör ut helt.

Jag funderar på om ni skulle kunna få till det så att hon faktiskt är hos pappa en dag när de andra barnen inte är där så att hon får uppleva hur det känns (och sedan själv vilja fortsätta med det). Tex att om alla andra barn åker till den andra föräldern på söndag kväll så kan hon stanna kvar.

Personligen tror jag på att man som vuxen har ansvaret för beslut om barns boende. Men jag tror å andra sidan inte på att köra över barns vilja totalt. Ni har en svår avvägning här men det låter som att ni föräldrar kan ha bra samarbete i frågan så ni har bra förutsättningar att lyckas.
Svar på tråden Hur mkt ska barnen få bestämma